INZERCE

Auta, silniční doprava, dopravní zátěž. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Ministerstvo nalije 150 milionů do provozu Portálu dopravy. Bude se přes něj měnit statisíce řidičáků

Státní společnost Cendis, která má mimo jiné na starosti systém elektronických dálničních známek, získá od ministerstva dopravy desítky milionů korun na provoz digitálního Portálu dopravy. Ten už předtím vyvíjela a spravovala. Přes tento nástroj je možné například získat výpis z bodového konta, nahlížet do údajů o vozidlech a především pak žádat elektronicky o výměnu řidičského průkazu. Právě to se bude letos týkat ještě více než 700 tisíc lidí, kterým během nadcházejících měsíců vyprší platnost jejich oprávnění. 

Ministerstvo dopravy zadalo Cendisu, jehož je zřizovatelem, veřejnou zakázku na údržbu a další rozvoj portálu za celkem 147 milionů korun včetně DPH.

Vyplývá to ze záznamů ve veřejném registru smluv. Centrum dopravních informačních systémů, jak se společnost spadající pod ministerstvo oficiálně jmenuje, má za to za úkol zajistit pro portál mimo jiné cloudovou infrastrukturu, běžnou údržbu, další rozvoj a také poradenství a konzultace.

Smlouvu resort podepsal se státní společností Cendis 1. března, a to s platností na příští tři roky, tedy do konce února 2026. Kontrakt přitom mimo jiné obsahuje i ustanovení o takzvaném „exit plánu”, tedy předem definované postupy, které umožňují dodavatele v případě potřeby vyměnit bez toho, aby to znamenalo kolaps celého systému. 

Dodavatel tak má v případě výpovědi smlouvy ze strany ministerstva například povinnost poskytnout součinnost svému nástupci při předávání celé agendy. Ministerstvo se tak jistí proti situaci, ve které se už před lety ocitl například resort práce a sociálních věcí.

Ten je totiž v oblasti svých IT systémů dlouhodobě závislý na jedné společnosti. A fakt, že ministerstvo se dosud z této závislosti nedokázalo vyvázat a dodavatele změnit, stalo například podle závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu stovky milionů korun.

Kontrakt přitom mimo jiné obsahuje i ustanovení o takzvaném „exit plánu”, tedy předem definované postupy, které umožňují dodavatele v případě potřeby vyměnit bez toho, aby to znamenalo kolaps celého systému. Foto: Cendis

„Smluvní strany sjednávají smlouvou předem definované postupy označené jako Exit plán, a to za účelem možnosti změnit osobu Poskytovatele bez jakýchkoliv negativních dopadů na provoz systému,” uvádí v této souvislosti aktuální smlouva mezi resortem dopravy a „jeho” Cendisem.

Ten tak má podle smlouvy například povinnost převést v případě změny dodavatele na ministerstvo nebo jím určený subjekt veškerá vlastnická či licenční práva, která se k provozování portálu váží. Kontrakt přitom explicitně zmiňuje nejen práva k softwaru, ale také k veškerým přístrojům, zařízením a všem dalším věcem spojeným s portálem, které by úřad požadoval.

Systém Portálu dopravy bude během letošního roku hrát klíčovou roli při výměně statisíců řidičáků, kterým končí platnost. Podle dřívějších informací ministerstva dopravy měla letos propadnout téměř 900 tisíc řidičských oprávnění. A za první dva měsíce si nový doklad vyzvedlo něco přes 100 tisíc lidí, tedy 12,5 procenta řidičů. 

Zbývajících více než 750 tisíc řidičů by si mělo nový průkaz zařídit do konce roku, nejvíce jich je ve Středočeském a Jihomoravském kraji. A portál dopravy jim to přitom může výrazně usnadnit, ušetří jim totiž jednu cestu na úřad. 

„Při elektronické žádosti si řidič vybere, na kterém úřadu si chce svůj hotový nový řidičský průkaz vyzvednout. Vybrat si může z kteréhokoliv z 206 obecních úřadů obcí z rozšířenou působností,” informovalo začátkem března ministerstvo dopravy.

Tomáš Svoboda