V Karlovarském kraji vzniká Strategie rozvoje autonomní mobility, její koncept by chtěl mít kraj hotový v říjnu letošního roku. Projekt počítá s napojením na okolní kraje, a to i zahraniční. Cílem je modernizace a transformace Karlovarska, Ekonomickému deníku to sdělil ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje (KSÚS) Jiří Šlachta. Rozvoj autonomní mobility v Česku podporuje ministerstvo dopravy i vláda, která už na jaře schválila pro tuto oblast plán do roku 2025 a s výhledem do roku 2030.
Česko se podle vlády díky podpoře autonomní mobility může stát ve střední Evropě vyhledávaným centrem výzkumu, vývoje a testování autonomních systémů. Ambicí je udržet a posílit pozici českého automobilového průmyslu v mezinárodní konkurenci. „Postupně rozpracováváme jednotlivá opatření plánu. Aktivně se více zapojujeme do procesů tvorby mezinárodních a evropských předpisů i strategií, aby rozvoj probíhal co nejvíce koordinovaně napříč Evropskou unií,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Dodal, že se resort dopravy chce také více zaměřit i na oblast kyberbezpečnosti, umělé inteligence a její podpory v rámci jednotlivých nástrojů a také výzkum dopravních nehod, kde ministerstvo dopravy spolupracuje s resortní výzkumnou institucí Centrum dopravního výzkumu.
V legislativní oblasti ministerstvo dopravy chystá novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích a změny zákonů o silničním provozu a o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, což umožní provoz automatizovaných vozidel. Podle Jemelky jde o takzvaný stupeň třetí automatizace, kdy řidič nemusí sledovat provoz a přebírá řízení na vyzvání systému, což umožní využívat funkci „dálničního autopilota“ na českých silnicích. „Změny se budou týkat definice řidiče, jeho odpovědností, převzetí řízení, umožnění Policii České republiky ověřit, zda byl v daný moment systém aktivován, a změny v registru vozidel,“ dodal Jemelka.
Mohlo by vás zajímat
Úřad pokračujeme dále v přípravách možných budoucích úprav s ohledem na již existující evropský rámec pro schvalování vozidel vyššího stupně automatizace, takzvaně plně automatizovaných vozidel, což jsou autonomní minibusy, „robotaxíky“ či autonomní parkování v parkovacích domech.
Ministerstvo dopravy podle Jemelky podporuje s cílem vytvořit v České republice komplexní systém pro testování pokročilých technologií autonomního řízení jak aktivity měst a regionů, tak i záměry soukromého sektoru. „Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic i dalšími partnery podporuje budování kooperativních inteligentních dopravních systémů, které mají pro automatizovaná vozidla přínos pro předávání aktuálních informací a varovných zpráv o provozu či infrastruktuře,“ zmínil Jemelka.
Úřad rozvoji oblasti autonomní mobility pomáhá podle Jemelky také prostřednictvím resortního programu Doprava 2030, který realizuje Technologická agentura. Na oblast autonomní mobility má v České republice podle ministerstva dopravy dohlédnout i etická komise, která se věnuje například novým evropských nařízením pro AI a etice dat.
Vstříc autonomní mobilitě jde Karlovarský kraj
V autonomní mobilitě se shlédl i Karlovarský kraj, který v současnosti vypracovává v rámci komplexní strategie kraje analýzu stavu infrastruktury a řeší mimo jiné i analýzu právního rámce pro provoz autonomních technologií včetně návrhu případných úprav a jednotlivých kroků pro jejich realizaci. „Jedná se o komplexní strategický dokument, který je určený, aby přesně definoval jednotlivé kroky v čase včetně jejich návazností mezi sebou, ale i mezi dalšími aspekty celého projektu. Celá realizace bude následně odsouhlasena klíčovými stakeholdery a bude uvedena do realizace,“ poznamenal ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Jiří Šlachta.
V Karlovarském kraji už v současnosti funguje vývojové a testovací centrum pro autonomní vozy německého koncernu BMW. V kraji by zároveň mělo také vzniknout centrum pro testování bezpilotních leteckých systémů. Krajští radní v polovině září schválili podobu memoranda, které se má stát základem pro projekt. Podílet se něm bude také ministerstvo dopravy, Hospodářská komora České republiky a skupina Sokolovská uhelná a SUAS Group.
„Je to projekt, který využívá potenciálu Karlovarského kraje, v němž se po útlumu těžby dříve dobývaná území proměňují na místa s vysoce přidanou hodnotou. Náš kraj, potažmo i Česká republika, tak mají jedinečnou příležitost nabídnout volný prostor pro testování a vývoj bezpilotních leteckých systémů. Věřím, že se jedná o další významný počin, který může výrazně přispět k rozvoji celého regionu,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (STAN).
V rámci memoranda se počítá s podporou investic souvisejících se záměrem vybudování polygonu pro bezpilotní letecké systémy, jeho provozu i navazujícími činnostmi. Zahrnuto je také zajištění potřebné infrastruktury a podporu rozvoje odborného středního a vysokoškolského vzdělávání.
Nový testovací polygon pro bezpilotní letecké systémy by měl stát na pozemcích, které vlastní skupina Sokolovská uhelná a SUAS Group. „Už před časem vytipoval Úřad pro civilní letectví čtyři lokality na našich pozemcích, ze kterých se vybere ta nejvhodnější pro vznik testovacího polygonu. Přínos celého záměru vidíme v jeho samotném zaměření na strojírenství v leteckém průmyslu, úzce souvisí také se sofistikovanou elektronikou, IT a řídicími systémy,“ poznamenal předseda dozorčí rady skupiny Sokolovská uhelná a SUAS Group Pavel Tomek. Zároveň konstatoval, že to vše může oslovit budoucí investory v oblasti vývoje, výzkumu a výroby těchto dopravních prostředků budoucnosti.
Nezbytný rozvoj 5G sítí
Rozvoj autonomního řízení je závislý na kvalitním signálu, který mají v Česku zajistit 5G sítě. Autonomní řízení podle Jemelky vyžaduje informace z okolí ve velmi krátkém čase a s minimálním zpožděním. Obecně se proto podporuje budování 5G sítí v Česku, ale i v rámci EU, a to včetně pokrytí přeshraničních úseků. „Prvním z takto realizovaných přeshraničních koridorů je koridor Mnichov – Praha, jehož součástí je i projekt 5G Carolina, který definoval konkrétní příklady využití 5G pro autonomní systémy řízení, například při prudkém brždění vozidla vpředu, nouzového manévru či při změně jízdního pruhu,“ popsal mluvčí ministerstva dopravy.
Navazovat má projekt spočívající v rozmístění telekomunikačních věží podél částí dálnic D5 a D6 a na hraničních přechodech s Německem, což má zajistit datové přenosy bez přerušení a celkově zlepšit pokrytí a spolehlivost mobilních služeb.
Čtěte také: Trenažér pro autonomní vozidla. CETIN pokryje část D1 speciální technologií
Tereza Čapková