INZERCE

Vlakový skener se nyní prověřuje v pilotním programu. Foto: FleetCare

Finský FleetCare uvede do provozu první vlakový skener. Pomůže s hledáním závad

Kontrola stavu vlaků se stále provádí hlavně vizuálně. Finská společnost pro údržbu železničních vozidel VR FleetCare v červnu uvede do provozu vlakový skener, který stav vlaku zkontroluje automaticky. Celý proces tak bude rychlejší a systematičtější. Kromě závad dokáže odhalit třeba i nové graffiti.

Nový systém vyvinula společnost VR FleetCare ve spolupráci s finskou společností Vire Labs. Úkolem skeneru je rychle a spolehlivě detekovat vady kolejových vozidel i graffiti na vnějších površích vlaků. Funkce vlakového skeneru je založena na strojovém vidění, rozpoznávání objektů a umělé inteligenci.

Podrobná analýza

Na obou stranách trati jsou umístěny 6,5 metru vysoké sloupy skeneru, které zaznamenávají projíždějící vlak. Boční stěny a střecha vlaku jsou nasnímány kamerou, která pracuje s velmi vysokou rychlostí a rozlišením obrazu. Fotoaparát pak poskytuje ostrý obraz s detaily o velikosti pouhých několika milimetrů.

Takto získaná data jsou okamžitě analyzována a veškeré nesrovnalosti se automaticky nahlásí. Tým údržby tak může informace přijímat téměř v reálném čase. Získaná data je pak možné uložit pro další zpracování.

„Systém ví, jak by měl vlak vypadat, a tak okamžitě zaznamená jakékoli odchylky. Cílem je, aby spolehlivě detekoval všechny chyby a vady kolejových vozidel,“ říká vedoucí projektu Samuli Suuriniemi, který je ve VR FleetCare zodpovědný za vývoj vlakového skeneru.

První skener začne fungovat v červnu

vlakový skener, který stav vlaku zkontroluje automaticky. Foto: FleetCare

Vlakový skener se nyní prověřuje v pilotním programu. První provozovatel železnice uvede skener do provozu v červnu. V budoucnu tak budou osobní vlaky v helsinské oblasti po návratu do depa vždy automaticky zkontrolovány.

„Uvedení systému do provozu má několik výhod. Stav kolejových vozidel lze průběžně a spolehlivě vyhodnocovat a zvyšuje se také bezpečnost. Například tím, že si systém všimne vadných dílů podvozku. Intervaly údržby lze také přesněji specifikovat pomocí údajů poskytnutých systémem. Četnost inspekcí lze navíc snadno zvýšit,“ vysvětluje Samuli Suuriniemi.

Skener vlaků byl dosud testován pouze u osobních vlaků, je ale vhodný i pro jiné typy kolejových vozidel. Během kontroly na hraničních stanicích by například mohl automaticky zkontrolovat, zda rozměry vozů odpovídají příslušným vnitrostátním požadavkům na obou stranách hranice nebo zda vozy splňují bezpečnostní požadavky předepsané pro železniční dopravu.

Nejde však o zcela nových systém, v některých zemích se srovnatelné nástroje již používají. Dosud dostupné alternativy jsou však drahé a vyžadují rozsáhlé stavební úpravy.

„Naším cílem bylo vyvinout nákladově efektivní řešení, které lze rychle uvést do provozu,“ konstatuje vedoucí digitálních služeb VR FleetCare Mihail Lipiäinen.

Lucie Přinesdomová