INZERCE

České dráhy. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Konec kauzy Falcon. RegioJet a České dráhy se dohodly na ukončení sporu

Letitý spor o podnákladové ceny na lince Praha–Ostrava je u konce. Společnosti RegioJet a České dráhy společně oznámily, že dosáhly dosažení dohody. Spolu s tím padla i hrozba, že by státní dopravce musel hradit bezmála 717 milionů korun, o které se RegioJet soudil. Argumentoval, že ze strany Českých drah došlo k porušení pravidel řádné hospodářské soutěže.

„Dohoda přichází po šetřeních provedených Evropskou komisí a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, která byla zastavena, jelikož nebylo zjištěno prověřované porušení pravidel hospodářské soutěže společností České dráhy,“ uvedly České dráhy a RegioJet v prohlášení. Ukončení sporů má podle nich přispět i k narovnání vzájemných vztahů. Společnosti se zároveň dohodly, že další informace k této kauze nebudou poskytovat.

Spor se týkal období od 26. září 2011 do 30. dubna 2014. Právě v září tehdy vyjely na trať poprvé vlaky soukromého dopravce RegioJet. České dráhy poté na lince Praha-Ostrava v reakci na konkurenci snížily ceny. Majitel RegioJetu Radim Jančura v té době uváděl, že se České dráhy svojí cenotvorbou snaží konkurenta z trhu vytlačit a že jejich ceny jsou podnákladové.

Evropská komise, která spor řešila pod názvem Falcon, ani ÚOHS ale nic podobného nezjistily. „Úřad nemá k dispozici přímé důkazy svědčící o úmyslu ČD vytlačit svého konkurenta z trhu. Z ekonomických dat poskytnutých ČD v jednotlivých letech 2011 až 2012 vztahující se k poskytování služeb na trati Praha–Ostrava, jejichž ekonomická reálnost byla ověřena znaleckým posudkem, vyplynulo, že co se týče ekonomiky provozu vlaků IC/EC/Ex, výnosy bezpečně pokrývaly vyhnutelné náklady, u vlaků SC Pendolino výnosy rovněž pokryly vyhnutelné náklady na provoz, ačkoli poměrně nízkým rozdílem,“ citovala ČTK loňské vyjádření úřadu.

Ještě v roce 2020 přitom Evropská komise vydala ve sporu procesní dokument, kterým oficiálně oznámila, že podezřívá České dráhy ze zneužívání dominantní pozice na trhu železniční dálkové osobní dopravy. Formu zneužití dominantního postavení pak popsala jako predátorství, jednu z nekalých praktik cenové soutěže, kterou se dominantní společnosti snaží získat co nejlepší postavení na trhu.

Nejde o jeden spor

České dráhy a společnost RegioJet ale řeší i další spory. Jak Ekonomický deník informoval, nedávno Nejvyšší soud vyhověl dovoláním soukromých dopravců RegioJet a Student Agency, Městský soud v Praze tak bude opět posuzovat převod majetku Českých drah na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nyní Správu železnic, ke kterému došlo v roce 2008. Za administrativní budovy, depa, dílny či technická vozidla získal státní dopravce 12 miliard korun. Podle soukromých dopravců šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž.

Společnosti RegioJet a České dráhy koncem loňského roku řešily také spor o informační nástěnky. České dráhy RegioJetu podle vyjádření soukromého dopravce nechtěly poskytnout prostor v takovém rozsahu, aby nedocházelo k diskriminaci. Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský tehdy Ekonomickému deníku sdělil, že ke zpřístupnění nástěnek mají dráhy dlouhodobě odlišný právní názor než společnost RegioJet.

(teč)