Místo projektu gigafactory koncernu Volkswagen bude sloužit letiště Líně u Plzně aktivním zálohám a i nadále letecké záchranné službě. Armáda si areál hodlá ponechat, a to i přesto, že se na plochu vztahuje zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací. Norma aktuálně čeká na podpis prezidenta. „Ministerstvo obrany souhlasilo se vzdáním se letiště Líně pouze pro projekt gigafactory koncernu Volkswagen. Ukončení jednání vlády s touto společností jednoznačně znamená, že letiště zůstane v majetku Ministerstva obrany České republiky,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí ministerstva obrany Karel Čapek.
Kromě toho, že bude letiště podle mluvčího armáda využívat pro leteckou záchrannou službu a vybuduje zde základnu pro jednotku aktivní zálohy, bude areál sloužit i jako záložní letiště.
Téma dalšího osudu letiště v Líních se řešilo koncem listopadu i na společném jednání mezi ministerstvem obrany, ministerstvem průmyslu a obchodu a Plzeňským krajem. „Vyplynul z něj záměr Armády České republiky využívat letiště pro vlastní účely,“ informovala Miluše Trefancová z ministerstva průmyslu a obchodu.
Své zájmy má v areálu také Plzeňský kraj. „Jednáme o tom, aby tam bylo maximální využití i pro civilní letiště,“ řekl ČTK hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti). Kraj podle hejtmana bude bojovat za to, aby byl na letišti civilní provoz v maximálně možném režimu a aby tam mohly zůstat všechny subjekty, které tam teď působí – tedy letecké školy, parašutisti a soukromí piloti.
Ministerstvo obrany a armáda jsou podle něho nakloněny tomu, aby tam byl civilní provoz, ale podmínky a rozsah se teprve stanoví. Podle původních plánů vlády měl v Líních vzniknout strategický podnikatelský park s gigafactory za 120 miliard korun. Koncern Volkswagen ale 1. listopadu oznámil, že další gigafactory v Evropě zatím nechce.
Senátem prošel návrh zákona beze změn
Právě kvůli plánům ohledně gigafactory s letištěm počítá také novela zákona o urychlení výstavby strategické infrastruktury. Ještě před projednáním v Senátu předseda senátního Výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost Pavel Fischer (nezávislý) navrhoval změnu, která by z přílohy novely zákona o strategické infrastruktuře proměnu letiště v Líních u Plzně na strategickou zónu pro bateriovou gigafactory vyňala. Senát ale nakonec materiál schválil beze změn. „Diskuze byla velmi obsáhlá, nicméně senátorky a senátoři nakonec přijali zákon ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou,“ podotkl k tomu Fischer.
Ačkoli jednání s Volkswagenem nedopadlo, v návrhu liniového zákona zůstalo letiště podle senátora uvedeno jako prostor pro budoucí průmysl. „A to považuji za hrubou chybu. Naše armáda se v minulosti zbavovala různých vojenských prostor například ve prospěch veřejnosti, ale situace se změnila. Obranyschopnost státu nemůžeme vyčíslit jenom počtem tanků nebo letadel. Jako alianční stát máme povinnost zajistit například prostupnost našich dálnic a železnic pro případný přesun vojsk, stejně jako prostor pro zázemí,“ poznamenal Pavel Fischer.
Vojenský areál Plzeň-Líně je podle něj unikátní tím, že je tam přivedena infrastruktura. „Je to opravdu jedinečný areál, který by měl sloužit obraně státu,“ uvedl Fischer.
Tereza Čapková