Další díl skládačky jménem systém elektronické dálniční známky poodhalil Státní fond dopravní infrastruktury. Vypsal tendr na platební bránu a terminály pro samoobslužné kiosky na hranicích. Cenu sice neuvedl, ale z dřívějších materiálů pro vládu vyplývá, že se počítá se 60 miliony korun.
Až do 28. května se mohou Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přihlásit zájemci o provozování platební brány vznikajících projektů elektronické dálniční známky (EDAZ) a drážního Jednotného tarifu. První systém bude provozovat SFDI, druhý další státní podnik CENDIS. Výsledkem zakázky by měly být dvě smlouvy na provozování systémů.
Kromě toho SFDI vyhlásilo zakázku také na dodání platebních terminálů pro samoobslužné kiosky systému elektronické dálniční známky, které budou umístěny na odpočívadlech nedaleko hraničních přechodů. Těch by mělo být v první fázi 14, v zadávací dokumentaci je však zmíněna možnost potenciálního rozšíření až o 50 kusů.
Cena u zakázek není zveřejněna, avšak z dřívějších podkladů k celému systému je patrné, že se počítá s cenou 60 milionů korun. Alespoň to bylo uvedeno v materiálu pro členy vlády, kde vedení fondu informovalo o záměru pořídit tento systém. To, že je cenovka správná a zahrnuje obě zakázky, potvrdila Ekonomickému deníku ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartáková.
Obraty zájemců musí být v desetimilionech
Vzhledem k tomu, že jde o finanční transakce – resp. jejich zajištění, je tato zakázka s nulovým DPH. Výše požadovaných obratů potenciálních uchazečů však ukazují spíše na vyšší hodnoty obou zakázek. U výběrového řízení na platební karty je požadován obrat za rok 2019 150 milionů korun, u terminálů je to 30 milionů korun. Vzhledem k tomu, že podle zákona o zadávání veřejných zakázek by tento požadavek neměl být více jak 2x vyšší, vychází z toho vyšší, než dosud uváděná částka.
Vedení SFDI v lednovém materiálu pro vládu uvedlo, že předpokládá, výběr nejméně 7 miliard korun za 4 roky za použití dálniční sítě. V tabulce uvedené v zadávací dokumentaci je to však 10,846 miliardy korun. „Vzhledem k aktuálnímu stavu vývoje elektronizace společnosti (dle reakcí v souvislosti s COVID-19) očekáváme vyšší podíl elektronických úhrad časového poplatku prostřednictvím e-shopu,“ uvedla k tomu ředitelka Bartáková.
U systému jednotného drážního tarifu se počítá s 62.000 transakcemi měsíčně při průměrné útratě 200 Kč na 1 transakci, tj. 12.400.000 Kč měsíčně, resp. 148.800.000 Kč ročně, které projdou přes platební bránu pro státní podnik CENDIS.
Platební brána i kiosky budou muset umět i placení telefony a náramky
Podmínkou je, aby nabídnutá platební brána umožnila přijmutí plateb kartami Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, a moderními způsoby platby Apple Pay a Google Pay. „Platební brána zajistí autentizaci transakcí pomocí technologie 3D Secure v souladu s platnými právními předpisy a požadavky karetních společností Visa a MasterCard. Jazykové lokalizace čeština / angličtina / němčina / polština / maďarština / ruština. Platební brána musí přijímat jazykové nastavení zákazníka v e-shopu zadavatele přes API,“ uvádí se v dokumentaci k zakázce.
Platebních terminálů pro kiosky má být podle zadávací dokumentace 14, z čehož dva budou rezervní. Je zde však zmíněna možnost pořízení dalších až 50 terminálů. Všechny součásti platebního terminálu musí být v anti-vandal provedení se zvýšenou odolností proti nepříznivým povětrnostním podmínkám a musí být schopné provozu v teplotním rozsahu -20 až +50 stupňů Celsia. Všechny terminály budou umístěny na dálničních odpočívkách těsně u hranic.
S časem bude transakcí přes kiosky ubývat, počítá SFDI
Vedení SFDI podle ředitelky Bartákové počítá s tím, že přes samoobslužné kiosky budou odbavovány především poplatky za krátkodobé (10ti denní) elektronické dálniční známky a že „výtěžnost“ těchto kiosků bude postupem času klesat a přesune se spíše do aplikací a e-shopu.
SFDI dále požaduje, aby vítězná firma složila bankovní záruku pro systém elektronické dálniční známky, který bude spravovat Státní fond dopravní infrastruktury na 150 milionů korun pro zimní a 55 milionů korun pro letní období. Pro systém jednotného tarifu spravovaného podnikem CENDIS jsou to 2 miliony korun.
Pro zakázku na kiosky je to 7,8 milionu korun. „Převod částek za realizované transakce bude prováděn jednou denně na účet subjektu, s nímž byla uzavřena smlouva, tedy SFDI či CENDIS, nejpozději následující bankovní den (D+1) ode dne autorizace transakce (kdy den D je den autorizace transakce).
Celý systém bude stát okolo 800 milionů bez DPH
Součástí požadovaného systému je také požadavek na podporu kontroly zaplacení dálničního poplatku a rozhraní pro distribuční místa zajišťující úhradu časového poplatku. Před 14 dny jsme informovali o tom, že Kamery pro auta policistů a celníků na kontrolu elektronických dálničních známek budou stát až 9 milionů korun bez DPH
Právě zakázka na distribuční systém, tedy zajištění prodeje elektronické dálniční známky na obchodních místech (například čerpací stanice), kterou bude zajišťovat opět Státní fond dopravní infrastruktury, je dosud největší neznámou celého projektu, která jeho celkovou cenu může „vystřelit“ k hranici 800 milionů korun bez DPH.
Za nový systém elektronických dálničních známek stát zaplatí okolo 770 milionů korun
Zkušenosti ze Slovenska a dalších zemí, kde elektronické dálniční známky již fungují, ukazují, že právě na možnosti si koupit elektronickou známku v „kamenném“ obchodním místě a rychlosti obsloužení, bude do značné míry stát úspěch celého systému. „Ročně se prodá asi 6 milionů známek, z čehož je více než polovina desetidenních. Právě v těchto případech je předpoklad, že většina řidičů dá přednost možnosti koupit si známku na prvním obchodním místě v zemi,“ řekl v rozhovoru pro Ekonomický deník ředitel státního podniku CENDIS, který má celý vývoj systému elektronických dálničních známek na starosti, Jan Paroubek.
Jiří Reichl