INZERCE

E-commerce_pixabay

Domácí trh e-commerce rostl téměř dvojnásobně. Na trhu je „válka“ o talenty

Koronavirus „vystřelil“ sektor e-commerce do výšin, které asi nikdo neočekával. Řada firem urychlila digitalizaci a přechod na online řešení. Omezení prodejů v kamenných prodejnách přivedlo větší podíl zákazníků do e-shopů. Zrychlený růst celého odvětví ještě více odhalil problémy s nedostatkem kvalitních pracovních sil. Zvláště v případě vyšších manažerských pozic nastává doslova válka o talenty.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) uvádí, že domácí e-commerce trh vzrostl meziročně o 26 procent a přiblížil se hranici 200 miliard. Tempo je to téměř dvojnásobné. „Jedná se o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020. To je samozřejmě způsobeno přesunem spotřeby z offline do online prostředí v důsledku pandemie koronaviru. Na celkových maloobchodních prodejích se e-commerce podílí již z 16 %. I když vznikla řada nových e-shopů, největší mírou se na nárůstu e-commerce podíleli zavedení prodejci, ať už z řad online hráčů nebo e-shopy kamenných obchodů,“ popsal Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.

Chybí pracovníci do vyššího managementu

Růst oboru však může zkomplikovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. O ty stávající pak nastává na trhu doslova rvačka. Český e-commerce přes svoji relativní ‘mladost‘ již dokázal vygenerovat lídry, kteří stojí v pozadí stabilních, ale i rychle rostoucích značek na českém trhu,“ vysvětlil Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje. Podle něj ale firmy potřebné zkušenosti nezískávají snadno a často je personální nedostatky v růstu zbrzdí, protože nejsou schopny je interně řešit. „Po počáteční fázi, ve které silný lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit své okolí, následuje uvědomění, že nadšení nemůže nahradit zkušenost a že je nutné jednotlivé role v týmu rozdělit. V následné růstové fázi se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,“ dodává s tím, že vzhledem k nedostatku takových lidí je pro menší či střední firmu složité takového odborníka najít, a proto je v tu chvíli pravý čas obrátit se na externí specialisty. Podle něj je nalezení správného člověka do vyššího managementu zpravidla běh na delší trať. „

V kurzu jsou odborníci na přechod do online prostředí

Pandemická situace v tuto chvíli urychluje přechod mnoha firem do on-line, což mění i požadavky na hledané pracovníky. „Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do online prostředí zkušenosti a pomohou tak zkrátit náskok, který mají velcí hráči. Zkušenosti manažerů v této oblasti mohou v budoucnu rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silní,“ dodává Mesenský.

(nik)