Podle statistik poklesla v České republice přeprava autem na středně krátké vzdálenosti, naopak vzrostla vzdálenost jízdy vlakem ze 40 na 56 kilometrů. Češi raději využívají auto pro přepravu na místních komunikacích než dálnicích.

Pokud si Čech má vybrat mezi autem či vlakem, rozhoduje se podle vzdálenosti. Na ty kratší raději použije auto, na delší vzdálenost a střední trasy raději volí vlak. Dlouhé řízení většinu lidí obtěžuje.

Rozhodující je i stálé zvyšování rychlosti vlaků. Z původních 120 kilometrů za hodinu se dnes vlaky pohybují až 200 kilometrovou rychlostí a v budoucnu se počítá s vysokorychlostními tratěmi, po nichž budou jezdit vlaky 320 kilometrů za hodinu.

Budoucnost je ve vysokorychlostních tratích. Foto: Správa železnic

Train office

Větší komfort na železnici a možnost smysluplně využít čas na cestách, to je důvod proč stále více lidí preferuje vlakovou dopravu. Mohou zde pracovat, vzdělávat se či odpočívat. Výkon práce během jízdy vlakem už má dokonce samostatný název – train office. Pracujícím na cestách je k dispozici elektrická síť 230 V či 5 V, stejně tak i datové wi-fi sítě. Novinkou pro příští rok budou bezdrátové nabíječky či dobíjení elektrokol.

Skla jsou slabinou. Přichází ale řešení

Jediným problémem, který se ve vlacích vyskytuje, je obtížně pronikající signál mobilních operátorů přes skla vlaků. Ta jsou pokovena kvůli ochraně cestujících před slunečním zářením.

Průniku signálu mobilních operátorů z venkovního prostoru do interiéru tak brání nejen vozová skříň z oceli nebo hliníkové slitiny, ale i okna.

Proto vznikla na vývojovém pracovišti Engineeringu Siemens Mobility myšlenka inovativního provedení skel tak, aby pokovená vrstva oken chránila cestující před přímými účinky slunečného záření, avšak zároveň nebránila průchodu elektromagnetického pole dovnitř do vozu.

Mohlo by vás zajímat

To se podařilo dosáhnout rozrušením pokovené vrstvy skla jemným rastrem.  Měření potvrdila, že díky těmto inovativním oknům je signál uvnitř vozu výrazně silnější, což usnadňuje cestujícím bezproblémové telefonování.

Touto inovativní novinkou bude vybaveno i padesát nových komfortních železničních vozů Interjet, které dosahují rychlosti až 200 kilometrů za hodinu. Cestující se s nimi mohou setkat na rychlíkových linkách Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Ústí nad Labem – Cheb.  

Jana Bartošová