Elektrické dobíjecí stanice pro osobní automobily nejméně každých 60 km, pro nákladní automobily každých 120 km a vodíkové čerpací stanice nejméně každých 200 km. Europoslanci se chystají schválit nová unijní pravidla pro zavádění dobíjecích stanic. Hlasovat budou i o dohodě o čistších námořních palivech.
Podle nových pravidel pro infrastrukturu pro alternativní paliva, na nichž se dohodli zástupci Rady a Parlamentu v březnu 2023 a o nichž budou poslanci hlasovat v úterý 11. července, bude zavedeno více dobíjecích nebo alternativních čerpacích stanic pro osobní a nákladní automobily nebo letadla s cílem snížit emise v odvětví dopravy. Podle Evropské agentury pro životní prostředí byla doprava už v roce 2019 zodpovědná za přibližně čtvrtinu celkových emisí CO2 v EU, z čehož 71,7 % pocházelo ze silnic. Nová pravidla týkající se infrastruktury pro alternativní paliva jsou součástí balíčku „Fit pro 55 v roce 2030“, což je plán EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990 v souladu s evropským právem v oblasti klimatu.
Poslanci vyjednali, že do roku 2026 budou muset být na trasách hlavní sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť je síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unii – pozn. redakce) rozmístěny alespoň každých 60 km elektrické nabíjecí stanice pro automobily s minimálním výkonem 400 kW a do roku 2028 se výkon sítě zvýší na 600 kW.
Pro nákladní automobily a autobusy je stanoven požadavek na dobíjecí stanici každých 120 km, ale tyto stanice by měly být do roku 2028 instalovány na polovině hlavních silnic EU a s výkonem 1400 kW až 2800 kW v závislosti na silnici, uvádí dohoda. Od roku 2028 ji doplní také dvě nabíjecí stanice pro nákladní automobily na bezpečných a chráněných parkovištích.
Snadná a transparentní platba
Uživatelé vozidel na alternativní paliva budou mít možnost snadno platit na dobíjecích místech, a to platebními kartami, bezkontaktními zařízeními nebo v některých případech QR kódů a cena těchto „paliv“ bude muset být uvedena za kWh nebo za minutu/nabití nebo za kilogram. Ale hlavně bude muset být přiměřená, snadno a jasně porovnatelná, transparentní a nediskriminační, uvádí dohoda.
Komise by měla do roku 2027 vytvořit také databázi EU s údaji o alternativních palivech, která bude spotřebitelům poskytovat informace o dostupnosti, čekacích dobách nebo ceně na různých čerpacích stanicích.
V úterý bude Parlament zároveň hlasovat i o dohodě o čistších námořních palivech, která byla s Radou uzavřena v březnu 2023 a která zavádí palivové normy pro lodě. Cíl je jasný: urychlit zavádění obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořním odvětví a jeho dekarbonizaci.
(mig)