INZERCE

Některé práce si vyžádají úplné přerušení provozu, po většinu času ale bude sjízdná jedna kolej. Foto: Pixabay

V dubnu začne oprava prvního koridoru mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí. Vlaky mezi Prahou a Brnem pojedou déle

Rekonstrukce deseti kilometrů tratě, výměna zabezpečovacího zařízení, trakčního vedení či vybudování odbočky Bezpráví. Kvůli modernizaci jednoho z posledních úseků prvního železničního koridoru čeká vlaky až do poloviny roku 2023 omezení provozu a v některých případech i objížďka. Dotkne se jak osobní, tak nákladní dopravy.

Za několik dní začíná modernizace části trati na hlavním koridoru mezi Ústí nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Významně ovlivní provoz zejména u vlakových linek mířících z Prahy do Brna, ale také na trase do Olomouce a Ostravy. Vlaky směrující do Brna pojedou odklonem přes Vysočinu. Správa železnic za všechny práce zaplatí více než 3,3 miliardy korun.

Nástupiště, mosty, stanice

Modernizace desetikilometrové tratě zahrnuje rekonstrukci železničního svršku a spodku včetně hloubkové sanace násypového tělesa v nestabilních úsecích. Součástí bude také výměna zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, trakčního vedení a silnoproudé technologie, ale také čtrnáct mostů a renovace čtyř propustek.

Kompletní rekonstrukce čeká stanici v Brandýse nad Orlicí. Cestující se dočkají nejen bezbariérových nástupišť, ale také nového podchodu. Bezpečnost stanice bude dálkově ovládána z pražského dispečerského střediska, a to díky novému bezpečnostnímu zařízení ve stanici. Vybudování odbočky Bezpráví významně zvýší kapacitu a na tomto vytíženém úseku umožní operativnější řízení provozu.

Vybrané sdružení firem EUROVIA CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; Elektrizace železnic Praha a GJW Praha za všechny práce inkasuje 3,396 miliardy korun. Správa železnic k financování použije program Blending Call. Jde o kombinaci příspěvku z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky.

Do Brna přes Havlíčkův Brod

Kvůli stavbě dojde na trati k omezení provozu. Některé práce si vyžádají jeho úplné přerušení, po většinu času ale bude sjízdná jedna kolej. Správa železnic plánuje celkem 80 šestihodinových nočních výluk, zároveň ale uvažuje o možnosti průjezdu některých vlaků s lokomotivami nezávislé trakce.

„Výlukové práce budou znamenat, že vlaky RegioJet na trase Praha – Brno – Břeclav pojedou od 6. dubna stejně jako mezinárodní spoje Českých drah po odklonové trase přes Havlíčkův Brod. Nově tak některé z našich spojů na uvedené trase a zpět zastaví ve stanici Kolín, která se stane novou zastávkou. Naopak mezi Prahou a Brnem pojedou odkloněné spoje všech dopravců mimo Pardubice,“ říká Aleš Ondrůj z RegioJetu. Doplňuje, že cena jízdného se pro cestující měnit nebude.

Leo Express a jeho vlakové soupravy v černo-žlutém provedení. Foto: Wikimedia

U dopravce LeoExpress se výluka dotkne komerčních spojů na trase z Prahy do Ostravy a z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště. „Byť jsme museli upravit jízdní časy, zůstal počet spojů zachován. U spojů lze očekávat zpoždění 15 až 20 minut na trase Praha – Olomouc. Cena jízdného se kvůli plánované výluce nezmění, vícenáklady jdou za námi jako dopravcem,“ uvádí za LeoExpress Emil Sedlařík.

České dráhy doplňují, že výluky se od počátku dubna nebudou týkat jen zmíněného úseku mezi Brandýsem a Ústí nad Orlicí, ale také modernizovaného úseku mezi Poříčany, Velimí a pardubickým železničním uzlem. Projeví se tak na dálkových, ale i regionálních spojích.

Vlaková souprava ČD. Autor: Lucie Přinesdomová

„Cena Vázaných a Flexi zvýhodněných jízdenek, která je určena pro jednotlivé relace mezi vybranými městy, se nemění. Cena Flexi jízdenek, která je stanovena na základě ujetých km se nepatrně, v řádu několika korun, zvýší, protože při jízdě přes Havlíčkův Brod je cesta o 2 kilometry delší,“ vysvětluje Vanda Rajnochová z Českých drah.

V souvislosti s odklonovými trasami railjetů linky Ex3 z Prahy do Vídně a Grazu a také s vlaky EC z Prahy do Bratislavy a Budapešti, až na spoj EC 270, se doba jízdy mezi Prahou a Brnem prodlouží až o 25 minut. Vlaky směřující z Prahy do Brna budou odjíždět o 22 minut dříve, v opačném směru pak do Prahy dorazí o 25 minut později. Vlaky railjet a EC Metropolitan zastaví v Kolíně a v Brně-Králově Poli.

„Naopak vlaky EC 172/173 Hungaria Budapešť – Praha – Hamburk a railjet 256/257 Graz – Praha nebudou zajíždět na pražské hlavní nádraží a v Praze zastaví jen v Holešovicích, v úseku mezi Prahou a Brnem pojedou přes Havlíčkův Brod,“ dodává Vanda Rajnochová.

V souvislosti s odklonem některých linek přes Havlíčkův Brod současně dojde i k úpravě jízdních řádů Českých drah na přípojné regionální vlaky.

Změny čeká i severní větev Praha – Česká Třebová – Ostrava – Polsko/Slovensko. U linek Ex1, Ex2, R18 a R19 se změní časové polohy některých vlaků a přibydou některé zastávky.

Lucie Přinesdomová