INZERCE

Nově zrekonstruovaný železniční přejezd. Foto: ED Jiří Reichl

Další úsek s moderním zabezpečovacím zařízením na železnici ETCS, bude u Jablunkova

Správa železnic (SŽ) začne příští rok instalovat celoevropský zabezpečovací systém ETCS na modernizované trati ze stanice Mosty u Jablunkova na státní hranici se Slovenskem do Dětmarovic na Karvinsku. V současné době ve výběrovém řízení vybírá zhotovitele prací. Investiční náklady stavby dosáhnou 382 milionů korun.

Budování chybějící infrastruktury dálnic a modernizace hlavních železničních tratí a podpora zavádění nových technologií k zajištění efektivnější, bezpečnější a udržitelnější dopravy (vč. digitalizace infrastruktury). To jsou hlavní cíle prvního prioritního programu „Evropská, celostátní a regionální mobilita“ spadajícího pod chystaný Operační program doprava, který by měl fungovat v létech 2021-2027.

Stát chce v příštích minimálně deseti letech investovat do budování zabezpečovacího systému ETCS na železnici pět miliard korun ročně. Další dvě miliardy korun za rok chce dát na instalaci zabezpečovacího systému do vlaků. Další opatření pro zvýšení bezpečnosti by měly směřovat na zajištění železničních přejezdů, mostů a také úpravy legislativy pro kácení stromů u kolejí. Další úsek zabezpečený ETCS se začne budovat mezi Mosty u Jablunkova a státní hranicí se Slovenskem do Dětmarovic na Karvinsku.. Investorem je státní podnik Správa železnic. Předpokládá se, že práce na instalaci systému začnou příští rok v červenci. Hotovy by měly být do konce roku 2022. Vedení Správy železnic počítá s investicí 382 milionů korun.

„Stavební práce budou zahrnovat instalaci balíz do kolejí v jednotlivých železničních stanicích a ve všech mezistaničních úsecích,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Balízy jsou bodová přenosová zařízení, která jsou umístěna v kolejišti a lze díky nim sledovat průjezd vlaků.

Brzy budeme na železnici jezdit rychleji a problémy se odradit nenecháme, říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Nabídku na optickou síť od privátní firmy odmítl

Další důležitou součástí systému je radiobloková centrála (RBC), která bude umístěna v Centrálním dispečerském pracovišti Přerov. „Současně se provedou úpravy stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která budou zajišťovat přenos dat o volnosti úseků, stavu jízdních cest, přejezdů a dalších informací do RBC,“ uvedla mluvčí.

Systém ETCS je standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic. Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy. Automatický zabezpečovací systém kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zasáhnout do řízení vlaku na dálku.

Systémem ETCS už jsou v Česku pokryty trať z Kolína přes Českou Třebovou do Břeclavi a ke státním hranicím s Rakouskem a Slovenskem a trať z Břeclavi přes Přerov a Petrovice u Karviné k hranicím s Polskem. „Celkem jde o 460 kilometrů, na kterých je zaveden ověřovací provoz. Do konce roku bude dokončena instalace ETCS v úsecích Přerov – Česká Třebová a Český Brod – Praha-Běchovice – Praha-Uhříněves,“ uvedla Friebová.

-čtk-