INZERCE

CETIN pokračuje v modernizaci mobilní sítě, kterou využívají mobilní operátoři O2 nebo T-Mobile. Ilustrační snímek. Zdroj: Facebookové stránky společnosti CETIN

Trenažér pro autonomní vozidla. CETIN pokryje část D1 speciální technologií

Na části dálnice D1 by měla fungovat technologie, která umožní provoz autonomních vozidel. O její instalaci se v rámci pilotního projektu postará provozovatel telekomunikační infrastruktury, společnost CETIN. Na pokrytí úseku o délce 125 kilometrů mezi Ostravou a polskou Čenstochovou bude spolupracovat s polskou firmou Cellnex Poland.

Kromě 5G signálu plánují společnosti také nasazení technologie MEC (Multi-Access Edge Computing), která umožní lokální zpracování dat od uživatelů, a to z mobilních zařízení i vozidel, s minimálním časovým zpožděním.

„Připravujeme neutrální infrastrukturu, která bude otevřená pro mobilní operátory, ale i další subjekty, například správce silnic – a to mezinárodně. Tento úsek se tak může stát pilotním pro testování provozu autonomních vozidel u nás i v Polsku,“ uvedl ředitel rozvoje sítí společnosti CETIN Vladimír Filip.

Instalace se uskuteční v rámci projektu BALTCOR5G, který je spolufinancovaný z programu EU CEF Digital. Program pracuje s celkovým rozpočtem 4,1 milionu eur. CETIN s realizací počítá do roku 2026. Společnost aktuálně pokračuje v modernizaci mobilní sítě, kterou využívají mobilní operátoři  O2 nebo T-Mobile.

Na rozvoj systémů autonomního řízení se připravuje i ministerstvo dopravy, které chce do konce letošního roku předložit úpravy zákonů, jež nabídnou případné podmínky pro rozvoj jejich vyšších stupňů. Jak Ekonomický deník informoval, podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) bude hlavní úkol určit v legislativě odpovědnost za fungování systémů a odpovědnost za řízení na straně řidiče.

Podle ministra jde ve chvíli, kdy automobilový průmysl zapojuje do vozů stále více asistenčních systémů o důležitou podmínku.

(teč)