Důvěřovali svému peněžnímu ústavu. Ten jim doporučoval výhodné ceny plynu a elektřiny od své dceřinné společnosti. Jenže už v době, kdy banka svým klientům nabízela nové, na první pohled výhodné smlouvy, věděla, že se společnost prodává firmě Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. To ovšem klientům nesdělila. Krach skupiny Bohemia Energy pak zapříčinil to, že klienti České spořitelny, kteří chtěli na základě doporučení své banky uspořit na platbách za energii, nyní zaplatí výrazně více. Řada klientů České spořitelny je proto řádně naštvaná. Někteří z nich se ozvali Ekonomickému deníku.

„To je zase příběh mého otce. Stalo se to před třemi měsíci. Můj táta, který by normálně šmejdům nenaletěl, uvěřil ´své´ bankéřce z České spořitelny, s níž už několik věcí řešil před tím k oboustranné spokojenosti. Kdyby to táta kvůli doporučení nepodepsal, měl by zafixované energie a je v pohodě. Takhle bude platit jak mourovatý,“ sdělila Ekonomickému deníku Helena, která si nepřála zveřejnit příjmení.

Jako přes „kopírák“ zní i příběhy dalších lidí, kteří uvěřili svému bankovnímu poradci a přešli od mainstreamových dodavatelů k Energii ČS.

Česká spořitelna se dohodla na prodeji Energie ČS se společností Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. Ke konci loňského března měla Energie ČS přibližně 40 tisíc klientů s více než 55 tisíci odběrnými místy. Společnost funguje od roku 2013. Přestože banka věděla, že se společnost prodává, její nabídky doporučovala svým klientům. A ti jí důvěřovali.

Do detailu popsal svůj příběh s Energií ČS novinář Ivan Brezina.

Mohlo by vás zajímat

„Loni v říjnu mi zatelefonovala Petra Stříbrná z Energie CS, tedy ´dcery´ České spořitelny. Nevyžádané telefonáty s komerčními nabídkami razantně odmítám, ale paní Stříbrná prý moje číslo získala z vašeho interního systému proto, že jsem klientem Erste Premier. A protože vystupovala jménem České spořitelny, ukolébalo mne to – bohužel. Jménem České spořitelny mi paní Stříbrná nabídla ceny plynu a elektřiny na mých dvou odběrných místech. Z opatrnosti jsem si ověřil, že Energie ČS skutečně patří ČS. A vzhledem k tomu, že mám u České spořitelny (Erste Premier) skoro třicet let všechny své finanční produkty, považoval jsem nabídku paní Stříbrné za seriózní – opět bohužel,“ vypráví Ivan Brezina.

Plyn i elektřinu na obou svých odběrných místech tedy Ivan Brezina převedl k Energii ČS.

Novinář Ivan Brezina tvrdí, že mu jeho bankovní ústav zatajil informace o společnosti, jejíž služby mu nabízel. Foto: Ivan Brezina

„Paní Stříbrná mi ovšem zatajila, že Česká spořitelna už v té době (říjen 2020) chystá prodej Energie ČS skupině Bohemia Energy. Aniž bych to tedy věděl a aniž bych si to přál, byl jsem převeden k pochybnému dodavateli, který teď zkrachoval. Řečeno natvrdo: Česká spořitelna mne prostě nalákala na svoje jméno a následně prodala jako ovci na trhu. Takové jednání ze strany České spořitelny (kterou paní Stříbrná v říjnu 2020 reprezentovala) považuji za krajně neetické, snad až podvodné. Česká spořitelna mne tím totiž dostala do situace, kdy budu muset urychleně řešit přechod k jinému dodavateli, samozřejmě za nevýhodných podmínek. Bude mne to stát spoustu času, energie a peněz,“ zlobí se Brezina.

Výše popsané je podle respektovaného novináře kolosálním průšvihem, který ničí renomé České spořitelny.

„Zvažuji odchod se všemi svými produkty k jiné bance. Jak se totiž ukazuje, u České spořitelny nemám nic jistého. Nevím, jestli zítra stejným způsobem jako moje dodávky energií někomu neprodáte třeba i moje hypotéky, zdravotní pojištění, citlivá osobní data… Žádám o vysvětlení, které se jako novinář chystám medializovat. Dále žádám o informaci, jakým způsobem budete situaci tisíců klientů Energie ČS ošálených jménem České spořitelny řešit. Jakým způsobem to nám klientům hodláte kompenzovat? Doplatíte nám rozdíl v ceně energií? Minimálně bych očekával, že všechny moje současné starosti s převodem plynu a elektřiny převezme Erste Premiere. Proto dávám na kopii i tým ombudsmana ČS a svou osobní bankéřku,“ napsal rozezlen do peněžního ústavu Ivan Brezina.

