Největší světový výrobce baterií pro elektromobily, čínský koncern CATL, tvrdí, že letos sníží cenu svých výrobků až o 50 procent. Reaguje tím na nadbytek výrobních kapacit v Číně. Chce také navýšit tržní podíl na úkor druhého největšího čínského výrobce baterií, kterým je FinDreams ze skupiny BYD. Cenová válka umožní další pokles cen elektromobilů i velkých baterií pro ukládání energie.
Na příčiny poklesu cen baterií se v článku pro web The Conversation zaměřili vědci Muhammad Rizwan Azhar, Waqas Uzair a Yasir Arafat z australské Univerzity Edith Cowanové. Podniky CATL a BYD snižují cenu třeba tím, že začaly vyrábět baterie pro elektromobily bez kobaltu. Tedy nedostatkového a drahého kovu, který se těží – za otřesných podmínek, které lze popsat jako nejhorší noční můru autorů hodnocení ESG – v Demokratické republice Kongo.
Naopak se ukazuje, že lithium je na trhu v dostatečném množství a díky zvýšené aktivitě těžařů navýší nabídka poptávku. S tím souvisí fakt, že cena lithia loni klesla o 80 procent a vrátila se zpět na „předkrizovou“ úroveň z poloviny roku 2021. Pozornost čínských výrobců se přesouvá k lithium-železo-fosfátovým bateriím (LiFePO), které vycházejí levněji než lithium-iontové baterie založené na lithiu, niklu, manganu a kobaltu.
Čínské výrobce baterií může překonat snad jen japonská Toyota – za podmínky, že dokáže dotáhnout ke komerčnímu využití polovodičové baterie. Ty zatím fungují jen v laboratorních podmínkách, nicméně výsledky vypadají působivě. Zatímco dnes mají běžné lithium-iontové baterie v elektromobilech energetickou hustotu 150 až 250 watthodin na kilogram, polovodičové baterie překonávají hranici 700 watthodin na kilogram. Elektromobil s takovou baterií by měl dojezd více než 1200 kilometrů na jedno nabití.
Mohlo by vás zajímat
Cenová válka mezi výrobci baterií je logickým důsledkem ochlazení poptávky po elektromobilech. Třeba v důsledku omezení dotační podpory v některých evropských zemích. Goldman Sachs Research na konci února zveřejnil odhad, že globální poptávka po velkých bateriích letos vzroste o 29 procent místo původně očekávaných 35 procent. Čínští výrobci čekali svižnější růst, což vedlo k úvodu zmíněnému nadbytku výrobních kapacit.
Cenová válka mezi výrobci však může snížený zájem o elektromobilitu opět nastartovat. Goldman Sachs Research očekává, že průměrná cena baterií klesne ze 151 dolarů/kWh v loňském roce na 115 dolarů/kWh letos a v roce 2026 spadne pod hranici 80 dolarů/kWh. Jiný zdroj uvádí, že cena LiFePO baterií spadla ze 110 eur/kWh na počátku loňského roku na současných 50 eur/kWh.
Pád cen může znovu oživit zájem o velká bateriová úložiště elektřiny. Jak v lednu uvedl předseda oborové asociace Aku-bat CZ Jan Fousek, část investorů se rozhodla investici do úložišť energie odložit s ohledem na pád cen elektřiny na energetických burzách. Lépe to funguje na úrovni domácností: 92 procent nově pořízených fotovoltaik v rodinných domech bylo loni spojeno s investicí do baterie pro ukládání vyrobené energie.
(dtr)