Zacházení s municí bude nově upraveno speciálním zákonem. Stávající uzákoněný stav totiž neodpovídá aktuálním evropským úpravám a je v něm takříkajíc chaos. Ministerstvo vnitra proto připravilo samostatný zákon. Zákon se dotkne všech subjektů, které na území České republiky nakládají s municí. Může jít jak o fyzické, fyzické podnikající osoby, právnické osoby a další instituce – zejména tzv. jiné veřejnoprávní držitele podle návrhu zákona o zbraních a tzv. vyňaté držitele podle návrhu zákona o munici.
Nakládání s municí je obecně vzato rizikovou činností. Míra tohoto rizika je v předkládaném návrhu do jisté míry zohledněna zejména při jasném a striktním vymezení povinností všem osobám, které mají co do činění s municí z hlediska podnikání nebo výkonu zaměstnání, tak i všem ostatním osobám, které se mohou dostat do kontaktu s municí, střelivem, případně výbušninou nalezenými při pyrotechnickém průzkumu.
Stávající stav v oblasti právní úpravy nakládání s municí je problematický hned z několika aspektů.
Proto je nutné jej právně modernizovat. Dosavadní ě je právní normou, jejíž koncepce vznikla v době před přijetím většiny obecných právních předpisů. S temito normami ji pojí úzká právní a věcná souvislost – zejména jde o správní řád, občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, trestní zákoník, zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, kontrolní řád atd.
Navíc se dosud nikdy nepodařilo dosavadní zákon o zbraních, a to i v oblasti munice, plně sladit s platnými procesními předpisy (např. pokud jde o řadu výjimek oproti správnímu řádu, postupů mimo správní řízení, apod.).
V případě návrhu zákona o munici je třeba rovněž jednoznačně vymezit jeho vztah k souvisejícím právním úpravám na úseku výbušnin, neboť doposud neexistuje jednoznačné kritérium, které by stanovilo, kdy výbušnina spadá do režimu zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě a kdy výbušnina podléhá dosavadnímu zákonu o zbraních. Obdobně byla taková potřeba identifikována i ve vztahu k pyrotechnickým výrobkům, jejichž právní úprava je provedena zákonem o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice).
Nová úprava se dotkne i pyrotechnického průzkumu, u kterého mají být jasně vymezeny vstupní podmínky pro získání jak příslušného muničního oprávnění, tak i muniční licence, a to s přihlédnutím k nezbytnosti provedení celkové právní modernizace stávající zákonné úpravy.
Dosavadní zákon o zbraních sice od roku 2014 zakotvuje existenci centrálního registru zbraní, ale zdaleka nevyužívá v současnosti existující možnosti elektronizace výkonu státní správy (eGovernmentu). Přitom širší zapojení těchto nástrojů může zásadně ulehčit a racionalizovat jak výkon působnosti orgánů veřejné moci, tak především odbřemenit občany a další subjekty, které jsou adresáty práv a povinností na daném úseku regulace.
Dosavadní zákon o zbraních, v některých dílčích ohledech dnes už neodpovídá ani současnému stavu technického a technologického pokroku a bezpečnosti v oblasti munice.
Na oblast zabezpečení uskladněné munice se nyní vztahují především předpisy pro zabezpečování uložených zbraní. Jde konkrétně o dva paragrafy dosavadního zákona o zbraních, o nařízení vlády o požadavcích na zabezpečení zbraní, střeliva, černého loveckého prachu, bezdýmného prachu a zápalek a o muničním skladišti, případně o vyhlášku o technických požadavcích na stavby, ve znění pozdějších předpisů. Výše uvedené předpisy ale nejsou vzájemně optimálně provázány, v důsledku čehož jsou požadavky na zabezpečení munice do určité míry stále odvozovány od zabezpečování střelných zbraní a střeliva. Ekonomický deník připomíná, že vojenské vnitřní předpisy o skladování munice nelze na civilní subjekty, byť nakládající s (vojenskou) municí, aplikovat.
V neposlední řadě je nutná implementace evropských norem.
Jak je to u sousedů?