Mrzí nás to, vzkazuje banka

„Situace, do níž se díky ukončení činnosti Bohemia Energy dostali naši bývalí klienti, nás velice mrzí a snažíme se jim maximálně pomoci. Proto jsme okamžitě po krachu Bohemia Energy spustili linku pomoci, kde jim pomáháme s informacemi i s nastavením plateb novým dodavatelům.
Naše bývalé klienty proaktivně telefonicky oslovujeme a nabízíme jim možnost využít služeb externího call centra (jehož kapacitu jsme zaplatili), jehož pracovníci jim umožní (budou-li mít zájem) co nejrychleji přejít z drahých DPI tarifů k novým dodavatelům se standardními tržními tarify,“ zareagoval na otázky Ekonomického deníku mediální zástupce České spořitelny Filip Hrubý.

Zároveň banka pro klienty podle Hrubého chystá i nástroje finanční pomoci, které by jim měly pomoci zvládnout finanční problémy, které jim mohou způsobit stávající velmi vysoké ceny v rámci DPI tarifů.

„Při prodeji Energie ČS jsme nepředpokládali my ani nikdo jiný, že se situace na energetickém trhu vyvine způsobem, který způsobí pád jednoho z největších dodavatelů. Byli jsme si vědomi negativní reputace, kterou měla v minulosti Bohemia Energy, ale zároveň jsme vnímali výrazné zlepšení klientského přístupu v posledních letech, který z Bohemia Energy s takřka 900 tisíci klienty dělal respektovaného dodavatele energií,“ pokračuje Hrubý.

Samotný prodej Energie ČS nebyl podle zástupce banky rozhodně motivován snahou „zbohatnout“, ale střízlivou analýzou efektivity obchodního modelu, z níž vyplynulo, že prodej energií klientům Spořitelny bude efektivnější realizovat skrze partnerství s velkým distributorem než skrze dceřinou společnost.

„O klienty Energie ČS jsme se každopádně intenzivně starali i po samotném prodeji, díky čemuž jim jako jediným klientům Bohemia Energy, nebyla skokově zdražena energie v průběhu září a října. Chápeme, že si řada klientů Energie ČS bohužel až po oznámení krachu uvědomila, že došlo k prodeji Energie ČS společnosti Bohemia Energy. Nicméně o samotném prodeji Energie ČS jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích již 29. října 2020 a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS zaslala dopisy s oznámením o změně vlastníka všem svým klientům,“ uzavřel tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Krach jsme nepředpokládali

Klienti Energie ČS se ovšem shodují na tom, že měli být o změně vlastníka informováni daleko důrazněji, a to osobně, a ne jen na webu a v médiích.

„Štve mě základní princip. Nalákali mne na dobré jméno České spořitelny v době, kdy už věděli, že mě obratem prodají energošmejdům,“ říká například Ivan Brezina.

Na Brezinův podnět zareagovala ombudsmanka České spořitelny Zuzana Macurová.

„Vážený pane magistře, věřte, že nás situace, do níž se díky krachu Bohemia Energy dostali bývalí klienti Energie ČS, skutečně velice mrzí. Při prodeji Energie ČS jsme nepředpokládali my ani nikdo jiný, že se situace na energetickém trhu vyvine způsobem, jehož důsledkem bude pád jednoho z největších dodavatelů. O samotném prodeji jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích 29. října 2020 a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS posílala sdělení všem klientům, aby jim oznámila změnu vlastníka. O klienty Energie ČS jsme se každopádně starali i po prodeji, díky čemuž jim, jako jediným klientům Bohemia Energy, nebyla skokově zdražena energie v průběhu září a října. Okamžitě po oznámení krachu Bohemia Energy jsme pak pro klienty spustili linku pomoci 800 960 960, kde jim pomáháme mimo jiné s nastavením plateb novým dodavatelům. Zároveň připravujeme další nástroje pro pomoc klientům, které jim proaktivně nabídneme v následujících dnech. Jakmile budu mít přesné informace, budu Vás kontaktovat. V tuto chvíli se skutečně snažíme bývalým klientům Energie ČS maximálně pomoci, nicméně plně chápu a respektuji, že mnoho z nich má podobné pocity a dojmy jako Vy. S přáním všeho dobrého Zuzana Macurová Ombudsman,“ zareagovala ombudsmanka.

