INZERCE

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Arval

Elektrické dobíjecí stanice pro automobily každých 60 km, europoslanci se chystají schválit nová pravidla

Elektrické dobíjecí stanice pro osobní automobily nejméně každých 60 km, pro nákladní automobily každých 120 km a vodíkové čerpací stanice nejméně každých 200 km. Europoslanci se chystají schválit nová unijní pravidla pro zavádění dobíjecích stanic. Hlasovat budou i o dohodě o čistších námořních palivech.

Podle nových pravidel pro infrastrukturu pro alternativní paliva, na nichž se dohodli zástupci Rady a Parlamentu v březnu 2023 a o nichž budou poslanci hlasovat v úterý 11. července, bude zavedeno více dobíjecích nebo alternativních čerpacích stanic pro osobní a nákladní automobily nebo letadla s cílem snížit emise v odvětví dopravy. Podle Evropské agentury pro životní prostředí byla doprava už v roce 2019 zodpovědná za přibližně čtvrtinu celkových emisí CO2 v EU, z čehož 71,7 % pocházelo ze silnic. Nová pravidla týkající se infrastruktury pro alternativní paliva jsou součástí balíčku „Fit pro 55 v roce 2030“, což je plán EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990 v souladu s evropským právem v oblasti klimatu.

Poslanci vyjednali, že do roku 2026 budou muset být na trasách hlavní sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť je síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unii – pozn. redakce) rozmístěny alespoň každých 60 km elektrické nabíjecí stanice pro automobily s minimálním výkonem 400 kW a do roku 2028 se výkon sítě zvýší na 600 kW.

Pro nákladní automobily a autobusy je stanoven požadavek na dobíjecí stanici každých 120 km, ale tyto stanice by měly být do roku 2028 instalovány na polovině hlavních silnic EU a s výkonem 1400 kW až 2800 kW v závislosti na silnici, uvádí dohoda. Od roku 2028 ji doplní také dvě nabíjecí stanice pro nákladní automobily na bezpečných a chráněných parkovištích.

Snadná a transparentní platba

Uživatelé vozidel na alternativní paliva budou mít možnost snadno platit na dobíjecích místech, a to platebními kartami, bezkontaktními zařízeními nebo v některých případech QR kódů a cena těchto „paliv“ bude muset být uvedena za kWh nebo za minutu/nabití nebo za kilogram. Ale hlavně bude muset být přiměřená, snadno a jasně porovnatelná, transparentní a nediskriminační, uvádí dohoda.

Dobíjení elektromobilu. Foto: Wikimedia Commons

Komise by měla do roku 2027 vytvořit také databázi EU s údaji o alternativních palivech, která bude spotřebitelům poskytovat informace o dostupnosti, čekacích dobách nebo ceně na různých čerpacích stanicích.

V úterý bude Parlament zároveň hlasovat i o dohodě o čistších námořních palivech, která byla s Radou uzavřena v březnu 2023 a která zavádí palivové normy pro lodě. Cíl je jasný: urychlit zavádění obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořním odvětví a jeho dekarbonizaci.

(mig)