Skandál společnosti Volkswagen bude mít důsledky pro českou státní správu, automobilky, i mnoho řidičů. Evropská unie totiž směřuje k přísnější regulaci celého odvětví, včetně kompenzací pro poškozenou veřejnost, ale taky častějších kontrol.
Šéf společnosti Volkswagen AG napsal předsedovi Evropské komise dopis, kterým zkusil obejít komisařku Věru Jourovou, zodpovědnou za ochranu spotřebitelů. Ale neuspěl. O vadných dieselových vozidlech, kterými největší evropská automobilka porušila unijní pravidla, musí nadále vyjednávat s českou političkou. “Pracujte na svých domácích úkolech. My jsme Komise a tuhle hru můžeme pouze vyhrát,” vykládá server Politico.eu odpověď, kterou německému manažerovi Matthiasi Müllerovi poslal Jean-Claude Juncker.
[mn_protected]
Evropský parlament mezitím vyzval členské státy, aby trestaly automobilky, které porušují unijní právo přílišnými výfukovými emisemi. Stejnou pravomoc navrhuje pro Komisi. “Zavádíme nové laboratorní měření a taky testy ve skutečném provozu, kterým budou muset automobily vyhovovat od druhé poloviny roku,” říká europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP). Parlament zároveň dospěl ke konkrétním opatřením, například vyčíslil pokutu za případnou chybu automobilky, nebo kvótu pro namátkové kontroly vozů.
Mohlo by vás zajímat
Právo Komise, aby nařídila stažení vozidel z oběhu
Poslanci chtějí zavést změny v rámci nařízení Parlamentu a Rady, o schvalování motorových vozidel. Jednak navrhují větší pravomoci Komisi, například aby mohla po zodpovědných firmách požadovat “stažení vozidel z oběhu”. Odkazují přitom na americký model, který umožňuje jednat rychleji a efektivněji. Poslanci zároveň žádají, aby Komise vytvořila a spravovala on-line databázi, určenou k vyhledávání vozidel a závad, podobně jako nyní lze sledovat rizikové spotřební zboží a technické výrobky přes systémy RAPEX a ICSMS.
Parlament dále chce, aby členské státy prováděly „namátkové kontroly” například “vozidel s vysokou nebo velmi nízkou spotřebou paliva a vozidel s velmi vysokými objemy prodeje”. Celkem mají prohlédnout “nejméně 20 %” automobilů uvedených na trh v předešlém roce. Členské státy podle návrhu zajistí “odborníkům Komise” přístup k souvisejícím informacím, včetně softwarů. Náklady lze pokrýt formou poplatků od automobilek nebo z veřejných rozpočtů.
Distributor vozidel podle návrhu ohlídá, aby každý stroj či součástka nesly povinný štítek, dále aby byly přiloženy potřebné dokumenty, pokyny a bezpečnostní informace. Veškeré stížnosti a neshody “neprodleně oznámí dovozci nebo výrobci”. Automobilkám bude moci Komise uložit pokutu až 30 000 euro “za každé nevyhovující vozidlo, systém, konstrukční část nebo samostatný technický celek”. Majiteli vozu vznikne nárok na to, “aby požadoval náhradu”.
Následuje trialog mezi Parlamentem, Radou a Komisí
“V automobilovém průmyslu došlo ke zkreslování emisních měření, což nebylo nutné. Nastala doba pro nová pravidla, která pomohou, abychom stejným problémům napříště předcházeli,“ říká europoslanec Pavel Poc (ČSSD, S&D). Předložené návrhy podpořilo celkem 585 členů Parlamentu.
“Pokud samotní vlastníci vozů pochybují o kvalitě svého stroje, můžou od výrobců žádat kompenzace. Považuji ale za nepřijatelné, aby Komise směla stahovat automobily z oběhu,” vysvětluje europoslanec Petr Mach (Svobodní, EFDD), proč hlasoval proti, stejně jako 76 dalších zastupitelů.
Zodpovědný parlamentní výbor (pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele) nyní dojedná konečný výsledek s Radou národních ministrů a Komisí.
Petr Woff
[/mn_protected]