INZERCE

Nová jednotka PESA. FOTO: Vizualizace RegioJet

Na trase mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou či Brnem budou jezdit nejmodernější rychlíkové vlaky 

Od prosince 2026 bude na rychlíkové lince R9 Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava/Brno jezdit nový dopravce, RegioJet, vzešlý z nabídkového řízení ministerstva dopravy. V něm předložil nejvýhodnější nabídku, smlouva je uzavřena na 15 let. Dopravce nakoupí nové vlaky, ktré později budou moci jezdit i na vysokorychlostních tratích.

„Cestující se mohou těšit na nové vlaky a lepší dostupnost krajské Jihlavy, protože každých 120 minut pojede přímý vlak mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Brnem i přímý vlak z Prahy přes Havlíčkův Brod do Jihlavy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 

V současné době RegioJet zajišťuje na této trase každé dvě hodiny přímé autobusové spojení, přímé vlakové spojení mezi Jihlavou a Prahou však neexistuje. Po modernizaci celé tratě z Prahy do Brna přes Vysočinu, včetně výstavby vysokorychlostní tratě mezi Běchovicemi a Poříčany, dojde ke zkrácení jízdní doby na trase Praha – Brno o 28 minut, tedy z dnešních 3:34 na 3:06. Vlak do stanice Jihlava město bude mít z Prahy jízdní dobu 2:04.

RegioJet nasadí na R9 zcela nové jednotky PESA

Podmínkou pro provozování rychlíků novým dopravcem je nákup nových vlaků s vozidly, které mohou jezdit alespoň 200 km/h. Vlaky tedy budou moci později využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem. Smlouva je uzavřená na dobu 15 let, po kterou bude RegioJet výkony na lince R9 zajišťovat a stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce.

Od prosince 2026 RegioJet na linku nasadí osmnáct nových nízkopodlažních jednotek PESA. Celková podoba a technické parametry se s výrobcem upřesňují. Půjde nicméně o dva typy jednotek, a to pro 200 a 300 cestujících. Každá jednotka bude mít dvanáct procent sedadel v 1. třídě. Vlaky budou klimatizované, cestující se budou moct zdarma připojit k wifi a využívat služby. „Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní. Myslíme tak  i na cestující se sníženou mobilitou a všechny ostatní, kteří využijí nástup či výstup bez schodů,“ uvedl ministr. 

„Malí dopravci jako je RegioJet hledají zcela nové trhy a možnosti, jak přesunout silniční dopravu na železnici. Po vlacích do Chorvatska a na Ukrajinu, se nám podařilo převést ze silnice na ekologickou železnici přepravu produktů PEPSI a Mattoni, kterou zajišťujeme pro společnost Mattoni 1873. Od prosince 2026 dojde k převedení na železnici také spojení Praha-Jihlava,“ říká majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.

(mig)