INZERCE

Rakouský dopravce ÖBB přijal rozsáhlá opatření, která mají posilovat subjektivní pocit bezpečí a důvěru cestujících ve veřejnou dopravu. Foto: Pixabay

Kompenzace dopravcům v EU? Někde až stoprocentní náhrady, u nás zatím nula

Balíčky na podporu dopravců předložily některé unijní státy už loni, jinde se o podobě a výši kompenzací teprve vyjednává. Třeba v Dánsku mohou železniční dopravci požádat až o stoprocentní náhradu škody. Německo na kompenzace vyčlenilo více než šest miliard eur. Česká republika zatím podala žádost k Evropské komisi.

Snahy o zabrzdění pandemie koronaviru se dramaticky podepsaly na veřejné dopravě napříč celou Evropskou unií. Řada zemí tak už během loňského roku přišla s návrhy, jak soukromé i státní dopravce ve veřejných službách podpořit. Jelikož se veřejná doprava dotýká jednotného evropského trhu, jednotlivé balíčky musí nejdříve projít kontrolou a schválením ze strany Evropské komise.

Nizozemí

V Nizozemsku zaznamenali první případ covid-19 na konci února 2020. Návrhem balíčku podpory pro regionální a dálkovou veřejnou osobní dopravu přišli na konci září. Pomoc je určena pro firmy, které mají uzavřené smlouvy s regionálními či národními orgány.

„Poskytování veřejné dopravy jako služby veřejného zájmu bylo považováno za zásadní nejen pro lidi pracující v životně důležitých hospodářských odvětvích, jako je zdravotnictví, policie či potravinářství, ale také s ohledem na širší ekonomiku,“ uvádí se v dokumentu, který posuzovala Evropská komise.

Podpora je ve formě přímých grantů, zacílených na dvanáct nizozemských provincií a dvě metropolitních oblasti, a to poskytovatelům regionální a dálkové dopravy. Náhrady jsou financovány přímo ze státního rozpočtu. Na regionální dopravu Nizozemci vyčlenili 550 až 750 milionů EUR, dalších 750 milionů až jedna miliardu eur pak provozovatelům dálkové dopravy. Nárok na kompenzaci se vztahoval na škody vzniklé mezi polovinou března a koncem srpna loňského roku. Dopravci mohli žádost podat do konce prosince.

Režim dopravcům kompenzoval až 93 procent vzniklých škod v důsledku přijatých protipandemických opatření. Dopravci si mohli započítat pouze náklady přímo související se smlouvou mezi jimi a vnitrostátními či regionálními orgány. Šlo zejména o osobní náklady, provozní náklady, odpisy majetku a náklady na financování. Stejně tak mohli zahrnout výdaje související s nemocí covid-19. K prokázání správnosti všech údajů musí příjemci podpory do konce září příštího roku předložit nizozemským orgánům výsledky externího auditu.

Dánsko

Stejně jako v Nizozemí i v Dánsku se podpora vztahuje na provozovatele služeb v osobní železniční dopravě s uzavřenými smlouvami o veřejných službách.

Ilustrační foto: Pixabay

Režim na podporu těchto dopravců Dánsko předběžně prohlásilo koncem loňského listopadu. Kompenzovat bylo možné náhrady škod vzniklé od 11. března do konce minulého srpna. Dánští dopravci zaznamenali, stejně jako jinde, nejen výrazný úbytek cestujících a s tím spojený pokles tržeb, ale také dodatečné náklady na opatření proti šíření pandemie.

Přímé granty v tomto případě poskytuje prostřednictvím státního rozpočtu ministerstvo dopravy a bydlení. Odhadovaný balíček kompenzací představuje asi 134 milionů eur. Režim umožňuje až stoprocentní kompenzaci škod, které vznikly jako důsledek omezujících opatření. Počítá se přitom výpadek příjmů, konkrétně srovnání skutečných výnosů získaných během daného období srovnaných se stejným obdobím předchozího roku. Započítávají se sem i dodatečné náklady na nákup ochranných pomůcek pro zaměstnance, zvýšené čištění a další hygienické potřeby.

Německo

Němečtí sousedé přišli s návrhem na státní podporu pro regionální a místní veřejnou osobní dopravu už loni začátkem srpna. Pomoc nabídli veřejným i soukromým firmám plnícím závazky veřejné služby za poskytování veřejných, regionálních či místních služeb přepravy cestujících. A to jak železničním, tak na silničním. Počet žadatelů odhadli na zhruba 2 700.

Za financování, provádění, monitorování a vyplácení pomoci na základě federálního systému jsou odpovědné spolkové země a obce.

Vlak na nádraží Görlitz, Německo. Foto: Lucie Přinesdomová

Německo kompenzace částečně financuje z federálních zdrojů, takzvaných „Regionalisierungsmittel“. Balík kompenzací představuje přibližně 6,1 miliardy eur. Z toho 620 milionů eur odpovídá základní kompenzaci, kterou vyplácí příslušný veřejný zadavatel dopravci v závislosti na poskytování konkrétních služeb. Další 5,2 miliardy eur připadnou na ztráty z jízdného a 310 milionů eur představují dodatečné náklady na hygienická opatření.

„Dopravci mohli podat žádost do konce září, a to za období od počátku března do konce srpna 2020. Žadatelé mohou získat až sto procent vzniklé škody,“ píše se v dokumentu.

Náhrady škody Němci vypočítávají ze skutečných příjmů za dané období ve srovnání s příjmy stejného období předchozího roku. Dopravci si mohou započítat i náklady na hygienická opatření. Kumulace s jinou obdobnou podporou nebyla možná.

Rakousko

Zde stát podporuje železnice dlouhodobě. Několik balíčků tak měli Rakušané schválených již dříve, bez návaznosti na pandemii. Jejich aktuální žádost se tak týkala změny stávajícího režimu pro poskytování služeb nákladní železniční dopravy a dočasné podpory pro železniční nákladní a osobní dopravu.

Návrh opatření Rakousko předložilo v polovině října loňského roku. Konkrétně šlo jednak o zmíněné upravení stávajícího režimu, a dále návrh na upuštění poplatků za přístup k infrastruktuře jak v nákladní, tak v osobní železniční dopravě.

K osobním železničním dopravcům Rakousko nasměrovalo přibližně devět milionů eur. O pomoc mohli žádat dopravci provozující komerční osobní železniční dopravu.

Česká republika

Ministerstvo dopravy v současné chvíli jedná s Evropskou komisí o konkrétní podobě podpůrných balíčků. Pomoc je zaměřena na železniční přepravce, a to jak ty v závazku veřejné služby, tak čistě komerční. Výsledek jednání s komisí zatím není znám.

Slovensko

K žádnému konkrétnímu balíku pomoci se zatím nedobrali ani na Slovensku.

„Ministr Andrej Doležel chce návrh dodatečného schématu pro celou oblast dopravy nejdříve představit koaličním partnerům. Pokud získá jejich podporu, potom představí návrh široké veřejnosti,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu Ivan Rudolf.

Slovenské ministerstvo hospodářství aktuálně poskytuje dotace nepravidelné autobusové dopravě. Pokud návrh ministra Doležala projde, všechny dotace pro oblast dopravy by se měly přesunout pod rezort ministerstva dopravy a výstavby.

Lucie Přinesdomová