INZERCE

Metrostav dokončil modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo. Foto: Metrostav

Na vodním díle Gabčíkovo skončila modernizace plavebních komor. Podílel se na ní Metrostav

Společnost Metrostav dokončila po pěti letech prací modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo. Šlo o výměnu všech ocelových konstrukcí v obou komorách díla včetně instalace horních a dolních vrat. Rekonstrukce za bezmála čtyři miliardy korun má zvýšit bezpečnost i intenzitu lodní dopravy na středním toku Dunaje.

Investorem stavby, která začala v roce 2019 a skončila na konci loňského roku, byl podnik Vodohospodárska výstavba. Většinu nákladů podle informací Metrostavu pokryl z evropských dotací, konkrétně šlo o 85 procent.

Součástí projektu byla podle společnosti nejen kompletní výměna ocelových konstrukcí, ale také modernizace technologií včetně hydraulických a řídicích systémů, sanace betonových konstrukcí a dilatačních spár a injektáže podzákladí.

Nová vrata, která Metrostav instaloval v rámci vodního díla, se vyráběla podle společnosti v ocelářské dílně v Horních Počernicích. Vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Radek Liška popsal, s čím se museli v rámci jejich instalace vypořádat.

„Původně jsme počítali s tím, že horní vrata na obou komorách připojíme ke stávajícím ocelovým konstrukcím. Jenomže při odbourávání betonů na pravé komoře jsme na těchto konstrukcích zjistili závažné poruchy, a tak jsme museli velmi rychle vymyslet, naprojektovat a aplikovat úplně nové konstrukční řešení bez spolupůsobení stávajících ocelových prvků v betonu. Takže nově vyrobené ocelové tyče jsme třeba zasazovali do téměř deset metrů hlubokých jádrových vrtů,“ uvedl Liška.

Dodal, že nejhorší byly bourací práce kdy se k regulačním uzávěrům, které slouží k napouštění a vypouštění komor, dostávalo přes dvoumetrový strop s šachtou o průměru 80 centimetrů. „Takže jsme nemohli nasadit velkou mechanizaci. Navíc naši předchůdci použili velmi kvalitní betony, takže bourat nešlo pořádně strojně, natož ručně. To mě utvrdilo v pocitu, že s tak rozsáhlou modernizací se původně vůbec nepočítalo,“ konstatoval Liška.

Pětiletý projekt podle Metrostavu kromě nečekaných technických podmínek na staveništi ovlivnila také pandemie koronaviru a zavřené hranice či skokové zdražení stavebních materiálů.

(teč)