INZERCE

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Arval

350 tisíc aut se spalovacím motorem neskončí každý rok na vrakovišti. Ale výhra to ještě není, říká k aktuálním změnám sdružení autoprůmyslu

Výsledek hlasování Výboru pro životní prostředí (ENVI), který před několika dny schválil svou zprávu o emisní normě Euro 7, je podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) zásadní. A to především kvůli provázanosti dat, od kdy bude nařízení účinné s navazující legislativou. Výrobci totiž mohou pak provádět vývoj a certifikaci hromadné výroby až v okamžiku, kdy vstoupí v platnost všechny prováděcí předpisy. Jak ale potvrdil Ekonomickému deníku ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl, některé obavy přetvrávají. Příkladem může být „on-board” monitoring.

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) dlouhodobě prosazuje takovou podobu emisních cílů normy Euro7 a jejích testovacích podmínek, které povedou nejen k dostupnosti široké palety modelů vozidel, ale i k udržení zaměstnanosti a konkurenceschopnosti automobilového průmyslu. Konkrétně v Česku by přijetí původního znění normy znamenalo podle sdružení snížení výroby vozidel o třicet procent, tedy o 350 tisíc vozidel, 70 tisíc ztracených pracovních míst a ztrátu tří procent HDP. A to vše  – podle výkonného ředitele Zdeňka Petzla – výměnou za při nejlepším okrajový přínos pro životní prostředí.

„Při znalosti rozložení sil v Evropském parlamentu je schválený text zapotřebí považovat za značný úspěch a zlepšení původního návrhu emisní normy Euro 7 z pera Evropské komise. Zásluhu na tom má jednoznačně europoslanec a hlavní zpravodaj Alexandr Vondra, kterému se podařilo vytvořit širokou koalici s racionálním pohledem na věc,“ říká Petzl. Výsledek hlasování výboru ENVI představuje tak podle něho významné zlepšení původního návrhu Evropské komise, který obsahoval extrémně přísné požadavky na technické parametry i harmonogram provádění. Zprávu podpořilo 52 europoslanců, 32 jich bylo proti a jeden se zdržel hlasování.

Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů a plug-in hybridů desetiprocentní podíl. Foto: Pixabay

Petzl zároveň připomněl obrovský pokrok, kterého výrobci vozidel dosáhli při snižování emisí znečišťujících látek ze silniční dopravy v posledních několika letech. Je podle něho nesprávné popisovat vozidla Euro 6 /VI (emisní limity pro osobní i nákladní auta) jako „vysoce znečišťující“, tak jak to dělají některé zúčastněné strany. 

„Mezi první normou Euro a první verzí normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí o více než devadesát procent. I přesto, že Euro 7 přinese další marginální výhody, dosáhli bychom mnohem většího zlepšení kvality ovzduší nahrazením starých vozidel vysoce účinnými modely Euro 6/VI souběžně s přechodem na elektrifikaci vozového parku,” uvedl. Zdůraznil, že bez obnovy zejména starších vozových parků, jako je zrovna ten v České republice, který je druhý nejstarší v EU, by pak norma Euro 7 měla zcela opačný účinek na životní prostředí, než bylo deklarováno.

Na druhou stranu však podle Petzla nadále přetrvávají obavy o technickou řešitelnost. „Přenos dat ‚Over-the-air‘ je sám o sobě poměrně problematickou a složitou technologií, která není relevantní pouze pro technologii On-Board Monitoringu. Navíc, ta by v případě starších, ale i novějších typů vozidel vyžadovala dodatečnou úpravu elektronické architektury, která je nezbytná pro jeho správné fungování,” uvedl pro Ekonomický deník. 

To by však podle něho vedlo k nutnosti dalšího technologického vývoje a zdražení vozidel. „Řešením je sběr dat pouze přes už připravený On-Board Diagnostics (OBD) port, který nepřenáší data vzduchem.Tudíž z pohledu kybernetické bezpečnosti a případné neoprávněné manipulace s vozidlem výrazně bezpečnější,“ dodal pro ED.  

Klíčový osmý listopad

Klíčový bude termín 8. listopadu, kdy má konečnou pozici schválit Evropský parlament. „Proto vyzýváme europoslance, aby pokračovali v dobře rozběhnuté práci a podpořili zodpovědný a vyvážený přístup k dalšímu vývoji normy Euro 7 a automobilového průmyslu v EU. Naší snahou by mělo být soustředit se na dosažení již tak ambiciózně nastavených cílů v oblasti dekarbonizace a udržení konkurenceschopnosti českého, potažmo evropského autoprůmyslu na mezinárodním poli,” řekl Petzl. 

Na konečné podobě emisní normy se mají evropské instituce domluvit do února příštího roku. Europoslanec Vondra nicméně věří, že by výsledná jednání tentokrát mohla dopadnout méně radikálně, než bývalo zvykem u jiných norem během posledních čtyř let. To většinou už tak poměrně tvrdé návrhy Komise Parlament ještě přitvrdil, jak nedávno přiblížil. Podle něho bude ale zásadní, jak se nakonec k normě postaví parlamentní frakce Renew Europe (Frakce Obnova Evropy je nástupkyní Aliance liberálů a demokratů pro Evropu v EP, která se v červnu 2019 přejmenovala po sloučení s poslanci francouzské strany Obroda prezidenta Emmanuela Macrona – pozn. redakce.) Podotkl, že tady záleží i na tom, jak kdo vnímá Green Deal – zda jako hrozbu či příležitost. „Protože pro některé výrobce to může být i příležitost,” dodal. 

Po hlasování v Evropském parlamentu budou následovat ještě takzvané trialogy, které jsou stěžejní součástí přijímání unijních norem. Na finálním znění tak budou pracovat španělské předsednictví, europoslanci a Evropská komise. Europoslanec Vondra doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout ještě do konce letošního roku. Obojí dává podle něho prostor k projednání normy v trialogu se španělským předsednictvím, které chápe jednu věc, a to sice, že musíme udržet cenovou dostupnost osobních aut pro širší vrstvy obyvatel a že musíme udržet při životě automobilový průmysl. To je pro Česko naprosto fatální záležitost,“ řekl u Vondra. „Vidím tam prostor pro velmi rozumné řešení. Jestli budou jednání jednoduchá, to ještě uvidíme,“ dodal.

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Arval

Podle návrhu, který 25. září schválili ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde o nákladní automobily, tyto limity by měly být o něco přísnější.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijních zemí to ale považovala za nereálné. Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis z Rady EU proto původní harmonogram prodloužil a počítá se v něm se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.

Jak vyplývá ze schváleného návrhu, Evropský parlament navrhuje přechodné období dokonce ještě delší. V současnosti platné emisní normy Euro 6 (pro osobní a užitkové automobily) a Euro VI (pro nákladní automobily) by měly platit až do 1. července 2030 pro první kategorii vozů a do 1. července 2031 pro druhou kategorii automobilů. Teprve poté by měla začít platit nová norma Euro 7.

Nařízení Euro 7 rovněž nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví. Europoslanci navrhují, aby byly s tím související metodiky výpočtu a limity sladěny s mezinárodními normami, které v současné době připravuje Evropská hospodářská komise OSN. „Tato pravidla by platila pro všechna vozidla, včetně těch elektrických,“ stojí v tiskové zprávě z jednání výboru.

Monika Ginterová