INZERCE

Mimořádný briefing společnosti Kapsch k postupu v mýtném tendru. Generální ředitel Kapsch Karel Feix uprostřed. 25. 9. 2018. Foto: Jiří Reichl

Kapsch dál bojuje o mýto. Chce, aby ÚOHS zakázal plnění smlouvy podepsané Ťokem

Společnost Kapsch, která vede konsorcium firem vybírajících mýto na českých a moravských dálnicích dál bojuje o zachování svého byznysu napojeného na stát. Nyní navrhuje, aby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal plnění smlouvy, kterou v minulém týdnu podepsal ministr dopravy Dan Ťok s vítězným konsorciem Czech Toll. Argumentuje tím, že dříve vydané předběžné opatření na zákaz plnění smlouvy zůstalo v platnosti i poté, co rozhodnutí ÚOHS z minulého týdne. Antimonopolní úřad posléze řekl, že podnět Kapsche prozkoumá.

Stávající dodavatel výběru mýtného na zpoplatněných úsecích v České republice, společnost Kapsch považuje události okolo veřejné zakázky na výběr (staro)nového dodavatele od roku 2020 za krajně podezřelé. „Nejdříve oznámí ministr dopravy a premiér, že vyvinou tlak na nezávislý kontrolní orgán, kterým Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bezesporu je, aby se pak začaly dít věci,“ řekl na mimořádném briefingu generální ředitel Kapsch Karel Feix s tím, že firma včera podala na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zneplatnění smlouvy, kterou v minulém týdnu s vítězným konsorciem CzechToll podepsal ministr dopravy Dan Ťok (ANO). „Podle našeho názoru je stále v platnosti předběžné opatření, které ÚOHS vydal letos na jaře. Toto opatření je podle našeho názoru platné do doby rozhodnutí o našich námitkách,  což se dosud nestalo a potvrdil to samotný Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl Feix a dodal, že věří, v to, že antimonopolní úřadu návrhu společnosti vyhoví. „Doufáme, že potvrdí právní jistotu v tomto státě a ochranu zahraničních investic, což je i náš případ,“ dodal Feix.

Poslechněte si, co říkal generální ředitel Kapsch Karel Feix na briefingu:

Feix také připomenul, že firma je připravena podat rozklad vůči druhostupňovému rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu Petra Rafaje a případně jít i k soudu.

Na tiskové konferenci ředitel Kapsche také upozornil na nezvykle rychlé reakce mezi ministerstvem dopravy a antimonopolním úřadem při vyhlášení rozhodnutí ÚOHS minulý týden. „Zatímco první rozhodnutí trvalo cca deset měsíců, druhé bylo v rámci měsíce a reakce minulý týden ve čtvrtek pak v řádech minut. To nám přijde na státní správu velice podivuhodné,“ řekl před novináři Felix a ilustroval to na tabulce časové posloupnosti jednotlivých úkonů.


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže po poledni uvedl, že v kauze mýtného je uzavřena smlouva a zadávací řízení skončilo.  „Úřad nemá žádný zákonný mechanismus, jak by mohl do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek však může být na návrh zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy. Úřadu byl nyní takový návrh doručen a bude se jím bezesporu zabývat. Návrh bude prověřen v zákonné lhůtě, tedy do 60 dní. K případnému právnímu posouzení věci, včetně platnosti předběžného opatření, se však z logiky věci nebudeme v současné době nijak vyjadřovat,“ uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle něj ÚOHS dále jednoznačně odmítá veškeré námitky a spekulace týkající se možných politických vlivů na průběh správního řízení či o narušení práva na spravedlivý proces a ústavních práv jednoho z účastníků řízení. „Řízení proběhlo zcela v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, správním řádem, dalšími právními předpisy a judikaturou správních soudů, jimiž se Úřad musí ve své rozhodovací praxi řídit,“ dodal Švanda.

Jiří Reichl