O dva české vládní Airbusy se už nebude starat společnost Lufthansa Technik, která letouny servisovala doposud v partnerství s firmou Glomex MS. Z nově zveřejněné smlouvy o servisní podpoře letounů A-319CJ vyplývá, že nově sjednaný servis u ostravské společnosti JOB AIR Technic vyjde státní kasu na 1 688 000 000 korun s DPH.
„Účelem smlouvy je zajistit trvale vysokou spolehlivost a provozuschopnost letounů A-319CJ Velitelství vzdušných sil Armády České republiky s cílem zajistit v letech 2022–2029 zachování
letové způsobilosti k plnění úkolů v rámci Armády České republiky,“ stojí ve smlouvě zveřejněné před několika dny.
Smlouvu podepsali náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a předseda představenstva JOB AIR Technic Vladimír Stulančák a člen představenstva Richard Panc.
Předmětem smlouvy je závazek poskytovatele zajistit pro objednatele komplexní servisní podporu pro provoz letounů A-319CJ provozovaných Armádou České republiky výrobních čísel 02801 a 03085, schválených pod typovým osvědčením EASA.A064, spočívající v zabezpečení: řízení zachování letové způsobilosti (CAMO); aktualizované technické dokumentace, aktualizovaných databází a SW letounů (služby
chráněných duševním vlastnictvím); náhradních dílů prostřednictvím přístupu do externího fondu náhradních dílů (rotující ND); údržby a oprav letounů, letadlových částí a zařízení, jejich náhradních dílů, pozemního vybavení a kontrolní a měřící techniky (údržba a opravy);
letadlových částí a zařízení, náhradních dílů, pozemního vybavení, kontrolní a měřící techniky, ostatního materiálu k provádění údržby a oprav; nájmu letadlových částí a zařízení, náhradních dílů, pozemního vybavení a ostatních prostředků pro údržbu a opravy včetně zkušeben a prostorů (nájem); školení a výcviku pro technický a létající personál (školení); technické pomoci a ostatních služeb k zabezpečení provozu letounů.
Česká společnost Glomex MS, která podporu poskytovala s Lufthansa Technik výběrového řízení o servisní podpoře letounů A-319 CJ pro nadcházející období, také účastnila, zvítězily ale ostravské opravny patřící do impéria zbrojařské rodiny Strnadů.
Firma Glomex MS se proti výběru resortu obrany ohradila, stěžovala si u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Společnost například tvrdila, že hangáry ostravských opraven se nenacházejí v zabezpečené zóně, tzv. Secured Restricted Area, jak je standardem na jiných mezinárodních letištích, tedy pro vstup do hangáru nejsou vyžadovány žádná formální povolení od orgánu veřejné moci či jiné obdobné autority.
Glomex MS rovněž namítal údajnou netransparentnosti postupu zadavatele při posouzení nabídek a výběru dodavatele. Antimonoplní úřad ale námitky společnosti zamítnul, jak vyplývá z jeho rozhodnutí.
Do karet JOB AIR Technic mimo jiné zahrálo, že opravny podepsaly loni v listopadu rámcovou smlouvu přímo se společností Airbus.
K podpisu rámcové smlouvy došlo poté, co největší evropský výrobce dopravních letadel provedl ve společnosti JOB AIR Technic rozsáhlý audit a na jeho základě se rozhodl, že mošnovské opravny do prestižní skupiny svých schválených dodavatelů přijme.
„Výhodou této rámcové smlouvy je, že v současné době, když za námi přijde Airbus s tím, že potřebuje vykonat nějaký servis pro sebe, nebo pro svého zákazníka, není potřeba žádný dodatečný audit. Jsme v jejich systému, nastavené jsou všechny procesy, platby, manuály. Získali jsme podporu největšího výrobce letadel, což se pozitivně projevuje i při jednání se zákazníky,“ uvedl generální ředitel JOB AIR Technic Vladimír Stulančák.
Iniciativa k uzavření smlouvy přišla ze strany Airbusu. Celý proces trval zhruba 2 roky, což ale bylo způsobeno především koronavirovou pandemií.
Dohoda je výhodná i pro Airbus, který v ostravských opravnách získal partnera, který mu může pomáhat například s traťovou údržbou, uvolněním letadel při jejich předání zákazníkovi nebo pro případ dovybavení nově vyrobeného letadla z linky podle požadavků zákazníka a podobně.
Airbusy rodiny A320 dlouhodobě v JOB Air Technic tvoří většinu servisovaných letadel, proto je i zkušenost s těmito stroji vyšší, byť se poměr s Boeingy v posledních letech postupně vyrovnává.
Letecká opravna Job Air Technic funguje od roku 1993. V roce 2008 vybudovala nový údržbový hangár a získala oprávnění k údržbě letounů Boeing 737. O tři roky později pak oprávnění na letadla Airbus A320. V roce 2017 získala též oprávnění k údržbě letounů Airbus A330.
Společnost se specializuje na takzvanou těžkou údržbu, často spojenou se změnou provozovatele letadla či s jeho návratem od pronajímatele leasingové společnosti.
Smlouva je k přečtení nebo stažení ZDE.
(hrb)