INZERCE

Nová nabíjecí stanice megawattové třídy umožňuje rychlé nabití e-vozidel během 45 minut. Foto: DW

E-kamion nabitý za 45 minut? Švýcaři chtějí letos spustit megawattovou nabíjecí stanici

Nabíjecí kontejner s akumulátorem, který umožní užitkovým vozidlům cestovat na dlouhé vzdálenosti a odlehčí elektrickým sítím. Jde o stanici, která je až šestkrát rychlejší než její kolegyně o výkonu 350 kW. To není utopie, ale už možná dohledná budoucnost. Švýcarská společnost Designwerk Technologies AG se sídlem ve Winterthuru tvrdí, že vyvinula nový typ megawattové nabíjecí stanice.

Dobíjecí stanice je navržena tak, aby umožňovala rychlé nabíjení e-vozidel během 45 minut.

Cílem tohoto partnerského demonstračního projektu je vytvořit e-náklaďáky vhodné pro cestování na dlouhé vzdálenosti a snížit zatížení rozvodných sítí, dodala společnost.

Technickým základem je nová norma pro nabíjení těžkých užitkových vozidel. V současné době buduje firma Designwerk Technologies AG jednu z prvních megawattových nabíjecích stanic na světě.

Už letos na jaře bude poprvé nabíjet e-náklaďáky nabíjecí stanice v kontejnerovém formátu, která bude až šestkrát rychlejší než běžné výkonné nabíjecí stanice s výkonem 350 kilowattů. Integrované vyrovnávací paměti baterií jsou navrženy tak, aby se zabránilo extrémnímu zatížení. Kromě toho se mají dobíjecí stanice chovat chytře i tak, aby zároveň sloužily síti.

Vědeckou podporu tomuto technickému vývoji poskytuje Švýcarský federální úřad pro energetiku (SFOE) a renomovaní průmysloví partneři. Na výzkumné straně se na projektu podílí Univerzita aplikovaných věd v Bernu (BFH) a Univerzita aplikovaných věd ve východním Švýcarsku (OST).

Nabíjecí infrastruktura pro užitková vozidla je nezbytná

Těžká nákladní doprava má podle poskytovatele zásadní význam pro obrat v energetice a dosažení cílů v oblasti klimatu. Na evropských silnicích jezdí přibližně 6,6 milionu nákladních vozidel, která přepravují 76,7 % veškerého nákladu na pozemních komunikacích. Proto je důležité zvýšit podíl nízkoemisních nebo bezemisních dopravních prostředků, apelují Švýcaři.

„Je zapotřebí nových typů nabíjecí infrastruktury, zejména pro nákladní automobily na dlouhé vzdálenosti nebo také pro lodě a letadla. Liší se od stávající infrastruktury pro elektromobily a umožňuje nabíjet těžká užitková vozidla v krátkém čase. Díky tomu se nákladní doprava s nulovými emisemi dostane do všech oblastí použití,“ vysvětluje Vivien Dettwilerová, členka vedení společnosti Designwerk.

Aby bylo zajištěno, že systém splňuje potřebné požadavky, je založen na novém standardu nabíjení Megawatt Charging System, zkráceně MCS. Ten byl mezinárodně uveden na trh v červnu letošního roku. Demonstrační provoz má ukázat, jak mohou jít ruku v ruce vysoce výkonná nabíjecí síť a bezpečnost dodávek.

„V našich nabíjecích kontejnerech instalujeme baterie e-trucků Second Life jako vyrovnávací paměť, abychom zabránili extrémnímu zatížení. To nejenže eliminuje potřebu rozšiřování sítě: systém skladování by měl být dokonce schopen dodávat elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů zpět do sítě,“ dodává Vivien Dettwilerová.

(nik)