INZERCE

Muzeum nákladních automobilů Tatra získalo první cenu v kategorii muzejní počin. Foto: Tatra muzeum

Místo na Národní do Kopřivnice. Tatra slavnostně otevřela muzeum nákladních automobilů

Zatímco mnoho lidí směřovalo včera do Prahy na Národní třídu uctít památku 17. listopadu, někteří automobiloví nadšenci mířili do Kopřivnice. Zde bylo slavnostně otevřeno Muzeum nákladních vozů Tatra. Spojuje historii s nejmodernějšími technologiemi. „Expozice začíná replikou prvního nákladního vozu, který byl vyroben v roce 1898, a končíme aktuálně vyráběnou řadou Tatra 815-7 Force,“ říká ředitel výzkumu a vývoje Tatry Radomír Smolka.

Cestovatelský speciál Tatra. Foto: Tatra muzeum

Přesně v 9 hodin ráno se otevřely dveře do dlouho očekávaného muzea nákladních automobilů v Kopřivnici. Pro návštěvníky je zde připraveno 80 modelů Tatrovek, které představují vývoj vozu od 19.století po současnost. Návštěvník si ve 14 tematických sekcích projde celou historií kopřivnické automobilky.

„Expozice začíná replikou prvního nákladního vozu, který byl vyroben v roce 1898, a končíme aktuálně vyráběnou řadou Tatra 815-7 Force,“ říká ředitel výzkumu a vývoje Tatry Radomír Smolka.

Dakarský speciál v Muzeu nákladních vozů Tatra. Foto: Tatra muzeum

Zikmund, Hanzelka i Dakar

V jedné sekci jsou hasičská auta, v další vojenská vozidla, v jiné auta z cest kolem světa. „Máme tady takový unikát – podařilo se nám dát dohromady oba vozy Hanzelky a Zikmunda. Je tady i mnoho vozů, které jsme reinkarnovali z vraku do krásné podoby,“ doplňuje Radomír Smolka.

Srdeční záležitostí je pro něj první dakarská Tatra, kterou se firmě podařilo před čtyřmi lety získat z Francie a zrenovovat do podoby, v jaké odjela rallye v roce 1986.

Sklápěčka Tatra. Foto: Tatra muzeum

„Máme tady také Tatru 813, sklápěč, který je známý z filmu Prázdniny pro psa jako Drtikolka podle role Vladimíra Kratiny. Tu jsme získali ze soukromé sbírky. Byla bez kabiny, jenom s vrakem motoru. Po třech letech renovační práce vypadá, jako kdyby vyjela z kopřivnické výroby. Je to jediný dochovaný vůz téhle varianty sklápěče, který na světě existuje,“ říká ředitel výzkumu a vývoje automobilky.

Historické exponáty Tatra. Foto: Tatra muzeum

Virtuální realita v muzeu

Nejzajímavější na expozici je ovšem to, že propojuje historii s moderními technologiemi. Návštěvník si při vstupu do muzea může do svého telefonu nahrát speciální aplikaci, díky které si pak u jednotlivých aut přehraje další informace. Nahlédne tak například do jeho interiéru, prohlédne si motor nebo může vidět, jak tatrovka vzniká. Kdo nemá chytrý telefon, může si půjčit tablet přímo v muzeu.

„Rozšířená realita se už v muzeích v Česku používá, ale nikde ne v tak velkém měřítku. Jde o to, že Tatra má velmi bohatou historii i archivy, to vše se do muzea nevejde. Moderní aplikace to ale umožňují,“ říká vedoucí muzea Lukáš Filip.

Muzeum, jehož investice vyšla na 171 milionů korun, bude otevřeno denně od 9 do 16 hodin, v létě o hodinu déle.

Jana Bartošová s použitím ČTK