Přechod ze stejnosměrné trakční soustavy (3 kV Dc) na střídavou (25 kV AC 50 Hz) si vyžádá investice nejen do samotné elektrizace. Přestože je provoz na střídavé trakci pro dopravce levnější, musí nejdříve investovat do vozového parku. Stávající jednotky můžou buď dualizovat, nebo nakoupit nové. „Jde o investice v řádech miliard korun, které však nemůžeme odkládat,“ upozorňují České dráhy.
Železniční trakční vedení je na našem území napájeno stejnosměrným i střídavým proudem. Správa železnic chystá postupné sjednocování a přechod na čistě střídavou trakční soustavu o vyšším napětí. Ta je pro dopravce levnější a přináší i další benefity. S plánovanými změnami souvisí i nutnost úpravy lokomotiv. Dopravci, kteří mají hnací jednotky schopné provozu pouze na stejnosměrném proudu, je musí buď upravit – dualizovat, nebo pořizovat nové.
Běh na dlouhou trať
Se sjednocením stávající trakční soustavy už Správa železnic začala na úseku Nedakonice – Říkovice. Harmonogram úprav v rámci celé republiky je naplánován až do období 2045 až 2050. Celkem půjde o zhruba 1800 kilometrů tratí, které jsou aktuálně elektrizované stejnosměrnou trakční soustavou. Nově bude elektrifikováno dalších více než pět set kilometrů.
„Dopravci již nyní s ohledem na své provozní potřeby takzvaně dualizují hnací vozidla stejnosměrné trakce pro provoz i na střídavém systému, který je v jižní části republiky. Harmonogram sjednocení napájecí soustavy přitom vychází i z potřeb dopravců, kdy argumentují vyšší efektivností a výkonností střídavé trakce, a to zejména pro nákladní dopravu,“ uvádí Nela Friebová ze Správy železnic.
Český národní dopravce má aktuálně asi pět set vozidel elektrické trakce. Z nich může být téměř polovina provozována na střídavém systému.
„Náš plán obnovy vozidlového parku počítá i s chystaným sjednocením napěťových systémů v rámci infrastruktury, nově pořizovaná vozidla tak bude možné provozovat i na střídavém napájecím systému 25 kV 50 Hz AC. Jde o investice v řádech miliard korun, které však nemůžeme odkládat,“ uvádí Robert Pagan z Český drah a dodává, že současně musí plnit smluvní závazky vůči objednatelům. Těmi jsou v případě dálkové dopravy Ministerstvo dopravy ČR, v případě regionální dopravy o příslušné kraje.
Možné komplikace
Podle soukromého dopravce Leo Express může úprava trakce do budoucna komplikovat jeho spojení mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště a mezi Prahou a Košicemi.
„Stávající jednotky Flirt nebudou moci obsluhovat právě tyto tratě a budou muset být nasazeny pouze na trati Praha – Bohumín a dále do Polska. O jejich přestavbě neuvažujeme, a i po dalším přepnutí tratě je nasadíme na výkony, kde bude dostačující stejnosměrný systém,“ říká za Leo Express Emil Sedlařík.
Dopravce zároveň jedná o nových jednotkách Sirius, které jsou vícesystémové. Jezdit tak můžou bez omezení. Předpokládaná investice je více než pět miliard korun. Leo Express plánuje jejich nasazení před přepnutím trakce.
RegioJet má už nyní většinu vozidel schopných provozu na více systémech napájení. Se stávajícími vozidly tak může jezdit nejen v České republice, ale i v sousedním Německu či Rakousku. Devět vozidel, které zatím nemůžou jezdit na více systémech, chce dopravce v dohledné době dualizovat na stejnosměrnou i střídavou napájecí soustavu.
Nově pořizované vozy už jsou však rovnou vícesystémové. Třeba letos RegioJet plánuje nákup vagónů a lokomotiv pro dálkové vlaky za dvě miliardy korun.
Postupná výměna
Pro střídavý napájecí systém České dráhy od loňského prosince ve Zkušebním centrum VUZ testují nové nízkopodlažní jednotky RegioPanter. První z nich měly být uvedeny do provozu už letos. Celkem 79 jednotek plánují dráhy postupně nasadit během čtyř let.
Z hnacích vozidel z flotily ČD umí na více napájecích systémech jezdit třeba lokomotivy řady 193 Vectron. Šest pronajatých lokomotiv tohoto typu chtějí dráhy nasadit v nejbližší době, dalších sedm pak do konce příštího roku.
„Začátkem letošního roku začala také dualiazce jednotek RegioPanter řady 440. Do konce roku 2022 je plánovaná přestavba všech dvanácti vozidel na dvousystémou řadu 640. Nejvýznamnější změnou bude zástavba trakčních transformátorů na krajní motorové vozy a dosazení příslušné silnoproudé části, která umožní využívat napájení 25 kV 50 Hz AC a úprava řídicích systémů pro dvousystémový provoz,“ popisuje Robert Pagan.
Náklady na tyto úpravy si vyžádají stovky milionů korun. Velkou část prostředků se ale drahám podařilo získat z programu OPD2.
Plánovaný harmonogram
Správa železnic si od sjednocení elektrizace slibuje snížení emisí z dopravy, ale také menší závislost na dovozu ropy ze třetích zemí.
Celkové investice v následujících třiceti letech odhaduje na 79,3 miliardy korun.
Lucie Přinesdomová