Na nakládání s municí se vztahuje řada právních předpisů. Munici definuje a z hlavní části upravuje nakládání s ní dosavadní zákon o zbraních. Aktuálně munice představuje souhrnné označení pro mimo jiné ruční a jiné granáty, střely do pancéřovek a tarasnic, dělostřelecké střelivo, pumy, torpéda, řízené a neřízené rakety, kazetovou (kontejnerovou) munici, miny, pyropatrony, výmetné klamné cíle, pyrotechnické imitační prostředky, signální a osvětlovací prostředky.
S municí mohou v současné době v zásadě nakládat pouze držitelé zbrojní licence v případě, a to v rozsahu činností, pro které jim byla zbrojní licence vydána (jde např. o vývoj a výrobu, nákup, prodej nebo přepravu, nebo ničení, resp. znehodnocování munice). V naprosté většině případů jde o podnikatele v oboru zbraní a střeliva, kteří museli před vydáním zbrojní licence příslušné skupiny získat navíc příslušnou koncesi podle živnostenského zákona.
Zbrojní licence vydává ve správním řízení příslušné krajské ředitelství Policie České republiky. Žadatel o vydání zbrojní licence musí mimo jiné splňovat podmínky bezúhonnosti (v případě právnické osoby se posuzuje jak bezúhonnost právnické osoby, tak i bezúhonnost členů statutárního orgánu nebo odpovědného zástupce) a spolehlivosti (tato přestupková zachovalost se v případě právnických osob posuzuje pouze u členů statutárních orgánů nebo odpovědného zástupce).
V Německu se na oblast nakládání s municí se vztahují celkem 3 zákonné normy: zákon o zbraních (Waffengesetz, WaffG), který se však vztahuje jen na „munici“ určenou pro ruční palné zbraně, – zákon o kontrole válečných zbraní (Gesetz über die Kontrolle von Kriegswaffen) a zákon o výbušninách (Sprengstoffgesetz, SprengG), který je zbytkovou normou vztahující se na munici, která nepodléhá ani zákonu o zbraních ani zákonu o kontrole válečných zbraní. Německá právní úprava nakládání s municí v tuzemském pojetí tohoto pojmu je koncentrována do zákona o kontrole válečných zbraní. Jakékoli nakládání s municí podle tohoto právního předpisu podléhá povolení. Povolení k nakládání s municí pak vydává spolková vláda, která může tuto pravomoc se souhlasem spolkové rady přenést na jednotlivá rezortní ministerstva. Pro soukromoprávní oblast je pak příslušné Ministerstvo hospodářství. Právní úprava nakládání s válečnými zbraněmi (včetně munice) umožňuje značnou šíři diskrece státu – na vydání povolení není právní nárok, může být kdykoli zrušeno (za náhradu) atd. Zákon o kontrole válečných zbraní je též v jistém rozsahu aplikovatelný rovněž na německé ozbrojené síly a další ozbrojené sbory.
Na Slovensku došlo k zásadní havárii při nakládání s municí (s následným výbuchem a pyrotechnickou kontaminací přilehlého území) dne 2. března 2007 v muničním areálu Nováky. Posléze byl v roce 2013 předložen a v roce 2014 schválen (a téhož roku nabyl účinnosti) zcela nový zákon o výbušninách, výbušných předmětech a munici. Do této doby byl na Slovensku v oblasti munice uplatňován obdobný režim (nepříliš jasných norem) jako v České republice, jehož nosnými prvky byly jednak zákon o zbraních a jednak výbušninářské předpisy vycházející z právních předpisů původně vydaných před rokem 1989. Slovenská právní úprava je vystavěna podle principů obdobných předpisům v oblasti nakládání s výbušninami a zahrnuje komplexně jak problematiku nakládání s výbušninami (ve smyslu průmyslových výbušnin), tak i oblast nakládání s pyrotechnickými výrobky a s municí.
Zákon zasáhne i stavbaře nebo hledače pokladů
Zákon se dotkne všech subjektů, které na území České republiky nakládají s municí. Může jít jak o fyzické, fyzické podnikající osoby, právnické osoby a další instituce – zejména tzv. jiné veřejnoprávní držitele podle návrhu zákona o zbraních a tzv. vyňaté držitele podle návrhu zákona o munici.
