INZERCE

Plánovanou a koncepční výstavbu i opravy komunikací chce koalice podpořit smysluplnou legislativou. Foto: ODS

Dopravní program koalice Spolu jde proti Zemanovi. Chce zastavit projekt Dunaj–Odra–Labe

Součástí programu do podzimních sněmovních voleb koalice Spolu (ODS, TOP09 a KDU-ČSL), který má Ekonomický deník k dispozici, je stopka projektu stavby kanálu Dunaj–Odra–Labe. Místo toho prosazuje rychlou nákladní železniční dopravu. Na vybraných úsecích dálnic chce zvýšit rychlost až na 150 kilometrů za hodinu.

Dokument, který zatím nebyl zveřejněn, ale strany se již na něm shodly, je zásadně proti výstavbě kanálu Dunaj-Odra–Labe. Budoucnost vidí v rychlé železnici. Základem pro rozhodování v dopravní oblasti mají být velká data a spolupráce s dopravními experty, stejně jako využívání smart řešení a inteligentních dopravních systémů. Na bezpečných úsecích některých silnic zvažuje zvýšení maximální rychlosti.

Stop D–O–L, více peněz z EU

Koalice je proti projektu Dunaj–Odra–Labe, který dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman. Místo toho upřednostňuje rychlou nákladní železniční dopravu, která nabídne alternativu k přetíženým dálnicím a silnicím. Díky zastavení prací na kanálu má dojít k odblokování územních rezerv dotčených obcí.

„Vzhledem k tomu, že jsme zemí uprostřed Evropy a naši infrastrukturu využívá tranzitní doprava, musíme k modernizaci a výstavbě dálnic a železnic co nejvíce využívat prostředky z EU,“ píše se v dokumentu.

Dostavby, elektrizace a vyšší rychlost

Prioritní je dostavba silničního okruhu kolem Prahy a dálnice D35. Tedy druhé dálniční spojení moravských a českých krajů. Dostavit by se podle koalice měly dálniční sítě včetně propojení se zahraničním. Klíčové jsou podle pracovní verze programu i obchvaty měst a větší kapacity u vybraných silnic první třídy.

Na bezpečných úsecích by koalice ráda zvýšila nejvyšší možnou rychlost na 100 kilometrů za hodinu mimo obce a 150 kilometrů za hodinu na vybraných úsecích dálnic.

Součástí programu jsou i často diskutované a dlouhodobé záměry v české dopravě: „Jako prioritu prosazujeme výstavbu sítě vysokorychlostních tratí pro odlehčení stávajících koridorových tratí a napojení ČR na vysokorychlostní železnice okolních států,“ píše se v dokumentu. Příkladem má být třeba spojení mezi Brnem, Břeclaví a Vídní či trasa z Praha do Drážďan. Tam nyní, ve spolupráci s německou DB Netz, začíná příprava geologického průzkumu pro přeshraniční vrt.

K přesunutí nákladní dopravy z přetížených silnic, což je jeden z bodů aktuálně schválené dopravní politiky pro nejbližší období, má pomoci rychlejší elektrizace české železnice. Aktuální harmonogram Správy železnic na sjednocení trakčního vedení a novou elektrizaci je naplánován až do roku 2045 až 2050. Podle koalice se musí na železnici napojit velké průmyslové zóny.

Bezpečnost a emise

Koalice slibuje také zabezpečení tratí včetně železničních přejezdů. Do zabezpečení dvou stovek přejezdů jen letos investuje Správa železnic dvě miliardy korun.

Koalice chce podporovat snižování emisí z dopravy ve městech. Této problematice se ale, ve smyslu Zelené dohody pro Evropu a závazku na klimaticky neutrální Evropu do roku 2050, v programu detailněji nevěnuje.

Lucie Přinesdomová