INZERCE

Na velké podniky a firmy nelze aplikovat zastropování cen. Ilustrační foto: Pixabay

Europoslanci rozmělnili a pak zamítli návrh reformy emisních povolenek

Pro někoho šok, pro jiného úleva. Evropský parlament se dnes nedokázal shodnout na reformě systému emisních povolenek. Většina europoslanců nejprve návrh zmírnila, což rozzuřilo kluby socialistů a zelených. Jejich hlasy přispěly k zamítnutí návrhu.

Při závěrečném hlasování bylo pro návrh 265 z 639 přítomných europoslanců, zatímco 340 bylo proti. Vztek na levé části spektra vyvolalo jednání poslanců z řad extrémní a populistické pravice. Ti nejprve hlasovali pro zmírnění návrhu a následně pro jeho zamítnutí. Zákon se tak vrací do výboru pro životní prostředí, který jej bude muset přepracovat do přijatelnější podoby.

„Myslím, že je to škoda,“ řekl k výsledku hlasování europoslanec Peter Liese (CDU), který měl pozici zpravodaje návrhu. „Jako při mnoha jiných příležitostech v této zprávě hlasovala extrémní pravice, sociální demokraté a zelení společně,“ citoval Lieseho vyjádření zpravodajský web Welt.de.

Ostrý spor se vedl třeba o prodloužení přídělu bezplatných povolenek zdarma pro průmyslové podniky. Většina europoslanců – hlavně díky hlasům nejsilnějšího pravostředového klubu EPP – odsouhlasila posun z roku 2030 na rok 2034. Tato i jiné úpravy v návrhu znechutily socialisty a zelené, kteří nakonec hlasovali pro zamítnutí návrhu.

Hlasování se týkalo systému obchodování s emisními povolenkami, známém pod zkratkou EU ETS. Zatím se vztahuje hlavně na velké zdroje znečištění – uhelné a plynové elektrárny, teplárny, těžký průmysl a také na leteckou dopravu. Evropská unie má v plánu zavést povolenky také na menší zdroje emisí v oblasti vytápění a dopravy.

Před hlasováním zesílila aktivita lobbistů. Jeden příklad za všechny: 271 ředitelů průmyslových podniků (hlavně z řad hutního a chemického průmyslu či výrobců keramiky, a to včetně několika českých top manažerů) podepsalo otevřený dopis, ve kterém varuje před zánikem průmyslu v zemích Evropské unie kvůli extrémní zátěži v podobě emisních povolenek, ale také drahých paliv a surovin.

Během dnešního odpoledne a večera mají europoslanci ve Štrasburku hlasovat o celé řadě součástí klimatického balíčku Evropské komise, známého jako Fit for 55. Jeho cílem je do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 procent ve srovnání s rokem 1990 a do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality.

Pozorovatelé očekávají, že největší emoce vyvolá hlasování o návrhu zakázat prodej aut se spalovacím pohonem, a to již od roku 2035. Zprávu o jeho výsledku plánujeme vydat v pozdějších večerních hodinách.

(red)