Zákon se ale dotkne i subjektů, které mohou na munici narazit a přitom s nakládání s ní vůbec za standardních okolností do styků nepřicházejí, například při stavební činnosti, výkopových pracích (např. stavebníci), nebo třeba při provádění zájmové činnosti (například amatérští hledači pokladů).
Typickými zástupci subjektů dotčených návrhem zákona o munici jsou na straně odborné a laické veřejnosti:
– držitelé muničního průkazu (nově „oprávnění“), kteří jako fyzické osoby vykonávají konkrétní práce spojené s nakládáním s municí nebo konkrétní práce při pyrotechnickém průzkumu ve prospěch držitele muniční licence,
– držitelé muniční licence (podnikající fyzické osoby, právnické osoby, jiní veřejnoprávní držitelé podle návrhu nového zákona o zbraních), kteří munici zejména:
- vyrábějí,
- následně zpracovávají (delaborace, znehodnocování, výroba řezů, maket),
- odpalují nebo střílejí na střelnici pro munici, ničí výbuchem nebo spalováním v trhací jámě pro ničení munice, nebo tyto činnosti provádějí ve zvláštním zařízení,
- vyhledávají v rámci pyrotechnického průzkumu, nebo
- kteří s municí obchodují a kteří ji převážejí po území České republiky
– zaměstnanci držitelů muničních licencí, kteří nejsou držiteli muničních oprávnění,
– podnikající fyzické osoby a právnické osoby, které zajišťují tranzit, dovoz a vývoz munice podle jiného právního předpisu (zejména zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem),
– vyňatí držitelé, kteří odpalují, střílí nebo ničí munici na střelnici, trhací jámě nebo ve zvláštním zařízení,
– posuzující lékaři, lékaři, případně znalci – specialisté v lékařských oborech a poskytovatelé zdravotních služeb,
– stavebníci a
– nálezci munice z řad veřejnosti
Typickými zástupci orgánů veřejné moci dotčenými návrhem zákona o munici pak jsou:
- ministerstvo,
- Policie České republiky,
- Ministerstvo obrany,
- Ministerstvo průmyslu a obchodu,
- Ministerstvo životního prostředí,
- Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva,
- Český báňský úřad,
- živnostenské úřady,
- stavební úřady,
- obecní úřady obcí s rozšířenou působností z hlediska projednávání přestupků podle návrhu zákona o munici
Celkový počet osob dotčených navrhovanou regulací lze odhadnout pouze stěží. Identifikovat lze s jistotou pouze počet subjektů, které jsou v současné době držiteli muničních licencí, resp. oprávnění nakládat s municí (jedná se o údaje za I. pololetí 2022):
– držitelé muniční licence k nakládání s municí (obecná muniční licence + muniční licence pro provádění pyrotechnického průzkumu): 58 + 16 = 74
– držitelé muničního průkazu: 457
Počet držitelů muniční licence v I. pololetí 2022 | Z toho počet držitelů muniční licence pro provádění pyrotechnického průzkumu |
74 | 16 |
Počet držitelů muničního průkazu v I. pololetí 2022 | Z toho držitelů základního muničního průkazu | Z toho držitelů vyššího muničního průkazu | Z toho držitelů průkazu pro provádění pyrotechnického průzkumu |
457 | 289 | 147 | 21 |
Ten, kdo chce podnikat nebo jiným způsobem působit v oblasti nakládání s municí, bude muset nově splňovat po celou dobu této činnosti kvalifikační předpoklady stanovené návrhem. V opačném případě bude z takového podnikání nebo výkonu zaměstnání vyloučen formou pozastavení nebo odnětí/zániku muničního oprávnění nebo muniční licence. Návrh zákona o munici upravuje i celou řadu preventivních opatření směřujících k ochraně bezpečnosti osob a majetku, která bude především realizovat Policie České republiky.
Zákon rovněž neponechává bez povšimnutí oblast ukládání munice, střeliva a výbušnin podléhajících režimu návrhu zákona o munici, jakož i likvidaci munice a její další zpracování.
Předkládací zpráva je přečtení ZDE, důvodová zpráva pak ZDE.
Jan Hrbáček