INZERCE

Vysokorychlostní tratě jsou vládní prioritou. Ministerstvo dopravy dojednalo jejich rozšíření a zařazení do hlavní transevropské sítě. Foto: Správa železnic

Kupka: Potřeba investic do dopravní infrastruktury přesahuje možnosti státního rozpočtu. Vypomůže EIB

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr financí Zbyněk Stanjura dnes podepsali s Lilyanou Pavlovou memorandum o porozumění mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou (EIB). To umožní využít finanční prostředky banky na výstavbu dopravní infrastruktury, na které prostředky ze státního rozpočtu nestačí. Týká se to zejména železniční infrastruktury. S EIB chce ministerstvo dopravy dlouhodobě spolupracovat při výstavbě vysokorychlostních tratí.

Podpis memoranda navázal na jednání obou českých ministrů v sídle EIB v Lucembursku. ,,Potřeba investic do dopravní infrastruktury přesahuje momentální možnosti státního rozpočtu, proto je budeme doplňovat dalšími nástroji financování, jako jsou právě úvěry od EIB. Memorandum uzavíráme proto, že s výhledem k připravované stavbě české sítě vysokorychlostních železnic chceme s EIB spolupracovat dlouhodobě,” říká ministr dopravy Martin Kupka.

Úvěr by měl být poskytnut České republice zastoupené Ministerstvem financí a formou zápůjčky dále transferován na Státní fond dopravní infrastruktury.

„Dnes jsme udělali další důležitý krok k tomu, abychom v příštích pěti letech mohli čerpat výhodné úvěry od Evropské investiční banky, prvních téměř 25 miliard korun už v příštím roce. Peníze by měly směřovat na investice do digitalizace a automatizace železniční dopravy, do elektrifikace železničních tratí a na podporu regionální dopravy,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.

Prostřednictvím jednotlivých úvěrů EIB budou přednostně podpořeny velké projekty, jako jsou hlavní železniční koridory a uzly TEN-T, kde je infrastruktura elektrifikovaná, nebo kde je elektrifikace plánována do 10 let, případně kde bude infrastruktura do 10 let přizpůsobená pro provoz vlaků s nulovými emisemi CO2.

 „Memorandum nám umožní hledat co nejefektivnější modely zapojení EIB do plánů české vlády pro modernizaci národní železniční sítě. EIB chce ještě zintenzivnit naši dosavadní podporu modernizace železniční sítě v ČR a přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším dopravním alternativám, ze kterých mohou čeští občané a také podniky těžit. Věříme, že pro udržitelný a dlouhodobý hospodářský a sociální rozvoj země a EU je to klíčové. Toto memorandum podtrhuje roli EIB jako spolehlivého partnera, o kterého se Česká republika může i nadále opřít při budování udržitelné a zelené budoucnosti svých občanů,” říká viceprezidentka EIB Lilyana Pavlova.

Do roku 2030 mohou být z těchto zdrojů  rovněž podpořeny železniční tratě regionálního významu, investice do digitalizace a automatizace či bezpečnosti a interoperability. To umožní i integraci a propojení mezi různými druhy dopravy v dopravním systému.

Investice do dopravní infrastruktury považuje vláda za jeden z klíčových kroků. Tomu odpovídá i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který vláda letos schválila v rekordní výši 150,9 miliardy korun.

Část rozpočtu SFDI ve výši 30,7 miliardy bude zajištěna formou úvěru Evropské investiční banky a také cestou dluhopisů emitovaných SFDI.

Jana Bartošová