INZERCE

ČEZ spouští oddělenou distribuci od prodeje produktů. Nakazuje mu to EU

Energetická společnost ČEZ oddělila obsluhu klientů distribuce a prodeje. Společnosti ČEZ Prodej a ČEZ Distribuce mají nyní samostatné informačně technologické (IT) systémy pro obsluhu zákazníků. Odděleně začínají fungovat i zákaznické telefonní linky. Na setkání s novináři to dnes sdělili zástupci firmy. Náklady změny činí stovky milionů korun. Společnost kvůli změnám od poloviny září omezila některé služby. Postup firmy kritizovali někteří zákazníci.

ČEZ dnes uvedl, že důvodem kroku je požadavek Evropské unie, který směřuje k úplnému oddělení distributorů a obchodníků. „Definitivní oddělení obsluhy zákazníků je podmínkou pro další rozvoj decentralizace energetiky, která předpokládá, že se z mnoha nynějších spotřebitelů elektřiny stanou rovněž výrobci, takzvaní prosumeři. Distribuční společnosti tak budou v budoucnosti jednat nikoliv se současnou zhruba stovkou obchodníků, ale možná i se stovkami tisíc majitelů decentralizovaných zdrojů dodávajících svou elektřinu do sítě,“ uvedl člen představenstva a ředitel divize obchod Pavel Cyrani. „Pro ČEZ Prodej tento krok představuje generační změnu, protože současně přecházíme na vlastní a zcela nový informační systém, který nám umožní zavést škálu nových produktů a služeb souvisejících právě s decentralizovanou energetikou a samovýrobou.“ Podobný krok podle něj čeká i další distributory elektřiny v Česku.

Na celý proces, který si vyžádá i změnu značky o jejíž podobě nechtěli zástupci ČEZu mluvit, dohlíží národní regulátor. Podle představitelů firmy se i jeho přístup projeví do celkových nákladů na oddělení společnosti. „Pokud by zástupci regulátora trvali na tom, že vše musí proběhnout například v rámci jednoho roku, bylo by to významně dražší, než když se spokojí s delším obdobím. Těch míst, kde je současné logo a bude muset být budoucí logo je totiž opravdu hodně a na některá se naši zaměstnanci dostávají v pravidelném servisním režimu, takže při této příležitosti by vyměnili i loga. Jezdit tam extra jen kvůli tomuto kroku by se prodražilo,“ uvedl člen představenstva zodpovědný za distribuci Ivo Hlaváč.

 ČEZ Distribuce, která obsluhuje zhruba 3,6 milionů odběrných míst, v souvislosti s touto změnou nově spustila vlastní bezplatnou linku 800 850 860, na kterou volající mohou hlásit nejen poruchy, ale všichni zde získají také informace o odstávkách elektřiny a řešit mohou veškerou distribuční problematiku, jako je vyjádření ke stavbě, územnímu plánu a projektové dokumentaci, zaizolování či odizolování vedení, ořezy stromoví v blízkosti vodičů, vytyčení kabelového vedení v terénu, požadavky na HDO, přeložky distribučního zařízení, smlouvy o distribuci elektřiny, požadavky na odplombování či zaplombování odběrného místa a další. S projektem souvisí změny v celkem 40 informačních systémech. Pro dodavatele, společnost SAP, šlo o jednu z největších operací v ČR v posledních letech, dodal ČEZ. Kromě nové linky i webový distribuční portál DIP. Tento portál budou využívat i obchodníci s elektřinou, jejichž informační systémy se přes ESB rozhraní přímo napojí na systém distributora. V listopadu ČEZ Distribuce rovněž spouští provoz vlastního call centra a postupně začíná tvořit síť svých Technických konzultačních míst, kde budou moct klienti distribuční požadavky řešit i osobně.

Na novou zákaznickou telefonní linku ČEZ Distribuce mohou volající hlásit poruchy. Lze zde také získat informace o odstávkách elektřiny nebo řešit problematiku distribuce, jako je například vyjádření ke stavbě a územnímu plánu nebo vytyčení kabelového vedení v terénu.

Dosavadní zákaznické linky budou dále spravovány společností ČEZ Prodej. Zákazníci na nich vyřeší veškeré problémy související s dodávkami elektřiny, plynu a dalších produktů, jako jsou například instalace střešních fotovoltaických elektráren, tepelných čerpadel, plynových kotlů nebo bílé techniky. Současně bude na těchto linkách nadále řešit přepisy smluv a zřízení nebo ukončení odběru.

Jiří Reichl