Časté novelizace stávajících zákonů a z nich vyplývající další a další povinnosti pro podnikatele jsou překážkou rozvoje podnikání v České republice. Podle plánu ministerstva průmyslu a obchodu je načase tuto zátěž začít snižovat. Zástupci všech resortů i státních organizací – jako například Úřadu patentového vlastnictví – navrhli, jak by se dala administrativní zátěž snížit.

Povinnost uvádět výčet administrativní zátěže podnikatelů v rámci všech připravovaných právních předpisů a důrazný apel na důsledné zvažování jejich časté novelizace. To jsou hlavní body, které doporučuje materiál vypracovaný ministerstvem průmyslu a obchodu, kterým se budou zabývat ministři. „Je také doporučováno nově navrhovaná opatření v největší možné míře konzultovat s podnikateli, podnikatelskými svazy i prostřednictvím Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů, která působí při MPO od roku 2014,“ uvádí se ve vládním materiálu, podle nějž seznámení se s neustále se měnícími právními předpisy přináší podnikatelům značnou finanční a časovou zátěž a zejména nepředvídatelné podnikatelské prostředí.

Zástupci jednotlivých ministerstev a státních úřadů měli navrhnout opatření, kterými by se daly omezit přebujelé povinnosti podnikatelů vůči státu. „I přes již uskutečněná opatření v posledních letech je administrativní zátěž kladená na podnikatele ze strany státních orgánů vnímána stále jako vysoká. Zejména v oblastech duplicitních hlášení o odpadech, poskytování duplicitních údajů pro statistický a finanční úřad, oblast placení daní, problematika exekučního a insolvenčního řízení či nedostatečně rychle zaváděná elektronizace veřejné správy a vzájemná propojenost. Daňová oblast, která se týká všech podnikatelů, je stále vnímána jako velmi zatěžující a narůstající,“ uvádí se v materiálu pro ministry.

[mn_protected]

Mohlo by vás zajímat

Na období let 2019 – 2022 bylo navrženo celkem 98 opatření. Z toho je 92 sektorových opatření a 6 systémových opatření pro snížení administrativní zátěže podnikatelů, která by se měla promítnout do nejméně 32 právních předpisů včetně mnoha nelegislativních opatření. „Navrhuje se zrušení 26 informačních povinností a redukce 107 informačních povinností. Realizace opatření však mohou v některých případech přesahovat i do dalších let, než ve kterých budou zahájena. Vliv zde hraje především legislativní proces. Zejména se jedná o projekty rozvoje elektronizace veřejné správy, které mnohdy vyžadují delší než jednoleté období pro nalezení vhodného a funkčního řešení. V tuto chvíli je navrhováno 22 projektů na digitalizaci veřejné správy, které jsou zaměřené na podnikatele. V oblasti statistiky je navrhováno 13 opatření, které by celý proces zjednodušily,“ píše se ve zprávě. Ta také zmiňuje právní elektronický systém (PES), který prosazuje Hospodářská komora ČR a ICT Unie. To je systém, v němž mají být zapsány všechny povinnosti podnikatelů. Právě výčet povinností u nově přijímaných zákonů či novel, by měl být zařazen do tohoto systému.

Právní elektronický systém pomůže podnikatelům, na jednom místě najdou přehled všech povinností

Na rok 2020 je plánováno 20 opatření, pro rok 2021 je navrženo 13 opatření a pro rok 2022 jsou navržena 4 opatření. V těchto letech je největší počet navrhován Úřadem průmyslového vlastnictví. Ministerstva budou opatření pro roky 2021 a 2022 dále doplňovat a zpřesňovat.Ještě letos by například ministerstvo dopravy mělo zrušit povinnost označovat v silniční dopravě vozidlo jménem firmy. Finance zase slibují, že zajistí předání vybraných údajů z účetní závěrky finanční správou přímo rejstříkovým soudům pro zveřejnění ve Sbírce listin. Vedení MPSV dohlédne na to, aby Česká správa sociálního zabezpečení umožnila OSVČ zaplatit pojistné na nemocenské pojištění, tak jako doposud, tj. i za předchozí kalendářní měsíc, aniž by došlo k jeho zániku, a obdobně bude toto umožněno u záloh na pojistné na důchodové pojištění, aniž by vzniklo penále). Při přechodu na novou splatnost záloh na pojistné má příznivý dopad na OSVČ, protože období bez penalizace se prodlužuje až do konce měsíce následujícího po měsíci, za který se pojistné platí.

Český statistický úřad sníží počet a rozsah statických zjišťování, které jsou pro podnikatele také velkou administrativní zátěží.

V příštím roce plánuje ministerstvo vnitra zredukovat počty a typy povinně archivovaných dokumentů u podnikatelů a také zúžit okruhu podnikatelů, na něž by povinnosti v oblasti archivace dopadaly.

[/mn_protected]

Elektronickým systémem sledování doprav ve volném daňovém oběhu (e-VDO) chce ministerstvo financí od roku 2021 zefektivnit dopravu výrobků podléhajících spotřební dani, které již byly uvedeny do volného daňového oběhu, zefektivnit komunikace mezi správcem daně a podnikatelským subjektem, a zajistit, že všechny úkony vůči správci daně budou činěny přehledně na jednom místě s možností použít předvyplněné šablony pro účely opakovaných úkonů.

Jiří Reichl