Nejrychlejší dopravní prostředek pro pozemní přepravu na světě. O vlaku s technologií magnetické levitace dnes informovala čínská státní média. Podle nich je tento vlak plně vyvinutý a vyrobený v Číně. Takzvaný maglev, jak se vlakům na principu magnetické levitace zkráceně říká, využívá elektromagnetické síly. Nadnáší se tak těsně nad tratí, ale kolejnic se nedotýká.
Čína využívá tuto technologii v omezeném měřítku téměř dvacet let. Šanghaj má pro maglev krátkou trať, která vede z jednoho místního letiště do města. V zemi ale zatím nejsou žádné tratě pro maglev mezi městy nebo provinciemi, na kterých by se dala dobře využít vyšší rychlost. Některá města, jako je Šanghaj a Čcheng-tu, ale začala provádět průzkum pro výstavbu takové tratě.
Rozvoji brání vysoké náklady
Při rychlosti šest set kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen 2,5 hodiny, uvedla agentura Reuters. Pro srovnání, v současnosti tato cesta letadlem trvá tři hodiny a vysokorychlostním vlakem 5,5 hodiny.
Řada zemí, od Japonska až po Německo, se také snaží vytvořit pro vlaky na principu magnetické levitace síť. Překážkou rychlého rozvoje jsou však stále vysoké náklady a to, že tyto tratě nejsou kompatibilní se současnou kolejovou infrastrukturou.
Testovací dráha v Polsku
S projektem magnetické železnice nedávno přišly i italské Rete Ferroviaria Italian (RFI) ve spolupráci s polsko-švýcarskou společností Nevomo. Předpokládají, že inovativní technologie bude kompatibilní se stávajícím železničním systémem.
Chtějí tak modernizovat jak konvenční, tak vysokorychlostní železniční dopravu. Očekává se, že díky nové technologii bude možné zvýšit rychlost až o 75 procent.
Na poslední testovací fázi, která předchází certifikaci a homologaci, chtějí firmy využít evropské finance. Společnost Nevomo zároveň uvedla, že letos v létě v Polsku zahájí stavbu první testovací dráhy.
čtk, ede