INZERCE

Do pilotního provozu budou zařazeny osmimístné mikrobusy. Foto: Středočeský kraj

Autobusy na zavolání. Středočeský kraj začne testovat veřejnou dopravu na poptávku

Otevřít mobilní telefon a objednat si odvoz veřejným autobusem by mělo být brzy možné ve Středočeském kraji. Tamní radní odsouhlasili ve čtvrtém únorovém týdnu pilotní projekt poptávkové veřejné dopravy, která by měla sloužit jako doplněk a alternativa ke klasickým linkovým autobusům. Podle Středočeského kraje by se měly do provozu zatím zapojit dva mikrobusy. Jezdit budou v okolí Českého Brodu. „Pomůže to rozšířit nabídku veřejné dopravy zejména ve večerních časech v oblastech, kde již není efektivní provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem,“ informoval kraj. Služba by měla začít fungovat letos v létě.

Cestující si budou moci dopravu autobusem objednat pomocí mobilní aplikace PID Lítačka či telefonické linky. Jízdné se bude řídit tarifem pražské integrované dopravy. „Mnoho lidí dnes používá auto, protože se třeba pozdě večer nemají jak dostat domů. V lepším případě s autem dojedou k nejbližšímu nádraží a dál do Prahy už jedou vlakem. Díky poptávkové dopravě budeme moci zajistit dopravu domů i v okrajových časech, takže auto už nebude nutnost, ale možnost volby,“ uvedl radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

Poptávková doprava podle Středočeského kraje nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky. Systém podle kraje úspěšně funguje v řadě evropských zemích. Podstatnou roli v něm hrají moderní technologie, které mají na starosti sběr a zpracování poptávek od cestujících. Vytvářejí pak v reálném čase optimalizované trasy. Objednávání cest a plánování tras má podle Středočeského kraje proto zajistit plně automatická dohledová aplikace založená na umělé inteligenci.

„V systému PID můžeme díky tomu vyřešit hned několik problémů. Jedná se zejména o obsluhu vybraných oblastí večer nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Poptávková doprava může být efektivně realizována menšími vozidly, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B, namísto D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek. Inteligentní plánování také přináší možnost efektivnějšího vynaložení financí určených na veřejnou hromadnou dopravu,“ poznamenal Petr Borecký.

Plně automatický systém objednání jízd, který bude uživatelsky napojený na mobilní aplikaci PID Lítačka, má připravit středočeská příspěvková organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) spolu s vybraným dodavatelem. Středočeský kraj má v plánu také zavedení telefonní linky, aby si službu mohli objednat i lidé, kteří nevlastní chytrý telefon.

Plánování konkrétních jízd bude podle kraje během pilotního provozu omezené, plně flexibilní provoz prozatím totiž neumožňuje česká legislativa. Poptávková doprava tak bude muset i během pilotního provozu respektovat současná legislativní omezení, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů, informoval Středočeský kraj.

„Rozšiřujeme dopravu o nový vstřícný produkt. Výhody dostupnosti veřejné dopravy spojené s flexibilitou dopravy individuální mohou nejen rozšířit dostupnost služeb v okrajových časech dne a týdne, ale také nahradit stávající méně efektivní autobusové linky a ve spojení s moderními technologiemi za méně peněz přilákat do veřejné dopravy více cestujících,“ konstatoval ředitel IDSK Zdeněk Šponar. Od zavedení poptávkové dopravy si kraj slibuje také uvolnění parkovacích míst a zlepšení situace v okolí vlakových nádraží.  

Do pilotního provozu kraj nasadí osmimístná vozidla. Uvádí, že jsou jednodušší na údržbu a díky nižší spotřebě i šetrnější vůči životnímu prostředí. Díky optimalizovaným trasám se má zvýšit efektivita provozu, kdy se stejným počtem vozidel obslouží kraj mnohem více lidí, kterým se zkrátí dojezdové časy do cíle cesty.

(teč)