INZERCE

Nové vozy fungují na bázi čím dál sofistikovanějších softwarových řešení. Ilustrační snímky. Zdroj: Pixabay

Česko se má stát evropským centrem autonomní mobility. Vláda schválila plán do roku 2030

Česká republika nastínila směr, kterým se bude ubírat v oblasti autonomní mobility. Vláda ve středu schválila plán do roku 2025 a s výhledem do roku 2030, který počítá s tím, že se Česko díky podpoře autonomní mobility může stát ve střední Evropě vyhledávaným centrem výzkumu, vývoje a testování autonomních systémů. To by mělo zároveň udržet a posílit pozici českého automobilového průmyslu v mezinárodní konkurenci.

Podpora autonomní mobility může podle plánu navíc posílit a dále rozvinout inovační a technologický potenciál České republiky v oblastech jako je umělá inteligence, 5G nebo oblast takzvaných velkých dat. „Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Stát se v oblasti autonomní mobility zaměří mimo jiné na podporu výzkumu a vývoje, testování automatizovaných vozidel, podporu zavádění technologií či snižování bariér a přípravu právního a infrastrukturního prostředí.

Plán také směřuje k tomu, aby byl v zemi umožněn provoz automatizovaných vozidel. Ministerstvo dopravy už v tomto ohledu chystá konkrétní kroky. „Aktuálně pracujeme na legislativní změně, kterou představíme po prázdninách. Jejím cílem je, aby funkcionality autonomního řízení jako je například ‚dálniční autopilot‘ nebo autonomní režim jízdy v koloně při nízké rychlosti byly dostupné řidičům nejen v zahraničí, ale i na území České republiky,“ oznámil Kupka na svém facebookovém profilu. Kromě nastavení právního prostředí bude pro oblast autonomní mobility ale zásadní i rozvoj digitalizace, zmiňuje plán.

Podle ministerstva dopravy je materiál reakcí na aktuální potřeby, které autonomní mobilita klade na dopravní systémy, výzkum a vývoj i společenské dopady. Technologicky pokročilá řešení je podle resortu zároveň třeba přizpůsobit českému prostředí způsobem, který bude přívětivý pro jejich uživatele a společnost. Ve čtyřech oblastech stanovuje 13 tematických opatření, každé z nich přitom obsahuje popis současného stavu, cíle a popisy opatření, indikátory plnění i odpovědnost za realizaci.

Čtěte také: Odpovědnost řidiče nebo technologie? Ministerstvo dopravy chce předložit legislativu pro rozvoj systémů autonomního řízení

Autonomní mobilita se promítne podle materiálu do optimalizace využívání silniční sítě a dopravních toků, má vést ke zlepšení řízení provozu, čímž by mělo dojít ke snížení dopravních problémů i nehod způsobených lidským faktorem. Její vliv se má promítnout i do spotřeby paliva. Autonomní mobilita ovlivní kromě dopravy podle materiálu další řadu oblastí, jde o výrobu, poskytování služeb, energetiku, vzdělávání, zaměstnanost či městské plánování.

Pozitivní přínosy by pak měla přinést v oblasti bezpečnosti a snížení vzniku dopravních nehod. Plán uvádí, že podle technické zprávy, kterou vypracovala americká Národní správa bezpečnosti silničního provozu, je u 94 procent dopravních nehod spolupůsobícím faktorem lidská chyba. „Se stoupající penetrací automatizovaných vozidel bude souběžně docházet zvýšení bezpečnosti silničního provozu a redukce rizika dopravních nehod s vážnými následky,“ uvádí se v plánu.

Škody, které z důvodu dopravních nehod v České republice vznikají, lze podle Plánu autonomní mobility počítat v řádech desítek miliard korun ročně. V roce 2023 Policie České republiky šetřila 94 945 dopravních nehod. Při těchto nehodách zemřelo 455 lidí, 1751 lidí bylo zraněno těžce a 23 936 osob zraněno lehce. Automatizovaná vozidla se mohou podle plánu uplatnit také ve městech, kde se rozvíjí oblast sdílení.

Tereza Čapková