INZERCE

Lokomotiva Siemens Vectron. Ilustrační snímek. Foto: Správa železnic

České dráhy plánují miliardové investice do oprav vozidel i do zázemí pro jejich údržbu

Během nadcházejících čtyř let plánují České dráhy provést výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy u více než dvou tisíc železničních kolejových vozidel. Tento plán představuje značnou finanční investici, celkové náklady na plánované údržby přesáhnou dvanáct miliard korun.

„Přechod k digitálnímu prostředí je nezbytný pro dosažení našich cílů v oblasti kvality a efektivity. Digitalizace nám umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, identifikovat potřebné údržby předem a minimalizovat dobu, po kterou jsou vozidla mimo provoz,“ říká  místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. 

Provádění oprav vozidel probíhá v souladu s evropskými a národními předpisy a přestože České dráhy mají k dispozici vlastní rozsáhlou opravárenskou servisní základnu, úzce spolupracují i s certifikovanými opravci a výrobci náhradních dílů. To je klíčové pro dosažení standardů kvality a bezpečnosti, které si společnost stanovila. Do strategie oprav stále více proniká také digitalizace. Ta umožní optimalizovat servisní činnost, zvýšit efektivitu údržby a zlepšit komunikaci s dodavateli. Moderní diagnostické nástroje a software pro správu údržby vozidel poskytnou zároveň real-time informace, které umožní rychlou reakci na potřeby vozového parku. 

„S našimi partnery hodnotíme aktuální vývoj v oblasti údržby vozidel a prezentujeme jim výhled na nadcházející čtyři roky,“ přiblížil Kraus úterní setkání s dodavateli, výrobci i opravci, kteří spolupracují na výrobě, modernizaci a údržbě železničních kolejových vozidel, náhradních dílů a dalších činností v oblasti údržby vlaků. „ I když je náš servisní tým vysoce kvalifikovaný a naše opravárenská základna prochází kvalitativní změnou, tak  jen v letech 2024 až 2028 postavíme nové haly za více než šest miliard korun a jsme stále závislí na spolupráci s našimi dodavateli. V dnešní době totiž vyžaduje údržba vozidel mnohem více než jen tradiční nástroje. Moderní diagnostika a sofistikované technologie se staly nezbytnými a očekáváme, že naši dodavatelé budou schopni splnit tyto nároky,“ uvedl Kraus.

V současné době České dráhy provozují 3 410 lokomotiv, jednotek a osobních vozů. Během období 2024 až 2027 projde více než dva tisíce z nich plánovanou periodickou údržbou vyššího stupně s očekávanými náklady ve výši dvanáct miliard korun.

Přibržděné opravy komplikují provoz

Pandemie covidu, volatilita cen energií a stále probíhající agrese na Ukrajině, všechny tyto vlivy způsobily nespolehlivost dodavatelského řetězce. Zpožděné dodávky a nesplněné termíny s sebou nesou komplikace v provozu, což má dopad na cestující, kteří očekávají plynulou a spolehlivou službu. „Hlavním cílem je zajistit, aby každý cestující byl přepraven včas a s maximálním komfortem. Jsme si plně vědomi toho, že od nás požadují záruku kvality a spolehlivosti, a tento závazek nás motivuje k neustálému zlepšování,“ zdůraznil člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

České dráhy. Ilustrační snímek. Foto: České dráhy

České dráhy požadují od svých dodavatelů záruky, vysokou kvalitu odvedené práce a plnění termínů. Už od roku 2020 se nicméně dopravce potýká s problémy v plnění lhůt oprav ze strany některých opravců. Při porovnání letošního a loňského roku vzrostla průměrná délka opravné doby hnacích vozidel z 87 na 98 dnů, u osobních vozů se tato doba zvýšila z 35 na 48 dnů. 

Nepříznivý vývoj je patrný také u garančních závad. Odstavná doba u záručních oprav během prvních devíti měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 573 dní. 

„Kvalitativní stránka těchto oprav se může promítnout do spolehlivosti našich vozidel. Samozřejmě, naším hlavním cílem je minimalizovat dopady těchto problémů směrem k našim cestujícím. Se všemi dodavateli aktivně jednáme a v případech, kdy nám vznikl právní nárok, uplatňujeme smluvní pokuty,“ doplnil Kraus.

(mig)