INZERCE

Nejmodernější z nejmodernějších. Lokomotiva Siemens Vectron. Zdroj: České dráhy

České dráhy hledají dodavatele vlaků, které v úseku bez trakce budou čerpat energii z baterie

České dráhy vypsaly zadávací řízení na dodání a servis vlaků napájených z trakčního vedení a také z velkokapacitních baterií. Pro provoz v Moravskoslezském kraji poptávají patnáct vlaků s dojezdem nejméně 80 kilometrů v bateriovém režimu. V budoucnosti plánují pořízení dalších bateriových vlaků pro jiné regiony České republiky.

České dráhy chtějí koupit 15 jednotek ve dvousystémovém provedení pro napájení z troleje i z baterie. Jak lze dohledat ve Věstníku veřejných zakázek, požadované vlaky mají jezdit provozní rychlostí alespoň 160 km/h v trolejovém a alespoň 120 km/h v bateriovém režimu. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, náhradních dílů a servis po dobu 15 let je 3,4 miliardy korun bez DPH.

„Mezi regionálními objednavateli dopravy se zvyšuje zájem snižovat emise skleníkových plynů a zkvalitňovat dopravní obslužnost. Oboje splňují elektrické jednotky s bateriemi. Na elektrifikovaných úsecích jsou napájeny přímo z troleje a na neelektrifikovaných tratích zajišťuje pohon elektřina akumulovaná v baterii. Plán nasadit bateriové vlaky je nejdál v Moravskoslezském kraji, pro který se nyní chystáme nakoupit 15 bateriových jednotek,“ uvedl v tiskové zprávě Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Novými vozidly pak budeme jezdit bez přestupu mezi elektrifikovanými i neelektrifikovanými tratěmi. Cestujícím odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou. Díky tomu nabídneme přímé spoje bez přestupu z různých koutů kraje, například z Krnova nebo Budišova nad Budišovkou přímo do centra Ostravy. Zároveň nahradíme motorové vlaky a snížíme emise skleníkových plynů,“ vysvětluje výhody bateriových vlaků Michal Krapinec.

Jednotky budou vybaveny systémem rekuperace, který umožní elektřinu vyrobenou při brzdění vracet zpět do trakční sítě nebo do baterií. Díky tomu se sníží energetická náročnost nových vlaků. Požadovaná je schopnost provozu několika spojených jednotek v jednom vlaku řízeném jedním strojvedoucím. Nasazení prvních bateriových vlaků se předpokládá v roce 2025.

České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron s rychlostí až 230 km/h.

Tomáš Rovný