Kvůli dlouhodobé opravě prvního koridoru budou vlaky z Prahy do Brna odkláněny přes Vysočinu. Pro ty nákladní je však problematický velký sklon tratě. Budou proto potřebovat postrky. Správa železnic vypsala tendr na postrkovou službu, ve kterém vybrala společnost RegioJet. Podle smlouvy jí za postrky zaplatí více než 244 milionů korun.

Už v dubnu Správa železnic zahájí opravu prvního koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Vlaky ve směru z Prahy na Brno budou odkláněny přes Havlíčkův Brod. Pro osobní dopravu to znamená delší dobu jízdy o třicet minut. U nákladní železniční dopravy musela Správa železnic na své náklady zajistit postrkovou službu. Naložené nákladní vlaky by totiž jinak měly problém se sklonem tratě.

Potíže pro těžší vlaky

„Trať na Havlíčkův Brod má jiný sklon, proto budou některé vlaky potřebovat postrky. I díky ŽESNAD se podařilo veřejnou postrkovou službu projednat. Dopravcům, kteří měli objednané trasy přes Českou Třebovou, tak bude Správa železnic poskytovat veřejnou postrkovou službu, což by mělo pomoci překonat sklonové poměry,“ říká prezident sdružení železničních dopravců ŽESNAD a jednatel METRANS Martin Hořínek.

Těžší vlaky by na trati přes Vysočinu měl problém. Foto: Pixabay

RegioJet pro zajištění postrkové a přípřežní služby nákladních vlaků využije čtyři dvousystémové čtyřnápravové hnací lokomotivy s trvalým výkonem minimálně 5600 kW s rychlostí nad 100 kilometrů v hodině, včetně vlastního strojvedoucího.

Službu soukromý dopravce zajistí na úseku trati mezi Kutnou Horou a brněnskými Maloměřicemi. RegioJet bude placen nejen za samotné postrky, ale také za pohotovostní službu v režimu 24/7. Celková vysoutěžená cena za postrkové a přípřežní sluby představuje 244 165 880 korun bez DPH.

Omezení provozu do 2023

Správa železnic v rámci modernizace prvního koridoru plánuje celkem 80 šestihodinových nočních výluk. Po většinu doby oprav ale bude sjízdná jedna kolej.

Jízdní řády kvůli tomu museli upravit i osobní železniční dopravci. Komplikace lze očekávat nejen na linkách mezi Prahou a Brnem, ale také u vlaků směřujících do Olomouce a na Ostravsko. U vlaků do Brna se doba jízdy prodlouží o půl hodiny.

Mohlo by vás zajímat

Modernizace úseku má být hotová v první polovině roku 2023.

Lucie Přinesdomová