INZERCE

LNG terminál v nizozemském Eemshavenu tvoří dvě lodi. Červený Exmar slouží k převodu LNG do plynného stavu, černobílý Golar Igloo ke skladování LNG. Foto: ČEZ (autor Martin Malý)

ČEZ přebírá náklad z druhého LNG tankeru. Nakoupený plyn směřuje k českým zákazníkům i do zásobníků

Do nizozemského Eemshavenu dorazila v pořadí již druhá loď se zkapalněným zemním plynem pro Českou republiku. Opět přivezla plyn původem ze Spojených států amerických. Nabízí se otázka: kde tento plyn skončí? Podle vyjádření společnosti ČEZ většina tohoto plynu směřuje do Česka – k rychlé spotřebě nebo k uložení do podzemních zásobníků.

Podle mluvčího ČEZ Romana Gazdíka nyní zkapalněný plyn (LNG) po převodu do plynného stavu a přepravě přes německé území do Česka slouží pro pokrytí spotřeby zákazníků Skupiny ČEZ. „Část jsme uložili do zásobníků v České republice a nabízíme ho dalším českým obchodníkům,“ potvrdil mluvčí ČEZ.

Většina dodávek plynu do Česka je stále zajištěna na základě smluv s německými dodavateli, jako je Uniper a RWE. Tito dodavatelé zatím smlouvy řádně plní, přestože jim Gazprom od konce srpna žádný plyn nedodává. „Jak budou postupně smlouvy českých obchodníků se zahraničními dodavateli plynu dobíhat, tak je bude nutné nahrazovat novými smlouvami. První jednání s českými obchodníky ohledně dodávek dodatečného zemního plynu již probíhají,“ doplnil Roman Gazdík.

Rostoucí tok plynu z Nizozemska do Německa a následně z Německa do Česka potvrzují statistiky německého sdružení Trading Hub Europe (THE). Podle jeho údajů dodávky plynu z Německa do Česka od začátku října oproti září vzrostly a pohybují se od 258 do 424 milionů kWh (tj. 24 až 40 milionů m3) denně. Takový objem dodávek stačí na pokrytí podzimní spotřeby Česka a ještě zbývá plyn k uložení do podzemních zásobníků i na export na Slovensko.

Tři miliardy kubíků plynu pro Česko

Ke slavnostnímu zahájení provozu LNG terminálu v Eemshavenu došlo 8. září za účasti premiéra Petra Fialy. Vlastníkem terminálu je nizozemská Gasunie, která zvládla během pouhých šesti měsíců pořídit a zprovoznit plovoucí LNG terminál. Jeho celková kapacita je osm miliard metrů krychlových ročně, z toho ČEZ si pronajal kapacitu 3 miliardy m3.

Tanker s první dodávkou LNG pro společnost ČEZ připlouvá do přístavu Eemshaven. Foto: Gasunie

Do konce tohoto roku si ČEZ zarezervoval osm slotů, což znamená, že připluje osm lodí s LNG pro český trh. Jako první připlul tanker Gaslog Georgetown, který v Eemshavenu zakotvil 20. září. Přivezl 170 tisíc metrů krychlových zkapalněného plynu, což odpovídá 100 milionům metrů krychlových v plynném skupenství. Jednalo se o plyn vytěžený ve Spojených státech.

Druhý v pořadí je tanker Maran Gas Delphi, který připlul opět ze Spojených států. Konkrétně připlul z LNG terminálu Calcasieu Pass v Louisianě, odkud vyrazil na konci srpna. Loď dlouhá 290 a široká 44 metrů přivezla opět náklad 170 tisíc metrů krychlových LNG. Dodavatelem plynu je společnost Shell. LNG už byl přečerpán do terminálu a nyní probíhá jeho převedení do plynné podoby a dodávka do přepravní soustavy.

Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie. Eemshavenský LNG terminál je první zprovozněné zařízení svého druhu v Evropě od začátku války na Ukrajině.

David Tramba