Miliardový spor mezi společnostmi ČEZ a Škoda JS v kauze svary se může vyřešit mimosoudní dohodou. Podle dobře informovaného zdroje Ekonomického deníku se rýsuje dohoda, podle níž by ČEZ získal finanční kompenzaci, ale také menšinový podíl jaderné Škodovky v podniku ÚJV Řež. Účastníci sporu to zatím nechtějí blíže komentovat.
Předmětem sporu je odfláknutá kontrola svarů potrubí v Jaderné elektrárně Dukovany, kterou ČEZ odhalil v září 2015. Nekvalitní rentgenové snímky sice pořídili pracovníci chomutovské firmy Tediko, avšak Škoda JS nesla odpovědnost v roli generálního dodavatele údržby a servisu dukovanských bloků. Dočasné omezení provozu Elektrárny Dukovany snížilo zisk Skupiny ČEZ. Ta dala kauzu k soudu a vzniklou škodu vyčíslila na 2,76 miliardy korun.
Selhání dodavatelské firmy se netýkalo klíčových součástí bloku, jako je tlaková nádoba reaktoru či kompenzátor objemu. Ale i tak vyvolalo razantní reakci Státního úřadu pro jadernou bezpečnost vedeného Danou Drábovou. Úřad v polovině září rozhodl o odstavení dvou dukovanských bloků a provedení kontrol všech rentgenových snímků. Náprava selhání trvala několik měsíců.
Nyní se zdá, že by spor mohl skončit jinak než verdiktem soudu. Podle zdroje Ekonomického deníku se připravuje dohoda. Část požadované sumy peněz by měla Škoda JS uhradit v penězích, další část v konzultačních a jiných odborných službách. Zřejmě nejzajímavějším bodem dohody je platba v akciích: Škoda JS by měla na ČEZ převést svůj podíl v ÚJV Řež. Jedná se o 17,4 procenta akcií. Pokud se tak stane, podíl ČEZ by narostl na zhruba 70 procent.
Škoda JS potvrdila, že jednání o smírném řešení sporu probíhají. „Mohu potvrdit, že stále jednáme, podrobnosti sdělovat nebudeme,“ řekl mluvčí Škody JS Jan Stolár. „Jedná se o probíhající soudní spor a z tohoto důvodu nelze poskytnout jakékoliv informace nad rámec informací ve výroční zprávě,“ reagoval mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Bude Škoda JS opět na prodej?
Řešení sporu by mohlo odblokovat prodej Škody JS. O něm se na trhu hovoří již několik let, ale zatím jednání vždy skončila bez úspěchu. Například v loňském roce do závěrečného kola jednání postoupily dvě francouzské společnosti Framatome a Nuvia, CE Industries zbrojního magnáta Jaroslava Strnada a slovenská investiční skupina Crane Constancy Investments. Vše ztroskotalo hlavně na rozdílné představě o kupní či prodejní ceně.
Současný ruský vlastník – strojírenský podnik OMZ ovládaný Gazprombankou – není pro plzeňskou firmu dobrá partie. Jak v září 2016 upozornily Hospodářské noviny, Škoda JS se ocitla na sankčním seznamu americké vlády, což jí uzavřelo cestu k zakázkám v některých zemích. Souvisí to s ruským vlastníkem, tedy s Gazprombankou a osobami v jejím top managementu.
Škoda JS dosáhla loni podle mezinárodních účetních standardů IFRS tržeb přes 3,3 miliardy korun a zisku před zdaněním ve výši 122 milionů korun. Podíl každého ze tří oborů působnosti – inženýringu, výroby a servisu – dosahoval zhruba jedné třetiny z dosažených tržeb. V minulém roce se Škodě JS podařilo podepsat nové zakázky na nadcházející roky za více než 3,5 miliardy korun.
David Tramba