INZERCE

České dráhy si letos koupily vlastního autobusového dopravce pro náhradní dopravu. Foto: Ekonomický deník

České dráhy spočítaly loňské ztráty na čtyři miliardy, letos si utáhnou opasek

Skupina České dráhy loni skončila hospodaření se ztrátou 4,1 miliardy korun. Největší propad tržeb se logicky dotknul segmentu osobní dopravy. Kvůli protipandemickým opatřením klesl počet cestujících o třetinu na necelých 118 milionů. Za dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a úklid vlaků loni dráhy utratily 166 milionů korun.

Ztráty se významně dotkly i dalších firem ze skupiny, tedy ČD Cargo, ČD Travel a Dopravního vzdělávacího institutu. Mimořádné náklady na protiepidemická opatření stát skupině kompenzoval do výše 32 milionů korun, zbytek se negativně odrazil na hospodářském výsledku.

Jen desetina cestujících

„Největší problém jsme měli v osobní dopravě. Loni na jaře využívala naše vlaky dokonce jen desetina zákazníků oproti normálu,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Dodává, že České dráhy po celou dobu pandemie pro občany zajišťovaly základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je podle něj hlavní důvod, proč osobní doprava skončila ve ztrátě téměř čtyři miliardy korun.

Přestože se České dráhy od počátku pandemie snažily aktivně snižovat náklady a využívat programu Antivirus, na sanaci propadu tržeb z jízdného to nestačilo. V úsporných opatřeních, včetně strukturálních změn, tak musí společnost pokračovat i letos.

„Abychom snížili náklady, snažíme se hledat úspory ve všech oblastech fungování společnosti. Jedná se například o osobní náklady, režijní náklady, hledání a odstraňování duplicit. Dlouhodobě pak jde například o unifikaci vozidel a tím snížení nákladů na údržbu a opravy. Všechny tyto kroky jsou součástí desetileté strategie firmy, která zahrnuje celou řadu dalších opatření, včetně robotizace, změny struktury řízení. Zároveň identifikujeme a chceme lépe využívat synergie uvnitř Skupiny,“ vyjmenovává Vanda Rajnochová z Českých drah.

Nákladní přeprava

O něco lépe se loni dařilo segmentu nákladní dopravy. Negativní vývoj v přepravách pevných paliv, metalurgie a dalších komodit byl částečně zmírněn opačným trendem v komoditách dřevo a papírenské výrobky, ve stavebninách a v přepravě potravin a zemědělských produktů.

Statistiky Český drah za loňský rok. Zdroj: ČD

„Navzdory pandemii jsme zároveň pokračovali v úspěšné expanzi na zahraničních trzích, kde se nám dařilo zejména v Rakousku a Německu. Díky tomu a vlivem úsporných opatření jsme výpadek příjmů z části sanovali a hospodaření nákladní dopravy skončilo se ztrátou 248 milionů korun,“ přibližuje situaci předseda představenstva největší dceřiné společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth.

Za loňský rok přepravilo ČD Cargo na tuzemském trhu 59,042 mil. tun zboží, což je o zhruba 8 procent méně, než bylo přepraveno za stejné období předchozího roku. Tržby z nákladní přepravy dosáhly v roce 2020 hodnoty 10,185 miliardy korun. To je o 756 milionů korun méně než v roce 2019.

Skupina ČD Cargo v roce 2020 přepravila celkem 60,967 milionů tun zboží, což ve srovnání s rokem 2019 znamená pokles o 4 miliony tun.

Výhledy na 2021

K základním cílům v dálkové i regionální osobní dopravě pro rok 2021 bude patřit zejména udržení stávajících výkonů a zajišťování dopravní obslužnosti v rozsahu a kvalitě odpovídající požadavkům objednatelů. Trend růstu počtu cestujících a růstu tržeb z let minulých však bude stejně jako v roce 2020 ovlivněn přetrvávající pandemií covid-19 a souvisejícími vládními opatřeními, uvádí se v dnes publikované výroční zprávě Českých drah.

V případě pozitivního vývoje a návratu života v ČR do stavu před vypuknutím pandemie bude cílem ČD v roce 2021 postupné zvyšování počtu cestujících a tržeb na úroveň před rokem 2020.

pdm