České dráhy vypsaly zadávací řízení na dodání a servis až 47 elektrických jednotek pro regionální dopravu. Jednotky mají být dvousystémové a konstruované pro rychlost až 160 km/h. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, náhradní díly a také servis po dobu až 15 let dosahuje 8,4 miliardy korun.
Vítězný uchazeč mezinárodního tendru má Českým drahám dodat moderní, klimatizované a nízkopodlažní elektrické jednotky s 1. a 2. třídou s kapacitou minimálně 140 míst k sezení. Ve vlaku by nemělo chybět ani Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky či moderní audiovizuální informační systém.
„Poptávka objednatelů po moderních vozidlech stoupá, a i proto jsme zahájili soutěž na dodávku až 47 elektrických jednotek pro regionální dopravu s konstrukční rychlostí až 160 km/h, které nabídnou moderní a komfortní cestování. Jednotky by měly jezdit například v Pardubickém kraji, ale zájem mají i další objednatelé,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Vysokou bezpečnost provozu zajistí vybavení nejmodernějším evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R. Odhadovaná hodnota tohoto rámcového kontraktu je 8,4 miliardy korun a kromě pořízení vlaků zahrnuje i vybrané náhradní díly a kompletní servis po dobu až 15 let.
České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h.
V minulém týdnu České dráhy informovaly o vypsání soutěže na dodávku 15 jednotek napájených z trakčního vedení a z baterií. Nasadit je chtějí na vybrané linky v Moravskoslezském kraji.
(red)