Kanadská společnost Euro Manganese, která má v plánu dobývat ze starých hald u Chvaletic v Polabí kov mangan, uzavřela smlouvu s prvním zákazníkem. Zatím nezávazná smlouva je uzavřena na osm let počínaje rokem 2027. Odběratelem českého manganu bude francouzský Verkor, který chce ve velkém rozjet výrobu baterií pro elektromobily.
Jak dále podnik Euro Manganese uvedl k tiskové zprávě, dodávky budou probíhat ve formě čistého monohydrátu síranu manganatého. Až později má následovat podpis závazné smlouvy o odběru, která bude obsahovat cenový vzorec a minimální objem dodávek. Stane se tak po úspěšné kvalifikaci produktu z testovacího závodu v Chvaleticích u společnosti Verkor.
„Je to významný milník pro Euro Manganese a pro evropský dodavatelský řetězec baterií. Společnost Verkor věnovala náležitou péči naší dokončené studie proveditelnosti a vložila do nás a do našeho produktu důvěru. Těšíme se na to, že budeme dodávat mangan pro baterie určené zákazníkům Verkoru včetně skupiny Renault,“ uvedl generální ředitel Euro Manganese Matthew James.
„Toto oznámení je dalším výsledkem úsilí vynaloženého během posledních dvou let na rozvíjení budoucnosti elektromobility v Evropě. Projekt Euro Manganese splňuje naše cíle zajištění místních surovin, které jsou v souladu s nejvyššími evropskými standardy ESG. Vím, že s nimi můžeme i nadále počítat, protože náš první projekt gigafactory proměníme ve skutečnost,“ řekl k uzavřené spolupráci generální ředitel společnosti Verkor Benoit Lemaignan.
Verkor je francouzská společnost založená v červenci 2020, sídlo má v Grenoblu. Ve spolupráci se společnostmi Schneider Electric, Renault a dalšími podniky chce spustit nízkoemisní výrobu baterií ve Francii či jinde Evropě, aby uspokojila rostoucí poptávku po bateriích pro elektrická vozidla a velkokapacitní úložiště energie. První chystaná gigafactory ve městě Dunkerque má produkovat 16 GWh lithium-ion baterií ročně, což vystačí k pohonu až 300 000 elektromobilů.
Pokud vše půjde podle plánu, Euro Manganese spustí produkci manganu ze starých hald po těžbě pyritu v Polabí v roce 2027. Každý rok vyprodukuje zhruba 50 tisíc tun manganu. Výhodou projektu je, že kanadský investor nemusí investovat do stavby dolu; stačí „přehrabat“ staré haldy, které zde zůstaly po těžbě pyritu z éry socialismu. Haldy se nacházejí v sousedství uhelné elektrárny ve Chvaleticích v Polabí.
Jak Ekonomický deník upozornil loni v srpnu, jedná se o velmi lukrativní byznys. Kanadský těžební startup Euro Manganese loni spočítal čistou současnou hodnotu projektu na 1,34 miliardy amerických dolarů. To je v přepočtu bezmála 30 miliard korun. Pokud bychom hodnotu peněz v čase zanedbali, tak zisk po zdanění během 25letého provozu závodu u Chvaletic dosáhne 5,9 miliardy dolarů (130 miliard korun).
David Tramba