Některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry či motorová golfová vozítka – ty všichni nově budou zřejmě podléhat platbám v rámci návhu nového zákona upravujícího pojištění z odpovědnosti vozidla, který schválili poslanci. A naopak, na zahradní techniku, například traktory v rámci soukromého pozemku, se nová povinnost vztahovat nebude. Zákon ještě musí schválit Senát a podepsat prezident.
Zákon, který má nabýt účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce po zveřejnění ve sbírce přináší několik novinek. Zejména rozšiřuje okruh vozidel, za která bude nutné povinné ručení platit. Nově se tato povinnost bude vztahovat na všechna motorová auta s konstrukční rychlostí přes 25 kilometrů za hodinu a na motorové vozy s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží více než 25 kilogramů. Za motorová vozidla se považují podle zákona teď ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu.
Nová povinnost se vztahuje i na elektrické koloběžky. V tomto případě se pojištění bude muset sjednávat, pokud jejich nejvyšší konstrukční rychlost je přes 25 km/h nebo pokud jejich provozní hmotnost je vyšší než 25 kilogramů a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h. Počet nehod způsobených koloběžkami za posledních pět let vzrostl desetkrát, uvádí vláda ve své důvodové zprávě s tím, že počet nehod způsobený elektrokoloběžkami je víc než dvojnásobný proti těm běžným.
Zákon také zvyšuje minimální limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody, a to z dosavadních 35 milionů korun na 50 milionů korun, jak nedávno informoval Ekonomický deník. V případě újmy na zdraví nebo smrti se limit vztahuje na každého postiženého, u majetkové škody je limit pro jednu škodní událost bez ohledu na počet poškozených.
Důvodem pro změnu limitu z 35 na 50 milionů je ten, že původní částka při dnešních cenách často nestačí. „Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,“ přibližil důvody vyššího krytí ředitel pojištění Srovnejto.cz Martin Daneš.
Vysvětluje, že v drahém autě může sedět někdo, kdo má vyšší příjem. „A pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí,“ upozornil.
Úprava, kterou novela přinese, znamená tak změny hlavně u starších smluv, které mají právě původní částku. S takovými zákazníky se budou muset pojišťovny spojit a vyřešit úpravy. Podle Martina Daneše ze Srovnejto.cz lze tak očekávat, že některé z nich promítnou změnu výše limitů krytí i do ceny. „Nicméně stejně jako v případě nově sjednávaných smluv bude rozdíl kolem stokoruny. Navíc některé pojišťovny už avizovaly, že pouze navýší limity krytí a nijak ceny zatím měnit nebudou,“ dodal nedávno.
A pro představu uvádí dva příklady pojištění:
- První:
Řidič bez nehod, kterému je 34 let, žije v menší obci na Zlínsku a jezdí autem Škoda Fabia.
U současných limitů 35 mil./35 mil. platí ročně 2 250 korun.
U vyšších limitů 60 mil./ 60 mil. by platil 2 405 korun.
Rozdíl je tedy 155 korun ročně.
- Druhý:
Mladý zhruba dvaadvacetiletý řidič z Prahy, který už má za sebou dvě nehody a jezdí vozem Volvo V40.
U současných limitů 35 mil./35 mil. platí ročně 17 583 korun.
U vyšších limitů 70 mil./ 70 mil. by platil 18 005 korun.
Rozdíl je tedy 422 korun ročně.
Policie může přikázat řidiči odstavení vozidla
Pokud řidič nebude mít povinné ručení a policista na to při kontrole vozidla podléhajícího povinnému pojištění zjistí, bude moci přikázat řidiči, aby ho odstavil. Výjimku budou mít ale zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku. V momentě, kdy vyjedou mimo něj na silnici, stávají se vozidlem a musí mít pojištění, jak upozornilo už dříve ministerstvo financí. Zákon se nevztahuje ani na elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor.
Mění se také to, že nově se povinnost sjednat pojištění odpovědnosti přenáší z vlastníka vozu na jeho skutečného provozovatele. V praxi to podle ministerstva znamená, že povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele, a ne řidiče, který si ho dočasně půjčil. To platí i při krátkodobém využívání sdílených koloběžek.
Se zákonem nově mizí také povinnost mít takzvanou zelenou kartu pro prokazování zaplaceného povinného ručení na území Česka. Ta podle důvodové zprávy ztrácí svůj význam vzhledem k digitalizaci systému kontrol pojištění. Nově bude zelená karta sloužit jen jako mezinárodní doklad o zaplacení pojištění odpovědnosti, pokud řidiči pojedou do zahraničí.
Jak podotkl poslanec Antonín Tesařík, který se podílel na přípravě celkem dvanácti pozměňovacích návrhů, ze zákona zmizela jedna nepřesnost. Na základě připomínek, které vznesli i poslanci ANO Zuzana Ožanová a Martin Kolovratník, totiž doporučil hospodářský výbor zpřesnit ustanovení, které se týká práva pojišťovny žádat po motoristovi zpět peníze, které za něj vyplatila jako náhradu škody, pokud by na vozidle byla technická závada, která bezprostředně nesouvisí s nehodou a škodou. Pojišťovna musí v takovém případě prokázat, že motorista porušil povinnosti ohledně technického stavu vozidla, a tím újmu zavinil.
Podle Tesaříka tento „pozměňovací návrh udrží ochranu běžných občanů na stejné úrovni a dá pojišťovnám nárok na vymáhání plnění tam, kde to dává smysl”.
Co se změní:
- Zruší se povinnost mít u sebe zelenou kartu
- Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody, a to z dosavadních 35 milionů korun na 50 milionů korun
- Povinnost pojištění budou mít nově i na elektrické koloběžky. V tomto případě se pojištění bude muset sjednávat, pokud jejich nejvyšší konstrukční rychlost je přes 25 km/h nebo pokud jejich provozní hmotnost je vyšší než 25 kilogramů a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h.
- Pojištěním budou nově kryty i události, kdy je vozidlem způsobená škoda aniž by bylo v pohybu. Například škoda způsobená odstavením nepojízdného vozidla
- Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele, ne vlastníka vozidla. Novinka má smysl hlavně u leasingových aut, kdy za pojištění budou odpovědní lidé, kteří s nimi skutečně jezdí
Co se nemění:
- Nebude povinnost pojišťovat elektrokola, mají ze zákona výjimku
- Nebude nutné pojišťovat zahradní techniku, například traktůrky, pokud nevjedou na veřejnou komunikaci
Nová zákonná povinnost znamená ale také velké změny pro pojišťovny, jak už dříve napsal Ekonomický deník: všechny smlouvy budou muset být buď online nebo v reálném čase hlášeny na Českou kancelář pojistitelů. „I ti pomalejší hráči na trhu musejí rychle dotáhnout digitalizaci svých systémů, aby mohli tuto zákonnou povinnost splnit,“ uvedl analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.
Pojišťovny se musí připravit nejen technicky, ale i provozně. Každá nová smlouva na povinné ručení bude muset být stejně rychle online jako všechny ostatní produkty, které zákazník uzavře přes internet.
„Přinese to poměrně zásadní změnu v přenosu dat o vzniku, změně a zániku pojištění a neprodleném zaslání této informace do České kanceláře pojistitelů a následně do registru vozidel. Zjednodušeně řečeno je záměrem zákonodárce, aby se informace o pojištění dostaly neprodleně do všech registračních systémů tak, jako je tomu například u dálniční známky a byly obratem kontrolovatelné, například policií,“ upřesnil už dříve supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny Miloš Velíšek.
Monika Ginterová