INZERCE

Výfuk, ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Emisní limity výfukových plynů v případě aut a dodávek zůstanou na úrovni současné normy Euro 6, potvrzuje finální dohoda

Návrh nové emisní normy EURO 7 bude nakonec výrazně přijatelnější a realističtější, vyplývá z finální kompromisní dohody mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou. Limity výfukových plynů v případě aut a dodávek zůstanou na úrovni současné normy EURO 6, a to včetně podmínek testování pro osobní vozidla. Dále došlo k prodloužení lhůt odkdy nová pravidla vstoupí v platnost a změnil se také systém monitorování emisí vozidla. Podle Sdružení automobilového průmyslu bude ale i tato nová podoba emisní normy představovat pro autoprůmysl nemalou výzvu.

„Jedná se o velký úspěch české práce v Evropské unii, za kterým stojí intenzivní spolupráce s podobně smýšlejícími státy, práce lidí na českém ministerstvu dopravy a Stálém zastoupení ČR v Bruselu. Podařilo se nám velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu,” zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka, který vedl české vyjednávání o změně normy. Připomněl, že ve spolupráci se zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů se podařilo nakonec dojednat takové znění normy, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost. 

Kupka připomněl, že velký kus práce jde i za europoslanecem Alexandrem Vondrou během vyjednávání v Evropském parlamentu. „Cílem jednání bylo zajistit cenovou dostupnost nových menších aut se spalovacími motory pro domácí zákazníky a zároveň umožnit automobilovému průmyslu připravit se na očekávanou celkovou transformaci sektoru. Výsledek tomu odpovídá,“ uvedl po přijetí finální podoby dohody Vondra.          

Do finálního znění normy se podařilo prosadit zejména následující změny:

  • Emisní limity výfukových plynů v případě aut zůstanou na úrovni už platné emisní normy EURO 6, a to včetně limitů testování.  
  • Lhůty pro účinnost normy se odložily, jak celou dobu navrhovalo Česko. Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace. Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
  • Významným způsobem se povedlo upravit požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring). Jeho používání bylo upraveno tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
  • Došlo k lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.
  • Nařízení nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví, což přinese pozitivní dopad na kvalitu životního prostředí.

„V konečné verzi nařízení byly zachovány klíčové priority ze společné pozice členských států přijaté letos na podzim. Do ní se ČR a skupině obdobně smýšlejících zemí podařilo prosadit maximum požadavků na úpravu legislativy, které byly v jednání s Evropským parlamentem udrženy. Posledním otevřeným bodem ve finálních vyjednáváních byly pak cíle pro baterie,“ uvedla velvyslankyně ČR ve Výboru stálých zástupců Coreper I Lucie Šestáková.

Mírnější vyznění normy

Česká vláda od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy bojovala za její zmírnění. Pod vedením ministra Kupky byla vytvořena koalice názorově blízkých zemí. Významnou roli hrála i odborná podpora Sdružení automobilové průmyslu. 

„Jakkoli EURO 7 pořád přinese množství nových pravidel a požadavků vůči automobilovému průmyslu, faktem je, že dnešní podoba EURO 7 je mírnější a technicky realističtější, je proto třeba ocenit práci, která k představenému kompromisu vedla. Velmi si proto vážím nasazení zejména zástupců českého státu v čele s panem ministrem Kupkou i práce hlavního zpravodaje pana europoslance Vondry, kteří sehráli klíčovou roli v jednáních o to, aby se norma EURO 7 stala co možná nejracionálnější,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Jak snížit emise oxidu uhličitého? To je otázka, kterou řeší nejen vlastníci elektráren a tepláren. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Původní text Komise vedl podle představitelů nejen českého autoprůmyslu k neúměrně vysokým nákladům a odklonu investic od nařízeného přechodu na bezemisní mobilitu k roku 2035. To ohrožovalo zejména menší a cenově dostupná spalovací vozidla a mohlo vést až k uzavření výrobních závodů s vážným dopadem na zaměstnanost a konkurenceschopnost automobilového průmyslu v ČR i EU. Přes to všechno byl podle svazu očekávaný přínos pro životní prostředí velmi omezený. „Skutečného zlepšení by šlo dosáhnout spíše podporou obměny vozového parku novými modely s aktuální normou Euro 6/VI, v kombinaci s jeho postupnou elektrifikací,“ uvedl Petzl.

Za nejpozitivnější zprávu aktuálně představeného kompromisu považuje svaz zachování stávajících testovacích podmínek, které jsou v souladu s aktuálními standardy OSN pro všechny kategorie vozidel. A dále také částečné zachování limitů Euro 6 pro osobní automobily, s vyváženým přístupem pro dodávky. „Nicméně, Euro 7 sebou stále přináší řadu nových a náročných požadavků, které se dotknou nejen nových spalovacích, ale i elektrických vozidel. Jde zejména o zcela nová a unikátní pravidla pro otěry z brzd a pneumatik, komplikovanější palubní monitoring, zpřísněná pravidla pro životnost baterií nebo zpřísnění emisních limitů pro nákladní vozidla,“ doplnil Petzl.

Teď musí ještě probhnout finální ratifikace této dohody ze strany Evropského parlamentu a Rady ministrů. „S ohledem na potřebu právní jistoty, aby odvětví mohlo začít na naplňování nových pravidel pracovat, apelujeme na legislativce, aby text v této podobě schválili co nejdříve,“ zdůraznil Petzl. 

(mig)