INZERCE

Deutsche Bahn prodává svou dceřinou firmu Arriva. Foto: Arriva/Bahnblogstelle

Deutsche Bahn prodává svou dceřinou firmu Arriva. Společnost se chce soustředit na železnice v Německu

Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) prodává svou zahraniční dceřinou firmu Arriva, která působí i v České republice. Kritici už několik let volají po větším zaměření na hlavní činnost v Německu, zvláště za situace, kdy cestující na německých nádražích stále více obtěžují zpožděné vlaky. Firmu získá americká společnost I Squared Capital, která investuje do infrastruktury. DB však i po prodeji zůstává celosvětově aktivní, přípomíná železniční web Bahnblogstelle.

„Strategickým cílem společnosti Deutsche Bahn jsou rekordní investice do železniční dopravy šetrné k životnímu prostředí v rámci její hlavní činnosti v Německu,“ oznámil ve čtvrtek finanční ředitel Levin Holle. „Podepsaná kupní smlouva se tak nese v duchu silné železnice,” zdůraznil.

Jazyková škola v Dánsku, prodejce automobilů ve Slovinsku, autobusový dopravce v Budapešti – německé dráhy měly pro posměváčky vždy připraveny názorné příklady svého rozsáhlého zahraničního podnikání. Kritici se ale dlouho ptali proč jsou peníze na takové aktivity daleko od hlavní činnosti, zatímco cestující na německých nádražích stále více obtěžují zpožděné vlaky. Teď se Deutsche Bahn ale rozhodla prodat zahraniční dceřinou společnost Arriva, čímž této kritice trochu ubrala vítr z plachet.

Kupní smlouvu obě společnosti už podepsaly, nicméně očekává se, že transakce bude dokončena až v příštím roce – prodej musí nejdříve schválit dozorčí rada skupiny a německá vláda, jakožto vlastník. Kupujícím společnosti Arriva je finanční investor I Squared Capital, který se specializuje na infrastrukturní projekty. Žádné oficiální údaje o ceně nebyly zveřejněny, ale podle zpráv z médií za Arrivu dostala 1,6 miliardy eur. DB převzala Arrivu v roce 2010 včetně dluhů přibližně za 2,7 miliardy eur. S firmou se teď Deutsche Bahn zbavuje také závazků ve výši přibližně jedné miliardy eur a vysokých investic do vozového parku společnosti, například do elektrifikace autobusových flotil Arrivy, které by firmu jinak v příšítch letech čekaly.

Deutsche Bahn již dlouho usilovala o prodej, zájemců však bylo málo. Zejména pandemie covidu zasáhla Arrivu velmi tvrdě, nicméně pod novým vedením se společnost zotavila. Kvůli dlouholetému nedostatku investic však odborníci hovoří i o případné restrukturalizaci.

Teprve před několika týdny oznámila společnost Deutsche Bahn také fázi prodeje další významné dceřiné společnosti, představenstvo chce hledat kupce pro logistickou skupinu DB Schenker. Ta je velmi aktivní i v zahraničí. Na rozdíl od Arrivy však logistický gigant, kterému se ekonomicky daří, v poslední době výrazně vylepšuje bilanci Deutsche Bahn, jak připomněl web Bahnblogstelle. Investoři o něj prý tak mají velký zájem. DB chce díky výnosům především snížit svou obrovskou horu dluhů ve výši zhruba 30 miliard eur.

Vůz DB Schenker Romania, ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons ( CC-BY-SA-4.0)

Arriva a Schenker jsou symbolem doby, kdy se železnice snažila stát globálním hráčem v oblasti logistiky a dopravy díky akvizicím v hodnotě několika miliard, a to jak pod vedením Hartmuta Mehdorna, tak jeho nástupce Rüdigera Grubeho. Již v té době se objevila kritika. Když byla v roce 2010 koupena společnost Arriva, obvinil zelený politik Anton Hofreiter vedení železnic z „megalomanie“.

Aktivity mimo Německo nekončí

Společnost však i po prodeji Arrivy zůstává globálním hráčem. Součástí jejího portfolia ale už nebudou prodejny automobilů a jazykové školy. Ve skupině E.C.O. Group, která je ve vlastnictví koncernu, však Deutsche Bahn nadále sdružuje poradenské a vývojové služby i provoz pro četné dopravní projekty po celém světě. Na konci loňského roku například získala společnost zakázku v hodnotě miliardy eur v Egyptě. Železnice tam má provozovat a udržovat první vysokorychlostní síť.

DB také již několik let zajišťuje technickou podporu pro metro v Dauhá v pouštním státě Katar. První linka převážně podzemního systému místní dopravy v hlavním městě byla uvedena do provozu v roce 2019. Společnost rovněž poskytovala poradenství při restrukturalizaci přístavu Santos v Brazílii.

Zvláště kontroverzní je pak její účast na mexickém infrastrukturním projektu „Tren Maya“. Vlak má od roku 2024 překonávat vzdálenost přibližně 1 500 kilometrů, převážně na poloostrově Yucatán, a ročně přepravit přibližně tři miliony turistů. Ekologické skupiny a zástupci domorodých komunit podali proti projektu žaloby – v regionu se nachází šest památek světového dědictví Unesco a pět biosférických rezervací. Při útoku na železniční infrastrukturu před několika týdny v Hamburku se na ni v přiznávacím dopise odvolávali i extremisté.

Skupina E.C.O. také jen v prvním pololetí dosáhla se svými zahraničními podniky celkového obratu 3,1 miliardy eur, což je téměř o 12 procent více než v prvních šesti měsících předchozího roku. Provozně však divize vykázala ztrátu a zaznamenala mínus 95 milionů eur před úroky a zdaněním (Ebit). Kritiky zahraničního obchodu tato čísla pravděpodobně nepřesvědčí.

(mig)