Je evidentní, že výše popsané vnímá Česká spořitelna jako velký problém. Jak vyjádření mluvčího, tak ombudsmanky, zjevně vychází ze stejného scénáře, vzniklého díky krizovému PR.

Ivana Brezinu ani jedna z reakcí peněžního ústavu neuklidnila.

Děsně nás to mrzí. Blablabla. Jsou to jen takové PR kecy,“ dodává Ivan Brezina.

Překotný konec

„Vážení zákazníci, s politováním Vám musíme oznámit, že skupina Bohemia Energy ukončuje s okamžitou platností dodávky elektřiny a plynu na českém trhu.“ Takové oznámení se minulou středu dopoledne objevilo na webu energetických společností ze skupiny byznysmena Jiřího Písaříka. Jeho neodpovědné podnikání přidělalo starosti stovkám tisíc lidí a firem i konkurenčním dodavatelům.

Skupina Bohemia Energy se rozhodla ukončit podnikání s ohledem na extrémní růst cen energií na velkoobchodních trzích, kdy cena obou dodávaných komodit vzrostla třikrát oproti loňské úrovni. V oficiálním vyjádření firmy se však neobjevuje fakt, že Bohemia Energy nenakupovala elektrickou energii a zemní plyn v předstihu, což ji od drtivého dopadu růstu cen na velkoobchodním trhu mohlo uchránit.

Stejné oznámení se objevilo také na webu dceřiných společností Europe Easy Energy, Comfort Energy, X Energie a Energie ČS. Podle vyjádření Jiřího Písaříka se skupina Bohemia Energy rozhodla požádat Energetický regulační úřad o zrušení licencí všech výše uvedených společností.

„Je to selhání komerčního subjektu v důsledku spekulací a celoevropského růstu cen energií. Máme pro tyto případy zákonné nástroje, nikdo nepřijde o dodávky energií, všichni přejdou pod dodavatele poslední instance. Nic to nemění na skutečnosti, že naše vláda dotáhne kompenzace pro všechny domácnosti a firmy na bázi energošeků a snížení DPH,“ řekl ke kolapsu Bohemia Energy ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Počet odběratelů energie od skupiny Bohemia Energy

Počet odběrných míst zásobovaných společnostmi, které na trhu končí, k datu 31.8.2021. Zdroj: OTE

Oznámení Bohemia Energy má citelný dopad na největší dodavatele energií, které stát pověřil funkcí dodavatele poslední instance. Ti budou muset stovky tisíc zákazníků převzít a po dobu až šesti měsíců je zásobovat energií. V závislosti na regionu převezme odběrná místa na elektrickou energii (přes 618 tisíc) ČEZ Prodej, E.ON Energie nebo Pražská energetika. O odběrná místa na zemní plyn (292 tisíc) se podělí innogy Energie, Pražská plynárenská a E.ON Energie.

Bohemia Energy tvrdí, že v následujících týdnech zachová provoz na infolinkách a bude svým zákazníkům radit, jak řešit tuto nepříjemnou situaci. „Učinit toto rozhodnutí pro nás bylo velmi náročné a vzniklá situace nás velice mrzí. Chtěli bychom Vám touto cestou poděkovat za důvěru a přízeň, kterou jste nám projevovali v uplynulých letech,“ uvedla Bohemia Energy na závěr svého rozloučení s energetickým trhem.

O problémech Bohemia Energy se na trhu hovořilo několik posledních týdnů. Na konci září Ekonomický deník jako první upozornil na razantní zdražení ze strany této společnosti. Obchodní část ceny elektřiny totiž od listopadu navýšila domácnostem dvojnásobně na 4144 korun za megawatthodinu (včetně DPH). Po tomto oznámení začali její zákazníci houfně přecházet k jiným, serióznějším dodavatelům.

Postupy společností Bohemia Energy a Europe Easy Energy se začal zabývat také Energetický regulační úřad. Ten se rozhodl na základě stížností tisíců zákazníků prověřit nedodržování fixované ceny ze strany Písaříkových společností. Může se totiž jednat o porušení zákona o ochraně spotřebitele, a sice o užití zakázaných nekalých obchodních praktik.

Jan Hrbáček, David Tramba