INZERCE

Systém umožní interoperabilní provoz konvenčních kolejových vozidel a nových, rychlejších vozidel na stejné trase, přičemž tato vozidla budou mít na stejné trase až o 75 procent vyšší maximální rychlost. Foto: RFI

Levitující vlaky a o 75 procent vyšší rychlost. Italové pro stávající infrastrukturu vyvíjejí technologii magnetické železnice

Záměr na prozkoumání technické a ekonomické proveditelnosti použití technologie magnetické železnice na stávající železniční infrastruktuře podepsaly Rete Ferroviaria Italian (RFI) a polsko-švýcarská společnost Nevomo. K financování přípravy velkého pilotního projektu v testovacím zařízení RFI v italské Bologni San Donato chtějí požádat o peníze z evropských inovačních fondů.

Očekává se, že inovativní technologie, která je zatím ve fázi vývoje, bude kompatibilní se stávajícím železničním systémem. Ten by měl umožnit modernizaci konvenční i vysokorychlostní železniční dopravy a zvýšit současnou rychlost až o 75 procent, aniž by bylo nutné budovat novou infrastrukturu. Nebudou tak třeba další výrazné investice.

Výměna informací a žádost o finance

Roční dohoda o spolupráci se zaměřuje na sdílení znalostí, analýzu italské železniční sítě, na posouzení technické a ekonomické proveditelnosti možné implementace technologie magnetické železnice na vybraných tratích a na urychlení technologického rozvoje pro usnadnění její integrace do železničního systému.

Souběžně s těmito aktivitami budou společnosti společně žádat o prostředky z Evropské unie na financování přípravy prvního plnohodnotného pilotního projektu na testovací trati vlastněné RFI v Bologni San Donato. 

Mělo by se jednat o poslední testovací fázi před očekávaným zahájením procesů certifikace a homologace, které jsou nezbytné pro komerční využití technologie magnetické kolejnice. 

Magnetická levitace

Magrail (magnetická kolejnice) představuje nový vysokorychlostní dopravní systém. Ten se překryje a integruje se do stávajících železničních koridorů prostřednictvím zavedení nového typu pohonu s lineárními motory a novým rozhraním mezi nově navrženými vozidly Magrail a infrastrukturou založenou na bázi technologie magnetické levitace bez tření. 

Systém bude možné použít na stávající železniční infrastruktuře. Foto: RFI

Z technického hlediska systém umožní interoperabilní provoz konvenčních kolejových vozidel a nových, rychlejších vozidel Magrail na stejné trase, přičemž tato vozidla budou mít na stejné trase až o 75 procent vyšší maximální rychlost. 

Očekává se, že systém zlepší výkon a efektivitu stávajících železničních koridorů. Investiční náklady nemají být vysoké a provozní náklady by měly být ještě nižší než v současnosti.

Udržitelná mobilita

„Technologie magnetické železnice, kterou jsme vyvinuli, nabízí možnost implementace udržitelné mobility transformací dopravního prostředí na efektivní a bezemisní systém. Předběžná studie proveditelnosti technologie magnetické železnice, která byla provedena ve spolupráci s naším partnerem IDOM, ukazuje, že výhody implementace technologie magnetické železnice by byly významné, ekonomicky i společensky,“ říká generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Nevomo Przemek Paczek.

Společnost Nevomo nedávno oznámila, že v létě 2021 zahájí stavbu své první testovací dráhy v měřítku 1: 1 v Polsku. 

Tomáš Rovný