Po domnělém žhářském útoku na železniční zařízení před několika dny se v Německu zvažuje o tom, jak lépe posílit ochranu tratí. Podle tamní policejní policejní odborové organizace (GdP) by se měly monitorovat drony, železniční expert Markus Hecht je zase pro oplocení výrazně většího počtu tratí. Spolková ministryně vnitra Nancy Faeserová (SPD) souhlasí, že železnice vyšší ochranu skutečně potřebuje. Aktuálně tak podle ní naroste počet kamer.
S ohledem na podezřelé žhářské útoky, i podobné sabotáže z minulosti, se teď v Německu diskutuje o tom, jak posílit ochranu železničních tratí. Podle policie byly v pátek večer na třech místech v oblasti Hamburku zapáleny kabelové šachty na železničních tratích, což následně vážně ovlivnilo dálkovou vlakovou dopravu Deutsche Bahn mezi touto oblastí a Berlínem, jak informoval německý železniční web Bahnblogstelle. Na levicové platformě Indymedia se zároveň objevil dopis o odpovědnosti. Píše se v něm, že „tepny kapitalistické infrastruktury byly sabotovány“. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing vyzval k důslednému postupu v rámci právního státu. „Takové útoky jsou formou terorismu,“ řekl politik FDP.
„Spolková policie potřebuje moderní sledovací technologie, jako jsou drony, pohybové senzory a kamerový dohled na trase,“ reagoval předseda spolkového policejního obvodu GdP Andreas Roßkopf pro redakci Německo (RND). „Také zvlášť citlivé úseky trasy – vysokorychlostní tratě a kolejové přejezdy – je nutné chránit ploty, které jsou elektronicky zabezpečeny. Potřebujeme také kamerový dohled ve všech dálkových vlacích,“ dodal.
Poslanec poslaneckého klubu SPD Detlef Müller zdůraznil, že železniční síť má skutečně bezpečnostní mezery, které je třeba „uzavřít”. Přístup ke kabelům by měl být podle něho ztížen jejich položením pod zem v kabelovodech. Müller zároveň dal ale najevo, že 100% ochranu železniční sítě zaručit nejde. „Nemůžeme oplotit celou síť cest, ale potřebujeme realistický pohled,“ řekl politik SPD.
Spolková ministryně vnitra Nancy Faeserová (SPD) ujistila, že pachatelé budou identifikováni a železniční tratě budou lépe chráněny. Rozšířit by se měl konkrétně videodohled, a to zvýšením počtu kamer na železničních systémech z aktuálních devíti tisíc na jedenáct. Železniční expert Markus Hecht se vyslovil i pro oplocení výrazně většího počtu železničních tratí. „Ve Francii je železnice v procesu dvojitého oplocení vysokorychlostních tras, velké množství tratí je oploceno i ve Velké Británii a Norsku. To by zvýšilo provozní stabilitu,“ zdůraznil vědec z TU Berlin.
S Deutsche Bahn (DB) je kvůli tomu ve sporu už delší dobu, ale firma vždy argumentuje tím, že ploty lze snadno přelézt a oplocemí železničních objektů odmítá. „Oplotit celou síť cest je téměř nemožné. Se sítí tras 34 tisíc kilometrů by takový plot musel dosáhnout téměř jedenapůlkrát kolem světa“, uvedla mluvčí DB. A upozornila, že navíc je potřeba, aby i takový systém vždy umožnil záchranářům a personálu údržby volný přístup na železniční trať.
Hecht také zdůraznil, že v signálových kabelech na většině míst není žádná redundance – takže pokud je jeden kabel poškozen, neexistuje druhý, přes který by mohl provoz pokračovat. „Jinými slovy, pokud dojde k poškození kabelů, vždy nastane porucha,“ řekl expert. Dodal ale, že celkově nevidí, že by se v otázkách bezpečnosti na železnici v posledních letech něco změnilo.
(mig)