Poptávková doprava se pomalu zabydluje v České republice. Část krajů už se pustila do jejího testování. Zatímco Pardubický kraj ke konci roku ukončil pilotní provoz a čeká na vyhodnocení, Středočeský kraj už má jasno o rozšiřování projektu. Úspěšnost poptávkové dopravy sleduje i Liberecký kraj. Poslaneckou sněmovnou pak v prosinci prošel prvním čtením návrh zákona o silniční dopravě, který mimo jiné řeší právě poptávkovou dopravu.

Nová legislativa má podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) umožnit provoz veřejné linkové dopravy, která bude poskytovat přepravní služby na základě individuálních objednávek cestujících. „Super řešení, jak zlepšit dopravní obslužnost v místech, kde byla dosud zajišťována jen obtížně či zbytečně nákladně velkými autobusy. Dopravu si objednáte přes aplikaci a mikrobus vás vyzvedne i mimo kamenné zastávky,“ uvedl v prosinci na svém facebookovém profilu.

Poptávkovou dopravu v pilotním provozu otestoval od 13. května do 31. prosince 2024 například Pardubický kraj. Podle náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu a dopravní obslužnost Ladislava Valtra (ODS) bude kraj na začátku roku 2025, jakmile přijdou všechna data o využití, projekt vyhodnocovat a samospráva kraje bude následně rozhodovat o jeho další využitelnosti, sdělil to Ekonomickému deníku.

Jak také Ekonomický deník informoval, speciální minibus jezdil v okolí Svitav a blízkých obcí od Opatova po Radiměř. Na projektu s názvem #ZkusBus kraj spolupracuje s českým start-upem CITYA a regionálním dopravcem BusLine. Kraj si od poptávkové dopravy sliboval větší flexibilitu, kterou nemohou klasické autobusy s pevně danými jízdními řády i zastávkami plně zajistit. Cílové skupiny pro poptávkovou dopravu měli být senioři, kteří míří na úřad či k lékaři, ale i mládež dojíždějící na kroužky či maminky na mateřské dovolené.

Mohlo by vás zajímat

Zatímco Pardubický kraj bilancuje, Liberecký kraj už oznámil konkrétní čísla. V rámci poptávkové dopravy se od září do prosince 2024 uskutečnilo podle mluvčího kraje Filipa Trdly přibližně tisíc jízd a přepraveno bylo přes 1700 cestujících. Dodal, že to vychází to zhruba na dvacet až třicet lidí denně.

„Liberecký kraj má uzavřenou smlouvu s ČSAD Liberec s náklady 8640 korun na den za vlastní provoz a 35 tisíci korun měsíčně za provoz souvisejícího software od společnosti CITYA,“ sdělil Ekonomickému deníku Trdla. Doplnil, že od celkových nákladů budou v budoucnu odečítány vybrané tržby. Takzvané taxibusy jezdí v Libereckém kraji od září mezi Novým Městem pod Smrkem a Jindřichovicemi pod Smrkem.

Cestující si mohou vozidlo, které je určené pro osm lidí, objednat „na zavolání“ v určitých časových slotech. Podle kraje poptávková doprava umožňuje operativně a flexibilně zajišťovat dopravní obslužnostech v místech a časech, kde nabídka pravidelné veřejné dopravy není příliš efektivní.

Liberecký kraj už zároveň také řeší rozšíření poptávkové dopravy, podle mluvčího Trdly by se měla rozšířit i do ostatních míst v regionu, kam přesně a kdy, je ještě podle něj předmětem diskuze.

Rozšíření poptávkové dopravy už oznámil i Středočeský kraj, který ji od začátku srpna 2024 testoval v okolí Českého Brodu, jak už také Ekonomický deník psal. Dopravu na poptávku má na starosti organizátor veřejné dopravy Středočeského kraje IDSK. Jak v listopadu informovala agentura ČTK, využilo ji do té doby 1200 cestujících. Dva osmimístné mikrobusy poptávkové dopravy mohou cestující objednávat ve všední dny ve večerních hodinách. Denně službu využije průměrně 20 lidí, největší zájem bývá v pátek.

Cestující si mohou dopravu autobusem objednat pomocí mobilní aplikace PID Lítačka či telefonické linky. Jízdné se řídí tarifem pražské integrované dopravy. Poptávková doprava podle Středočeského kraje nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky.

Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) už dříve ČTK sdělil, že průběžné vyhodnocování ukazuje, že poptávková doprava se osvědčila. „Rádi bychom ji rozšířili v průběhu příštích čtyř let na území celého Středočeského kraje do dalších míst, kde by mohla zlepšit dostupnost veřejné dopravy,“ uvedl.