Zahájených sto kilometrů staveb, otevřených 110,6 kilometru dálnic, uvedení do provozu prvního českého PPP projektu, dostavba dálnice D4 i kompletní přestavba železničního uzlu Pardubice a start Dopravního energetického stavebního úřadu, Ekonomický deník požádal ministra dopravy Martina Kupku (ODS) o bilanci letošního roku a výhled pro rok 2025. „V novém roce rozhodně nepolevíme. Bude pokračovat stavební ofenziva, jíž pomůže rekordní dopravní rozpočet přesahující 160 miliard korun,“ uvedl mimo jiné Kupka.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) aktuálně staví podle ministra dopravy dalších 205,3 kilometru dálnic a 65,3 kilometru silnic I. třídy. „Hodně živo bylo například na dálnici D35, kde se stavělo či staví úctyhodných 64 kilometrů. Důležitým počinem bylo uvedení do provozu prvního českého PPP projektu, více než 30 kilometrů dálnice D4. Zprovozňujeme i D3 kolem Českých Budějovic nebo tři stavby na D55 mezi Babicemi a Bzencem,“ shrnul Kupka.

Dostavěný úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem mohou řidiči využívat od úterý 17. prosince. Za PPP projektem stojí sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Sdružení se postaralo o projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů navazujících úseků. Cena projektu byla stanovena na 17,8 miliardy korun.

Při bilancování letošního roku Kupka zmínil i katastrofální povodně. Vedle povodní, které poznamenaly zejména severní Moravu a Slezsko, se jako další výzva podle ministra ukázala potřeba vyřešit fungování systému digitalizace stavebního řízení. „Usilovně jsme pracovali na variantě, která by zajistila dobře fungující systém, nezbytný pro povolování dopravních staveb. A pokud jde o povodněmi zasažené dopravní tahy, většinu už máme obnovenou, ačkoli v některých případech si odstranění následků vyžádá ještě další práce,“ konstatoval.

Mohlo by vás zajímat

Letošní leden podle ministra dopravy znamenal i začátek plného fungování Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), který má za úkol zrychlit povolovací procesy.

Podle ministra dopravy Martina Kupky na železnici aktuálně končí kompletní přestavba uzlu Pardubice a souběžně začíná přeměna sousedního uzlu v České Třebové. „Na železnici byla hlavním tématem příprava na výhradní provoz evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Ačkoli to nebylo jednoduché, nepodlehli jsme tlaku na odložení projektu, protože zavedení ETCS je klíčovým krokem k bezpečné, moderní železnici, kterou velmi potřebujeme,“ uvedl Kupka.

Vizualizace budoucí podoby železničního uzlu u České Třebové. Foto: Správa železnic

Připomněl, že Správa železnic bude mít v příštím roce k dispozici 62,7 miliardy korun, téměř o miliardu víc než letos, a rekordních 39,3 miliardy půjde podle Kupky na investice. „Mimo jiné Správa železnic začne s výstavbou prvních částí rychlých spojení z Brna do Přerova na 200 kilometrů za hodinu a bude pokračovat v intenzivní přípravě vysokorychlostních tratí i v realizaci projektů prosté elektrizace. A nesmím zapomenout, že od ledna se na více než 600 km tratí začne ve výhradním provozu používat zmíněný vlakový zabezpečovač ETCS,“ dodal.

ŘSD má na rok 2025 připraveno 80,6 miliardy korun. „Což je zcela mimořádné číslo. Budou tedy pokračovat stavby na dálnicích D1, D3, D6, D7, D11, D35, D48 nebo D49, a zcela zásadní pak je start stavby D0 511 Běchovice-D1 jako části Pražského okruhu,“ pokračoval Kupka.

Další finance na zajištění dopravní infrastruktury má státu zajistit větší zapojení soukromého sektoru a už zmíněné PPP projekty. Ministerstvo dopravy informovalo koncem prosince o aktuálním stavu přípravy a realizace dopravních projektů metodou PPP vládu. Kromě už zmiňované dostavby dálnice D4 je v procesu přípravy je dostavba a provoz dálnice D35. Projekt zahrnuje výstavbu a údržbu úseků Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice. A podle ministerstva dopravy bude rozšířen o zajištění běžné a zimní údržby i na úseky Litomyšl – Janov a Janov – Opatovec. Zadávací řízení na koncesionáře bylo zahájeno v srpnu 2024. Koncem prosince resort oznámil, že v tendru dále postupují čtyři konsorcia, která se utkají v soutěžním dialogu.

