INZERCE

Autonehoda. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Limit u povinného ručení na auto se od příštího roku změní. Správné nastavení pojistky je důležité, zdůrazňují experti

Chystané  změny v povinném ručení mohou pro některé řidiče znamenat stovky korun ročně navíc. O to více je dobré si dát pozor na to, jak si nastavit správně pojistku, upozorňují odborníci. Například současný limit 35 milionů korun u povinného ručení už od 1. ledna následujícího roku nebude na odškodnění za způsobené škody stačit a třeba i takový roční nájezd kilometrů se při překročení limitu může prodražit, varují.

Placení povinného ručení se zřejmě rozšíří na více druhů vozidel a pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přejde z vlastníka na skutečného provozovatele vozu. S tím, ale i dalšími novinkami, počítá návrh zákona, který schválila vláda. Česko mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s EU a ministerstvo financí, které návrh zákona předložilo, navrhuje jeho účinnost od 23. prosince, kdy vyprší limit pro převedení evropské směrnice do práva členských zemí. Poslanci by se mohli normě věnovat v září.

A i vzhledem k těmto změnám, které zákon přináší, by si řidiči měli dát pozor na to, jak správně nastavit povinné ručení nebo havarijní spoluúčast. Odborníci varují, že rozhodně není příjemné zjistit realitu až po nehodě. Tedy například to, že jejich asistenční služba neproplatí vyproštění vozidla nebo že při totální škodě přišli o velké peníze za spoluúčast na havarijním pojištění.

První věcí je současný limit 35 milionů korun u povinného ručení, který se nově od 1. ledna následujícího roku navýší na 50 milionů korun. Zvýšení je způsobeno inflací a rostoucími cenami materiálů a lidské práce. Exerti finančně-poradenské společnosti FinGO.cz ale například doporučují jít v limitu ještě výš, stanovit ho minimálně na 100 milionů korun. Cena za pojištění se už v tomto případě o tolik totiž neliší a může se to řidiči opravdu vyplatit. Stejně tako jako připojištění tak zvané přímé likvidace v případě nezaviněné nehody.

Ne každý se už s touto možností setkal, ale některé pojišťovny ho nicméně nabízejí dokonce jako součást povinného ručení. U jiných je lze přidat za malý roční poplatek. Toto pojištění ochrání ale v případě, že se řidič stane účastníkem dopravní nehody, kterou nezpůsobil, což je dost častý případ.

Pozor na asistenční služby

„Pojišťovna poskytne finanční prostředky na opravu vozu a následně si tyto peníze vymáhá z pojišťovny viníka nehody. Tento proces může být komplikovanější například tehdy, pokud je viníkem cizinec s pojišťovnou v zahraničí. S cizinci a jejich pojišťovnami může být komunikace náročnější a doplňkové pojištění vás před těmito komplikacemi ochrání, “ vysvětluje regionální ředitel FinGO Adam Kaška. A dodává, že navíc člověk může získat nadstandardní výhodu v podobě náhradního vozidla s využitím během doby opravy vozu ve smluvním servisu,“ vysvětlil regionální ředitel FinGO Adam Kaška.

Pozor by si řidiči měli dát i na základní asistenční služby. Často ve snaze co nejvíce ušetřit si vyberou to nejlevnější řešení. Ovšem tak by se mohlo jednoduše stát, že dotyčný přijde o doplňkové pojištění pro případ nehod, které nezavinil. Anebo že základní asistenční služby nezahrnují odtah vozu při poruše, vyproštění vozidla, pomoc při nedostatku paliva nebo vybití baterie. Rozdíl přitom podle pojišťovacích expertů činní maximálně několik set korun ročně. 

Podstatná je i havarijní spoluúčast. To je částka, ketrou pojištěný platí při každém pojistném plnění. Může být stanovena jako pevná, tedy fixní anebo jako určité procento z výše pojistného plnění. Pokud tedy jde například o auto v hodnotě 300 tisíc korun, na výběr je havarijní pojištění s procentuální 5% spoluúčastí za 7 000 korun ročně, pojištění za 7 300 korun ročně s fixní spoluúčastí 5 000 korun nebo pojištění za 7 000 korun ročně s fixní spoluúčastí 10 000 korun. 

Dopravní nehoda v Praze – Libeň. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Jenže někdy i následky nabourání do stromu může opravna posoudit jako totální zničení. Při 5% spoluúčasti by pojišťovna odečetla z odškodného 15 tisíc korun, při fixní spoluúčasti buď 5 tisíc nebo 10 tisíc korun. Podle společnoti FinGo je tak logicky lepší volit fixní spoluúčast. Zvláště v těžkých případech se vyplatí, stejně jako při nehodě u luxusních vozů. 

Roční nájezd kilometrů se při překročení limitu může prodražit

Některé české pojišťovny dnes také nabízí tak zvané zvýhodnění při nižším nájezdu kilometrů pro klienty, konkrténě pro ty, které třeba najedou do 10 tisíc kilometrů za rok. Pokud však omylem, třeba při uzavírání smlouvy online, řidič zaškrtne nájezd do pěti tisíc a tento limit přešvihne, ve vyúčtování bude na něho čekat nemilé překvapení.

„Tato varianta pojištění se doporučuje využívat například pro druhé auto v rodině, které je používáno jen zřídka. Tedy u takového, kde si můžete být jisti, že v něm neujedete více než 5 nebo 10 tisíc kilometrů,” připomněl expert finančně-poradenské společnosti FinGO.

(mig)