INZERCE

Německá železniční infrastruktura potřebuje renovaci. Ilustrační snímek. Foto: EVN/Bahnblogstelle

Nejsou to jen vlaky, které selhávají, zdůrazňují Zelení. Kritizují ministra Wissinga, že otálí s renovací německé železniční infrastruktury

Parlamentní skupina Zelených ve Spolkovém sněmu v podnětném dokumentu vyzývá spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga (FDP), aby výrazně zvýšil tempo obnovy německé železniční sítě. „Nejsou to jen vlaky, které selhávají, ale celé ministerstvo, kterému hrozí selhání, pokud jde o zrychlení a zlepšení železnic,“ uvádí se v dopise, o němž informoval Der Spiegel. Iniciovala ho místopředsedkyně parlamentní skupiny Zelených Julia Verlindenová.

„Ministerstvo dopravy již téměř rok nerealizovalo výsledky Komise pro urychlení železnic,” ostře kritizují Zelení politiku koaličního partnera semaforové vlády. Jak připomněl německý železniční web Bahnblogstelle, v dopise se uvádí, že v současné době je v platnosti směrnice o železnici, která byla schválena v roce 2006 a ačkoliv komise s odborníky z oblasti politiky, dopravy a stavebnictví představila své výsledky už v prosinci loňského roku, tak „ani jedno doporučení dosud nebylo vodotěsně zakotveno v zákoně,“ poukazují Zelení. Mohlo by se tak stát mimo jiné ve Wissingem avizovaném zákoně o moderní železnici. Ten však chce ministr FDP zřejmě odložit a předložit jej až příští rok.

Deutsche Bahn se každopádně změní, dozorčí rada koncernu před několika dny rozhodla o reformě infrastruktury tak, aby mohla být obnovena síť a vlaky jezdily přesněji. Hlavním důvodem mizérie na železnici je přetížená a na mnoha místech zastaralá kolejová síť. Reforma v rámci skupiny by měla pomoci dostat problémy v příštích letech pod kontrolu. Za provoz, renovaci, rozšiřování a novou výstavbu sítě má být od ledna 2024 zodpovědná nová společnost InfraGo. Kritici však tvrdí, že restrukturalizace nejde dostatečně daleko.

„V Deutsche Bahn nepůjde o nic jiného než o fiktivní reformu,“ prohlásil napříkald ve středu zástupce vedoucího parlamentní skupiny CDU/CSU pro dopravu Ulrich Lange. „Dá se očekávat, že vše bude pokračovat jako dosud: chaos v železniční dopravě kvůli zpožděním a rušení vlaků a utápění miliard a miliard státních peněz v koncernu.“ Zopakoval požadavky na úplné oddělení infrastruktury a provozu.

Z pohledu Aliance pro železnici zůstávají po rozhodnutí dozorčí rady nezodpovězeny rozhodující otázky: „Kdo bude řídit novou společnost z hlediska dopravní politiky? A na základě jakých klíčových osobností by se tak mělo stát?“, ptal se jednatel zájmového sdružení Dirk Flege. „Spolková vláda se zde musí co nejdříve vybarvit,“ zdůraznil.

Pro kritiky však zůstávají zásadní otázky bez odpovědi. Zelení jmenují hned několik bodů, kterými by se měl ministr dopravy okamžitě zabývat. Očekávají například to, že výhybky a předjízdné koleje se budou konečně rychleji „plánovat, schvalovat a stavět“. Wissing musí podle nich také výrazně urychlit schvalování alternativních tras proto, aby mohly být elektrifikovány.

Železniční uzel na hlavním nádraží v Erfurtu v ranním světle. Foto: Deutsche Bahn

Zelení naléhají na ministra, aby taková opatření zahrnul do plánovaného zákona o moderní železnici a zajistil „naléhavě potřebné trvalé financování železniční infrastruktury“. Jejich nespokojenost souvisí také se skutečností, že jednání parlamentních skupin pro dopravu o zákonu o urychlení schvalování nijak nepokročilo. Wissing jej představil už na jaře, poté byl předložen ve Spolkovém sněmu. Minulý týden se však zejména Zelení a FDP stále dohadovali o změnách textu zákona tak, aby ho mohl Spolkový sněm schválit.

Nejdůležitějším úkolem bude generální obnova důležitých železničních koridorů

Dosud byla odpovědná za provoz a údržbu železniční infrastruktury společnost DB Netz. Jako součást železniční skupiny reguluje přístup k železniční síti. Železniční dopravní společnosti a také jejich konkurenti musí společnost DB Netz požádat o vlakové trasy, které chtějí v určitém čase využívat. Za to platí poplatky za vlakové trasy. DB Netz je však v posledních letech finančně stále méně schopna zajistit zejména údržbu sítě. Mnoho tratí je zastaralých a přetížených. Kromě příliš vysokých poplatků za přístup na trať vadí konkurentům na železnici také to, že společnost DB Netz jako součást konkurenční skupiny na železnici je odpovědná za nezávislé přidělování tras.

Nová společnost InfraGo, která převezme správu od ledna, by měla alespoň některé z těchto problémů vyřešit. Zůstane sice společností Deutsche Bahn, ale spolková vláda nad ní získá větší kontrolu. InfraGo zůstává komerčním podnikem. Má však mít na paměti nejen ekonomické cíle, ale také cíle veřejného blaha. Zisky společnosti mají být odváděny spolkové vládě, a ne již mateřské společnosti jako dosud. Federální vláda chce zase peníze vložit přímo zpět do železnic.

Nejdůležitějším úkolem společnosti InfraGo v příštích letech bude ale takzvaná generální obnova důležitých železničních koridorů. Zhruba 40 tratí, které potřebují modernizaci, má být postupně zhruba na půl roku zcela uzavřených a do roku 2030 zásadně sanovaných. Spolková vláda přislíbila na financování do roku 2027 dalších 40 miliard eur. Příští rok v létě se začne s provozem na trati Riedbahn mezi Frankfurtem a Mannheimem.

(mig)