Jde o konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global, Strabag Motorway, Budimex  a Invesis. Dalším finalistou je konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways, Abrdn European Sustainable Infrastructure a John Laing Europe Holdings. Uspělo také konsorcium LitMo Dálnice, tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, Meridiam Eastern Europe IV A a Metrostav Concessions a konsorcium Via 35, tvořené společnostmi Tikehau Star Infra, Hochtief PPP Solutions, TIIC, EGIS a OHLA Concesiones.

V režii ŘSD je v projektové přípravě přestavba úseku od Pražského okruhu po Jíloviště do dálničních parametrů. U úseků dálnic D0, D3 a D55 je v současnosti v procesu příprava studie proveditelnosti PPP projektu. „Očekává se dokončení studie do konce února 2025. Na základě výsledků studie rozhodne vláda o dalších krocích,“ informovalo ministerstvo dopravy Ekonomický deník. 

PPP na železnici

A PPP projekty se řeší i na železnici. Zahrnují železniční spojení Praha – Letiště Václava Havla, VRT Moravská brána, rychlá spojení Střední Morava a VRT Jižní Morava. K spojení Praha – Letiště Václava Havla ministerstvo dopravy uvedlo, že některé úseky byly vyčleněny do samostatných veřejných zakázek, jde například o modernizace Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo), a to podle resortu především s ohledem na umožnění zahájení stavebních prací už v roce 2025.

„To jest s předstihem před realizací samotného spojení z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla. Do projektu PPP naopak byl z důvodů dopravní vhodnosti zařazen i úsek takzvaného zaokruhování železniční trati ze stanice Letiště Václava Havla Praha zpět do hlavní trati Praha – Kladno,“ informovalo ministerstvo Ekonomický deník.

Rychlá železniční spojení Morava zahrnují VRT Moravská brána, rychlá spojení Střední Morava a VRT Jižní Morava. Podle úřadu probíhají úvodní jednání o možnosti spolupráce na přípravě a realizaci zadávacího řízení na soukromého partnera.

Naopak novinkou je, že se nebude formou PPP projektu realizovat čtvrtý železniční koridor mezi Nemanicemi a Ševětínem. „Vláda rozhodla o realizaci projektu formou PPP, ale v aktuální situaci se jeví jako vhodnější tento projekt nerealizovat formou PPP, ale formou design and build. V takovém případě pak zadávací řízení může být vyhlášeno na začátku roku 2025,“ sdělilo ministerstvo dopravy Ekonomickému deníku.

Projekt zahrnuje zdvoukolejnění 17,7 kilometru úseku a zvýšení rychlosti na 200 kilometrů za hodinu, součástí koridoru jsou Hosínský tunel (3,1 kilometru) a Chotýčanský tunel (4,8 kilometru).

Vizualizace železniční stanice Veleslavín. Foto: Správa železnic

Nadcházející rok 2025 v oblasti dopravy přinese kromě výstavby infrastruktury ale i řadu dalších změn. Řidiči si od ledna připlatí za základní roční dálniční známku více o 140 korun, cena známky tak vzroste na 2440 korun. Jednodenní známka se pak navýší o desetikorunu na 210 korun.

Částky se navíc poprvé zvyšují automaticky na základě takzvaného indexu růstu spotřebitelských cen a kvůli meziročnímu prodloužení dálniční sítě. Ekonomický deník už informoval, že hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí platí 25 procent sazby časového poplatku.

U vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane podle resortu dopravy sazba časového poplatku poloviční. Poplatek za užívání dálniční sítě mají i nadále odpuštěný na základě evropské směrnice bezemisní vozidla na elektrický pohon nebo na vodík.

Od 1. července příštího roku má začít fungovat Inspekce silniční dopravy (INSID), která částečně převezme pravomoci policie. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k jejímu vzniku už dříve sdělil, že má pomoci dostat z českých silnic a dálnic přetížené kamiony, které nadměrně ničí silniční infrastrukturu. Úřad si od změny slibuje zefektivnění kontrol.

Ministerstvo dopravy plánuje také rozšířit funkce Portálu řidiče o žádosti o kartu řidiče do digitálního tachografu a žádosti o výměnu řidičského průkazu s vyznačenou profesní způsobilostí. Možnosti chce rozšířit i o elektronickou úhradu správních poplatků a chystá doručování řidičských průkazů. Podle ministra Kupky se budou rozesílat poštou nebo do samoobslužných výdejních boxů. Česko čeká v roce 2025 také sčítání dopravy. Za zhruba 54 milionů korun bez DPH ho zajistí společnost Ipsos.